Keskustelut Metsänhoito Istutuskausi lähestyy

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 64)
  • Istutuskausi lähestyy

    Laitoin viime viikolla taimitilauksen MHY:lle: 6660 kuusen tainta 0,26 euroa kappale. Tarkoitus on istuttaa toukokuussa 3.7 hehtaarin ala lehtomaista kangasta (savipohjainen OMT). Kuviolle on tehty laikkumätästys.

    Tiheys on neuvottelun jälkeen 1800 tainta hehtaarille. MHY:n asiantuntija tarjosi ensin 1600 tainta, mutta pidin sitä vähän harvana. Minkälaisia tiheyksiä nykyään käytätte?

    Aiemmin olen uudistusaloilla samassa metsätyypissä käyttänyt kuusen lisäksi lieviä rauduskoivu- ja mäntysekoituksia (10-15%). Hyvin ovat kasvaneet. Hirvet ovat tietysti syöneet joitakin mäntyjä ja koivuja, mutta en ole siitä suuttunut. Nyt päädyin yksinkertaisuuden vuoksi puhtaasti kuuseen. Mitä mieltä ollaan: pitäisikö pyrkiä alun alkaen jalostettuun sekametsään?

    Pahoin pelkään, että joudun selviytymään istutusurakasta pääosin omin voimin. Minkälaisia määriä olette varsinkin seniori-istuttajat päivässä klaaranneet ja selvinneet vielä hengissä?

    Uutena innovaationa ajattelin kokeilla istutuksessa kaksoistaimivakkaa (vakka kummallakin kyljellä). Onko tästä hyviä vai huonoja kokemuksia?

     

  • Jätkä

    Kärryn vedosta maksetaan km-taksa, Lisähenkilöstä lisätaksa, jos kuormaa on yli 80 kg, niin siitä lisä. Metsäautotiestä maksetaan lisähintaa. Mönkijällä työajosta maksetaan km – taksa, mutta toki myös tuntipalkka käytetystä ajasta.

    Tiedäthän, että työmatkaan käytetystä ajasta maksetaan määrätyillä ehdoilla korvausta.

    Periaatteessa metsurilla pitäisi olla lava-auto, jonka lavalle mahtuu mönkijä tai M-kelkka, koukku ja mielellään jarrullinen peräkärry, jossa korkea kuomu ja siellä kulkisi taimet ja M-peräkärry jne.

    Niin ja metsurilla pitäisi olla taito esim peruuttaa kärryn kanssa, kun sitä pitää kääntää, taikka pysäköidä liittymään.

    Kevyt – pitkälavainen kuorma-auto olisi melko tarpeellinen varsinkin taimijutuissa. Sillä saisi kerralla peräkärryn kanssa taimitarhalta jopa parin viikon taimet.

    Meillä tuotiin neljälle istuttajalle aina kerrallaan 70 000 tainta. Enempää ei kuorma-autoon kerrallaan mahtunut – silloin. Kolme kuormaa keväällä ja kesäloma oli sovittu alkamaan niin, että takuulla ei ehdittäisi niitä istuttaa.

    MIISU4F

    JÄTKÄ: osaan peruuttaa kärrin kanssa! Hyvin! Pakko oli opetella vuosia vuosi sitten; ei kukaan sitä mulle tullut tekemään, silloin kun oli koukullinen auto vielä.  Juu kyllä meille ihan Tes taksat maksellaan ja ylimenevästä istumarahat yms. Kaveri kyydissä taas lisää, Siellä on kaikenlaista lisää ja venematkastakin oma taksa ym. Ei ole rahasta kiinni! Hyvin meidän asiat on =D

    Periaatteessa pitäisi olla vaikka ja mitä. Kärryjä Firmalla on erilaisia montakin ja niitä saa aina tarvittaessa..koukku vaan puuttuu. Mulla on perhekin (vaikka lapset muutti maailmalle jo mutta kyl ne kyydissä kulkee vielä)  joten autoni on oltava kaupunkilaiseen perhe-ja lemmikkieläin kuljetukseen sopiva. Toi mun Skoda Fabia Combi on siisti, tilava ja penkit saa nopeasti pois ja taikaisin . Kulutus pieni. EN HALUA NÄYTTÄÄ VAPAA- AIKANANI METSÄLÄISELTÄ. Auton ja ulkonäön oltava neutraali vapaa-ajalla.

    ISÄNMAANPARTURI: On sulla ollut kiva kaveri !

     

    PS: Kaikkea ei tarvitse omistaa itse. Riittää kun saa lainaan. Ei se tarve ole kuin pari kk ajan eikä edes joka viikko silloin, kun jakaa isommat satsit kerralla alueille varjoisiin kätköihin oottelemaan. Mulla on kyllä sekin ilo, että taimivarastomme on suht lähellä.

    Nimetön

    Mietin semmosta:Tukkiauto tuo taimet lautakontissa laanille  ja ajokone palstalle ja peittää havuilla jo savotan aikana talvella. Mutta ehkä myyrät syö taimia. Tms.

    A.Jalkanen

    Logistiikan kannalta I-parturin ehdotus olisi toimiva, ja vähentäisi kevään taimirallin aiheuttamaa kiirettä. Pakkasvarastoidut taimet säilyisivät varmaan hyvinkin, jos ne vielä havujen lisäksi peitettäisiin ohuella lumikerroksella lämpötilavaihtelujen tasaamiseksi.

    Puuki

    Jos myyrät ei söisi niin voisi kuivaakin ne taimet sinne havukasaan keväällä. Jos esim.pottitaimilaatikko on ilmavassa paikassa, niin potit saattaa kuivua kevätkeleillä muutamassa päivässä ilman kastelua tai kunnollista märkää valeistutuspaikkaa.

    Kerran oli kuusen istutuksessa yrittäjä, joka lopputuloksesta päätellen oli ensi kertaa taimen istutuksessa pottiputkella.  Hommasin sopimuksen mukaan taimilaatikot palstan viereen valmiiksi.  Äijä istutti muuten hyvin vaan ei ollut tiivistänyt yhtään maata pottien ympärille. Kaikki piti itse käydä läpi jotta ei taimet olis kuivuneet kesällä. Palautetta annoin vaan ei kuulunut mitään vastausta siitä jälkeen päin.  Firma jota en suosittele kellekään metsätöihin.

    H-auton peräkärryynkin mahtuu  yli 10 000 kpl pottitainta, kun käytetään kerroskärryä.

    Tolopainen

    Tulipa ostettua mönkijään halpa takaboxi, johon laitan keväällä kuusentaimet ja ajelen sillä istutusalueella ja otan sieltä taimet vakkaan. Mönkijässä on lisäksi kärry, jolla kulkee taimet istutusalueen laidalle. Eipä noita enää viitsi kanniskella, voi senkin ajan käyttää istutustyöhön.

    Ehkä alan urakoimaan istutuksia myhistykselle.

    MIISU4F

    A: JALKANEN hyvä ehdotus. Yksityiselle, kun ei tarvitse montaa välivaihetta. Olisihan se täyden palvelun metsänuudistusketju.

    Tykkäisikö villisiat tonkia laatikkopiilot. Täällä päin ne tekevät tuhoa jopa asuinpihoilla. Heinäpaalit repii. yms.  Entä kevätunilta heräilevä karhu- kiinnostaisiko tonkia havukasoja, miltä taimet tuoksuu karhun nenään? Muurahaiset, joskus kun jättänyt omaan jemmaan taimet, niin parin pv päästä muurahaiset on infernaalisesti laatikoissa.  Myyrät mainittiinkin. Taimi on herkkä tuoretuote, jos pakastetu, ei sulamisen jälkeen saa pakastua uudelleen. Vaihtelevat kelit ongelma mutta havu/sahanpurukasassa saattaa ollakin tasainen lämpötila.

    Puutavara on yleensä hävinnyt tien varrelta jo vuosi ennen muokkausta, joten logistiikka ongelma tulee siinä. Talvihakkuiden uudisalat muokataan yleensä seuraavana syksynä  tai vasta seuraavan vuoden keväänä. Välissä voi olla se uudisalaraivauskin.

    Täällä taimet tulee suoraan Ruotsista kylmäkuljetuksena usean sadantuhannen erissä- pari kolmekin toimitusta viikossa saapuu kevään mittaan. Se puretaan välivarastoon sulamaan metsurien toimesta. Jokainen hakee minkä tarvitsee sekä yrittäjäporukat niinikään hakee omansa.

    No, kaiken kaikkiaan osaan puhua vain meidän Firman käytännöstä omalla alueella n 100 km säteellä. Kuten asiallisuusketjussa, niin kaukana oleville toimitetaan omaan pihaan latoon tms.kauden taimet. Isoihin aukoille kuljetusauto voi viedä lavoittain. Metsuri purkaa ja jakaa ne palstalle siitä.

    Istutuskoneet ei vielä ole yleistyneet suuresta ennakkokohusta huolimatta 10-15 vuotta sitten. Sitä ruotsalaiskonetta odotellessa 😉

    Tolopainen

    Meilläpäin MG:n ostomies tuo taimet ei niitä tarvitse lähteä mistään hakemaan, yhtiöltä saan istutusvälineet myös.

    Jätkä

    Isompiin aukkoihin taimet tulee rekalla (MH) . Siinä touhussa on sekä työnjohto, että metsuri, pari. Taimilaatikot sijoitetaan niin, että ne säilyvät ja on helppo kastella. Laatikoiden kuskaus aukolle tehdään, jos on tarvetta – työnantajan toimesta.

    Yhdistyksen taimia viedään niin moneen paikkaan ja monenlaisille istuttajille, että ne yleensä haetaan Mhy:n varastolta työmaakohtaisesti.

    Kerran oli kahdeksan miehen ryhmä, jossa oli mukana Jeessi ja Tollo. Heidän istutuksestaan ei tullut oikeasti juuri mitään. Aika pian muutin sijoitusta niin, että he istuttivat rinnakkain – oli helpompi vahtia heitä. Ei mennyt montakaan taimea ilman, että joutui korjaamaan jotain työvaihetta.

    Kun muut istuttivat päivässä 700 – 1000 kpl, niin nämä sankarit parisataa tainta/ lärvi.

    Tolopainen

    Kun olin nuorukaisena  myhistyksellä istutustöissä, sain lopputilin, ei käynyt, että yksimies istuttaa päivässä 3000 tainta. Oli kuulemma liian paljon, muut työläiset  ei hyväksy. Omassa metsässä paras päivätulos on 5000 tainta päivässä, kun levitin ne maastoon edellisenä päivänä ja rouva oli hiukan avustamassa.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 64)