Keskustelut Metsänhoito Istutukset 2016

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 112)
  • Istutukset 2016

Mihin aikaan mahtaa taimia alkaa tulla tarhoilta, Etelä-Suomessa olis työmaata. Tietäs vaan vähän etukäteen minkä viikonlopun tuohon pitäisi varata.

• kmo

Taimet on sulamassa, josko viikonloppuna saisi istutettua. Nyt on tietty luvassa vähintään kymmenen päivän poutajakso, mahtaako taimet kuivua heti lähtökuoppiinsa…?

Visakallo

Olin aamupäivän raivuulla, ja varjoisemmissa ojissa oli vielä sappaanvarren verran lunta, vaikka täällä eteläisessä Suomessa ollaan.

A.Jalkanen

Maassa on sen verran kevätkosteutta, että ei ne taimet kuivu. Paakut on tietysti oltava märkiä istutettaessa. Maa olisi hyvä olla lämmin. Sopiva aika riippuu paikasta, eli jos istutusalue on aurinkoa saava alue ja hyvin muokattu eli kuohkea, maa voi Etelä-Suomessa olla jo otollinen istutukselle. Onhan kevät muutenkin aikaisessa: Espoossa laulaa jo satakieli!

Metsäntutkimus on ollut koko ajan kehittämässä ja testaamassa taimien kasvatusta yhdessä taimitarhojen kanssa. Suonenjoen Metlalla – alkuaan metsänviljelyn koeasema – on asiassa pitkät perinteet. Tutkimusaiheina on ollut muun muassa siementen käsittely, lyhytpäiväkäsittely ja pakkasvarastointi. Kuka muistaa esimerkiksi sellaisia lajeja kuin Nisula-rulla tai Vapo-paakku?Suuntaus on jo pitkään ollut kohti pienempiä eli nuorempia taimilajeja vaikka periaatteessa iso ja tanakka on varmin taimi.

Ammatti Raivooja

Tässä oli jokunen vuosi takaperin kunnon ahava vuosi. Syysistutetuissa kasvihuonetaimissa oli kuolleisuus jopa 50% samaan paikkaan istutetut itsekasvatetut selvisi 100% Taimitarhoilla taitaa olla lapsenkengissä tieto stressin merkityksestä syystaimien esimerkiksi ahavan kestosta. Taimitarhoillahan ei taimet kärsi juuri stressitekijöistä. Tai toinen voi olla kasvunopeus, en tiedä. Jos minä onnistun kuusentaimien kanssa paremmin ilman minkäänlaista koulutusta puutarha-alaan ni täytyy hämmästellä metsäntutkimuksen tasoa.

rööri roope

Maanantaina aloitan kevään istutukset.Tavoite 1ha/pv.
    Edellinen kevät siihen kykenin.maanantina tiedän oonko köntträ 65 nen

Nii vieraalle 20 ha oma 1ha

Hiluxmetsuri

Taimet maassa. Juuri sopivasti alkoi sade kun sain viimeisen upotettua. Tuloksia odotellaan ihan heti kohta tuossa 2070- luvun loppupuolella…

pihkatappi

Sen verran olen minäkin istuttanut, että tiedän sen kasvun seurannan olevan ihan viihdyttävää ja ehkä sen takia jo kannattaa istuttaa.

Kivelänhanttu

Huomenna 250 taimia sitten valmis. Päiväsaavutus ollut vain 700 taimen luokkaa edellisinäkin vuosina. Parakki siirretään raivaustyömaalle jossa tauolla ajattelen Havukka Ahon sinisiä ajatuksia.

Metsäkupsa

Mätästäjä on metsässä kaivureineen,perässä istuteltu.Savon maat alkavat olla turhankin kuivia,muuten ilmat suosineet,ötökätkin antaneet olla rauhassa.

tamperelainen

Metsälupsalle sanoisin,että mättään olisi hyvä”tekeytyä”,talvirouta tiivistäisi.Mutta olen joskus itsekin istuttanut kaivurin perässä kulkien ja onhan nekin kuuset ksvaneet ihan tyydyttävästi

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 112)