Keskustelut Metsänomistus Isien metsä

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 134)
  • Isien metsä

    Makasiinissa 3/21 oli juttu helsinkiläisen toimittajan näkemyksistä metsästä. Minusta se oli erinomainen katsaus ihmisen sielunmaisemaan.

    Toimittajan isoisä on tilan aikoinaan hankkinut, raivannut sinne kotipaikan, isäkin on tottunut metsätöihin, mutta tämän lapselle eli jutussa esiintyvälle helsinkiläiselle toimittajalle metsä on jäänyt etäiseksi asiaksi. Ilmeisesti kiinnostus kotona asuessaan on ollut jossain muualla kuin osallistua metsänhoitoon, eikä aihe ole ennen perinnönjakoa tullut ajankohtaiseksi. Hienoa sinänsä, että toimittaja näkee tässä kytköksen yhteiskunnalliseen ilmiöön ja sen takia alkoi tutustua metsän omistamiseen liittyvien asioiden lisäksi tähän ilmiöön.

    Metsäsuhteen heikkoudesta huolimatta niin toimittajalla, kuin luultavasti useimmilla muillakin suomalaisilla on mielipide metsistä ja niiden hoidosta. Tekihän Annukka Valkeapää Helsingin yliopistossa gradun kansalaisten käsityksistä metsistä ja metsäpolitiikasta, jossa ilmeni kiinnostavia, joskaan tätä taustaa vasten ei kovin yllättäviä asioita. Toimittajankin käsitys metsistä perustuu ulkoiluun Nuuksiossa ja Sipoonkorvessa, ei kahden edeltävän sukupolven työnteon merkitykseen.

    Pitkän prosessin jälkeen syntyi päätös, jossa tilalla luovutaan metsätalouden harjoittamisesta ja metsät saavat olla tai kuten toimittaja sanoo, levätä. Tätä päätöstä muiden täytyy kunnioittaa. Itse kuitenkin haluan kyseenalaistaa perusteita päätöksen teolle.

    Tila on siis tarjonnut elinkeinon nykyistä omistajaa edeltäville kahdelle sukupolvelle. Kolmas sukupolvi eli metsän nykyinen omistaja on saanut yhteiskunnan varoilla hankittua korkea-asteen tutkinnon ja nykyisen työpaikankin toiminta rahoitetaan verovaroilla. Luettuaan palkitun kirjan Metsä meidän jälkeen on omistajalle muodostunut mielipide, jonka mukaan hän ei metsän tarjoamia tuloja tarvitse ja metsä saa ”levätä”.

    Vaikka jokaisella on oikeus tehdä metsilleen melkein mitä tahansa, tämä yhtälö saa minut surulliseksi. Toimittaja ei metsiään tarvitse, koska velkaantuvan valtion verorahat ja siten myös hänen palkkansa ja muutkin työnantajan kulut tippuu taivaasta. Minusta päätös kuvaa äärimmäistä itsekkyyttä, jollaisella asenteella tämä yhteiskunta ei tule selviytymään. Toimittaja väittää olevansa kiitollinen isän ja isoisän työstä, mutta mielestäni ei ymmärrä, mitä kiitollisuus tarkoittaa. Päätöksellään hän mitätöi kahden sukupolven työn merkityksen. Hän myöskään ei huomioi oman lapsen asemaa. Elämän pitäisi jatkua, aivan kuten tähänkin saakka.

    Koska metsät käsitetään kansallisomaisuutena, minulla on oikeus vaatia kyseistä omistajaa jatkamaan edeltävien sukupolvien harjoittamaa metsätaloutta. Sama oikeus on metsän omistajan lapsella, joka tarvitsee monen vuoden ajan mm. yhteiskunnan kustantamaa koulutusta ja terveydenhuoltoa ennen pääsyään työelämään.

    Usein puhutaan pankeissa makaavan laiskan rahan aiheuttamista taloudellisista tappioista. Mielestäni suhtautumisessa metsään on kyse täysin samasta asiasta. Ellei halua harjoittaa metsätaloutta, kansallisomaisuus-ajattelumallin mukaan metsille pitäisi asettaa suojelumetsän status. Silloin metsä osallistuisi yhteiskunnan toimintaan, koska suojelulle asetetaan samanlaisia tavoitteita kuin taloudelliselle toiminnalle. Saman lehden kolumnissa Annika Kangas avasi hienosti tämän asian merkitystä. Kyseessä on sen mittakaavan asiat, ettei yhteiskunta vapaamatkustajia tarvitse.

  • R.Ranta

    Puutkin voidaan tuotta ulkomailta, ellei niitä ole kannattavaa täällä tuottaa ja tuodaankin. Kiinastahan meille tuodaan yhtä jos toista, jonka tuottamisessa emme täällä alkuunkaan pärjää ja jonka varaan taitaa vähän täällä hyvinvointikin perustua. Riisiäkin tietysti voitaisiin täällä tuottaa, mutta se taitaa olla perin kannattamatonta. Toisin sanoen me törmäämme viimekädessä markkinoihin ja kannattavuuteen. On tietysti perin kiusallista, jos alkaa näyttää siltä, että täällä ei mikään kannata ja sen korjaaminen on taas oma tarinansa – ehkä hieman kiusallinenkin. Varsinkin, jos mannaa ei sada taivaalta. Tai ehkä sitten painetaan kaikille taskut täyteen rahaa, kuten nyt tapahtuu. Kommunistithan ovat aina sanoneet, että rahaa on, mutta sitä ei vain anneta – kaikille. Saas nähdä ovatko sittenkin olleet oikeassa.

     

    Metsuri motokuski

    Jokamiehen oikeudet kyllä kannattaa selvittää jos niitä vertaa metsänomistajia vastaan suunnattuun tiedotussotaan. Onhan niissä metsäasioissakin korjaamista. Ei ne asiat nyt niin hyvin ole.

    Haba

    HCV merkinnän metsään on metsäteollisuus ja sahateollisuus tilanneet tapiolta. On ihan yleinen saatavilla oleva tieto, tosin mt:n lukijan ajatusmaailmaan ei se sovi.

    Visakallo

    Sopisiko se sinun ajatusmaailmaasi Haba, jos metsääsi tulisi HCV-merkintä?

    Haba

    Eiköhän se sinne mahdu, on sielä valmiiksi muutakin.

    Visakallo

    Kuinka ison osan metsistäsi olisit Haba valmis luovuttamaan HCV-alueeksi?

    Haba

    Näin mtk-kepu & Leppä sitten ajaa metsän kasvattajien asioita, maksattaa metsäteollisuuden naamanpesun meillä.

    A.Jalkanen

    Haba, noudata palstan sääntöjä tai poistu. Muut: ei kannata provosoitua. Sitähän provokaattori juuri haluaa.

    Haba

    Onko palstan säännöissä pakkokepulaisuus. Paluu kultaiselle 60-luvulle…

    Petkeles

    Haban ainoa synti olla eri mieltä. Aina kun Haba tai Kerttu kommentoi jotain, aktivoituu yksi tai kaksi hegemoniamestaria ja alkavat kommentoida näitä nimimerkkejä kuin koulukiusaajat.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 134)