Sitä vaan että verottajaa ei taida tuo kauppamuoto kiinnosta muuten kuin jos omistaja tekee hankintana sen 125 kiintoa ja saa ajon ja hakkuun verottomasti. Se että miksi tuon kaupan aikoinaan tein, johtui siitä että muita ostajia ei ollut. Hinta energiapuulla oli silloin huomattavasti parempi kuin nykyisin.
Hankintakaupasta tienvarsikauppa eroaa h-kaupan verottoman työn osuuden suhteen. Puhekielessä käypänen tapa erottaa nuo toisistaan. Akkli höpäjää itse omiaan.
Voidaan erotella myös sen suhteen, että pystykauppa on verotuksessa ja menettelytavoiltaan omansa. On teollisuuden toimiala piiloperintöineen ja vähennysoikeuksien puuttumisena.
Muut kauppatavat hankintakauppa ja muut vastaavat ovat hankintakauppoja tai siihen rinnastettavia. Laskutettavia ja verotuksessa vähennettäviä.
Omassa toiminnassani lähden pystykaupan koplaamisesta, on se sitten hankintakauppaa tai siihen rinnastettavaa esim. toimituskauppaa. Kysymys on lähinnä isännättömän rahan ja metsänomistajien toimialan puolustamisesta.
Onko sillä sitten väliä missä kolungissa on, kun kysymys ei ole mistään laittomuudesta vilpistä, kuittikaupasta tai muusta. Ja kun puunostaja tykkää ja voi olla avuksi. Hyvälle puunostajalle sopii kaikki vaihtoehdot.
En vain käsitä. Tuosta liturgiasta ei itse pääpelsepuupikaan enää ota selvää. Mutta pysytään edelleen sillä laillisten muotojen äärellä ja Jovainkin voisi lakata yllytyksen laittomuuksiin. Verottaja tykkää kyllä hiukan epämääräisemmätkin sepitelmät avata, kohteena sepittäjä.
Täällä palstalla ollaan tästä Jovainin aiheesta keskusteltu jo monia vuosia. Olisiko jo ihan jo oman jutun paikka Metsälehteen, vai onko mahdollisesti jo ollutkin?
Uskoisin että keskustelu tästä aiheesta/näistä aiheista jatkuu joka tapauksessa. Kummasti aiheesta on riittänyt väännettävää, mitä ihmeellisempiä viritelmiä, vaikka asiasta ei mitään tiedäkään. Kysymys on edelleen metsänomistajien rahasta, jopa pystykaupan korjuun alvista, joka on metsänomistajien rahaa ja Puukin nolla laskelmista?
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.