Keskustelut Metsänhoito Istutukset 2016

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 112)
  • Istutukset 2016

Mihin aikaan mahtaa taimia alkaa tulla tarhoilta, Etelä-Suomessa olis työmaata. Tietäs vaan vähän etukäteen minkä viikonlopun tuohon pitäisi varata.

• Jätkä

Kuka sen ”täyden määrän” oli sinulle asettanut?
    Metsätyön ainoa etu on vapaus, se kylläkin vesitetään usein asettamalla ”ruoska” selän taakse. Minusta aina pitäisi olla mahdollisuus lähteä metsästä milloin hyvänsä.
    Viileänä päivänä ehkä hieman pidempään, mutta hautovasta helteestä mäkäräisten kiusaamana pitäisi päästä pois.
    Tosin myös istutustaksat ovat usein säälittävän pienet.
    Meillä metsurikurssi istutti Metsähallituksen työmaalla koulupäivisin. Työ ei oikein maittanut kenellekään, mutta sitten he kertoivat menevänsä illalla MHY:n istutuksille, joissa maksettiin kolminkertaista taksaa.
    Silloin manasin ”taksakirjat” helvettiin, metsähallitus käytti taksakirjoja, jotka olivat niiden itse laatimia.

Raivaaja

Itse minä tavoitteeni asetan. Ja tavoite on tehdä se mitä normaalisti päivässä olen tehnyt. Tietenkin on vapaat työajat mutta on myös urakkapalkka joka asettaa jonkinlaiset raamit mitä päivässä tulisi saada aikaiseksi. Hellelisää ei kukaan maksa joten tuollakin säällä yritän päästä keskimääräisen tulokseen. Ei mikään pakko mutta yritän ja jos ei onnistu niin olkoon niin.

rööri roope

En ole lieksan saloilla savotoinut.Tänään kyllä puolilta päivin vieteri oikesi eli helle ajoi pois metsästä.Jäi vähän normituotosta mut jääköön.

Jätkä

Minulla oli urakalla hakatessani alkuvuosina tavoite, josta muodostui piiska. Se oli ensimmäisen parin viikon jälkeen se, että tänään pitää tulla enemmän kuin eilen. Se pisti kiristämään tahtia ja huonoina päivinä piti ottaa aikalisä.
    Periaate oli myös istutuksilla, että laskettiin heti, paljonko pitää istuttaa, että saa urakkapäiväpalkan, jota pidettiin minimipalkkana.
    Itse itselle asetettu ruoska on aika paha.

Planter

Onneksi omat istutukset tulivat valmiiksi. Hellepäivät olivat tuskallisia,
    juomaa kului 5 litraa keikalla, eikä sepalusta tarvinnut kuitenkaan avata kertaakaan. Ei taida olla kovin terveellistä, elimistö menee ihan sekaisin.
    Vaalea lätsä, vaalea ohut väljä paita ja aloitus aamulla aikaisin auttaa vähän, mutta siitä huolimatta tuskallista oli.

Timppa

Jos istuttajat ovat tukilla helteellä, niin taitavat olla taimetkin, ellei pian tule sadetta.

A.Jalkanen

Totta, taimet ovat tiukilla. Istuttajan kannattaisi varmaan juoda ns. urheilujuomaa (sis. kivennäisiä) ainakin osan päivää, pysyy elimistö paremmin kuosissa.

jees h-valta

Heh, huvittaa kuinka paljon vaihtelee nämä säät. Täällä jo valitetaan parin hellepäivän jälkeen taimien jaksamisia. Kun taas täällä esim. H-vallassa vasta alkoi kuivua senverran että mättäät on edes kasvukelpoisia ilman hukkumista. Hyvin olivat virkeitä lehtipuun alkuja ja täyteen lehteen auenneet.

e-h

Onhan tuo ollu mukavasti lämmintä pari päevee tiälläe pohjoes-savossa,ee tarvii lämpimikseen hyppiä,ee valittamista.

tamperelainen

Tuolla lukijoiden kuvissa on kuva versolaikun saastuttamasta koivuntaimesta.Tällaisten taimien kauppaaminen on kiellettyä.Taimien joukossa oli runsaasti myös pahasti lenkoja taimia.Metlasta saamani tiedonmukaan taimitarkastajia on vähennetty ja se alkaa näkyä

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 112)