Keskustelut Metsänhoito Ilmasto on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan

Esillä 10 vastausta, 301 - 310 (kaikkiaan 1,270)
  • Ilmasto on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan

    Merkitty: 

    R. Ranta:
    ”Kuinka Taneli on, onko käsityksesi yhtään muuttunut ilmastonmuutoksesta?”

    Vastaukseni:

    Ilmasto on aina ollut muutoksessa, se muuttuu tälläkin hetkellä ja se tulee aina muuttumaan.

    Eli mitään ylimaallista ja erikoista ei ole tässä hetkessä. Näitä kuumia kesiä ja leutoja talvia on ollut mm. 1912 tienoilla ja taas 30-luvulla.

    Katsotaan nyt mihinpäin se auringon aktiivisuus kääntyy, voi olla taas pian hyvinkin kylmää.

    Ihmiset omat aina tykänneet kuunnella maailmanlopun ennustajia, nykyisin ne ennustajat vain ovat pukeutuvat tieteen kaapuun.

    Viimeisin pieleen mennyt tieteen ennuste oli että happosateet tappavat suomen havumetsät vuoteen 1995 mennessä. Lisäksi vielä ettei rikkipäästöjen vähentämisellä ole mitään merkitystä metsäkuolemaan, mutta se voi metsien palautumiseen vaikuttaa hiukan. Jälkeenpäin on todettu ettei ennen vuotta 1995 ole ollut edes mitään taantumaa Suomen havupuiden kasvussa.

    Tämä höppä ei ollut vain yhden miehen show, vaikka se pieleen menon jälkeen on siksi yritetty kääntää. Kohulla oli ehkä hiukan myönteistä vaikutusta Kuolan niemimaan kaivosteollisuuden rikkipäästöjen alasajossa, joka sinänsä oli hyvä asia.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • narisija

    Tuossa kotimaan matkailussa on idistä, vielä kun tekee sen julkisella liikenteellä. Eräs tuttavapariskunta kierteli loma-aikansa suomea pääasiassa linja-autoilla, joskus myös pätkiä junalla. Olivat sitä mieltä, että helpompaa niin ja myös kuski näkee matkaa tehdessä enemmän.

    Nostokoukku

    Lomamatkailu on yksi tärkeimmistä elintason mittareista. Siihen ei yksikään puolue vaalikeskusteluissa ilmastoasioista keskusteltaessa uskaltanut sanallakaan puuttua. Vanhalla dieselillä työmatkat kyllä halutaan tehdä kannattamattomaksi. Maailmassa tehdään yli 123 000 lentoa vuorokaudessa, 6,5 sekunnin välein nousee kone taivaalle. Luin tutkimuksen, jonka mukaan hiilidioksidipäästöistä n. 5% tulee lentoliikenteestä, eräiden tutkijoiden mukaan päästöt voivat olla lähes 10 % , jos kaikki typen oksidit lasketaan mukaan. Lomamatkoja, ruusuja Etelä-Amerikasta, leikkokukkia Afrikasta, joutavaa roinaa Kiinasta… Ja kaikkea tätä rahdataan vielä rekoilla ympäri Suomea. Mutta yksityisautoilusta halutaan tehdä maksumies.

    Kurki

    Siis rapautumiselle, merien ja kasvillisuuden kautta poistuvalle kuvassa 2+2 gigatonnin nielulle tuo korvaavaa CO2-paluuvirtausta ”vulkaaninen hiili, metaaniklatraatit, maakaasudiffuusio yms”, joka  on vailla tieteellistä todistetta ja perustuu vain loogiseen päättelyyn.

    Mutta 4 gigatonnin  CO2-päästö on kuitenkin olemassa pitämään illmakehän CO2 3 ppm tienoilla.

    Miten tämä fosiilisten 40 Gtonnin CO2-päästöjen puolittaminen ja hiilinielujen kasvattaminen 20 Gtonnilla sitten ei toimisi niin, että ilmakehän CO2-nousu  ei pysähtyisi nukyiseen 4,2 ppmään?

    Soininvaara päätti bloginsa ennen kuin ehdin vastata Osmolle.

    Linkki. https://www.soininvaara.fi/2022/08/06/miksi-puu-on-uusiutuvaa-ja-turve-ei-ole/?unapproved=645646&moderation-hash=ea55c6745340b87d240357f87f32b39d#comment-645646

    Osmo: En voi ymmärtää, miten Kurki voi edes yrittää väittää, ettei fossiilisten polttoaineiden kasautuminen jäähdytä enää ilmastoa, koska se on tapahtunut kauan sitten. Totta kai se vaikutus on pysyvä.

    Blogista fossiilisten maan ilmakehään hiilipäästö on noin +10 Mt/v ja nieluja olisi toinen -2 Gt/v on sitoutuminen rapautuvaan paljaaseen kiviainekseen karbonaateiksi ja toinen -2 Gt/v etupäässä soihin.
    Silloin rapautumiseen yksistään olisi sitoutunut 300 milj.vuoden aikana 60 000 000 Gt hiiltä ilmasta, jota nyt maapallon ilmassa on vain 780 Gt. Eli hiilidioksidi olisi jo loppunut maapallon ilmakehästä miljoonia vuosia sitten, ellei sitä ei olisi tullut tilalle tulivuorten purkauksista.
    Fossiilisten kerrostumien hiilivaraston kooksi voisi arvioida tuolla 10 Gt päästöllä siten, että riittänevät 1000 vuodeksi eteenpäin eli varaston suuruus olisi 10 000 Gt.
    Kiviainekseen sitoutuneesta hiilestä, fossiilisten varastojen osuus olisi vain 0,017%.

    Päättelisin näin, että fossiilisten varastojen kylmentävä vaikutus olisi häipynyt ilmastokohinaan satojen miljoonien vuosien aikana eikä näin ollen niillä ole minkäänlaista vaikutusta nykyiseen ilmastoon.

     

    Timppa

    Kaukomatkailussa pahinta on kuitenkin siis se rahavirta, joka turistien mukana päätyy sinne ja sitten suoraan päästöä aiheuttaviksi hyödykkeiksi.

    Nostokoukku

    Tutkimuksen mukaan Thaimaan lomamatka aiheuttaa samat hiilipäästöt kuin 17 000 km ajo keskiverto kuluttavalla autolla. Ei se lentelykään aivan merkityksetön ilmastoteko ole.

    A.Jalkanen

    Muistelisin että lentoliikenne on tulossa myös päästökaupan piiriin ja uusiutuvia polttoaineita kehitetään.

    Nostokoukku

    Eikös sitä jonkinlaista kompensaatiokauppaa jo käytykin. Vietiin Intiaan muutama ”biokaasulaitos”, jossa ihmiset velloivat omaa ja lehmänsontaa paljain käsin valmistaen puuta korvaavaa kaasua polttoon. Ja maailma pelastuu!!!!

    A.Jalkanen

    Vulkaaninen hiili, metaaniklatraatit, maakaasudiffuusio yms. on ajateltu joskus luonnonprosesseiksi joihin emme pysty emmekä saa vaikuttaa. Nyt kuitenkin ilmeisesti jo vaikutamme sekä metaanin päästöihin että maakaasun. Jos päästöjä kovasti lisätään pitää kyetä lisäämään myös nieluja.

    Perko

    ” Thaimaan lomamatka aiheuttaa samat hiilipäästöt kuin 17 000 km ajo keskiverto kuluttavalla autolla.”        tuossa saattaa olla jotain ajatuksen lisiä.     Rengaskulut ovat ainakin pienemmät ja selviää reissusta ilman ~sataa ABC  pysähdystä. Mikäli pitää ahertamisesta niin siihenkin  säästyy aikaa viikkotolkulla  etenkin pitkienlentojen jälkeen.  Nopeus on yli 10 kertainen niin sitä on vaikea muilla keinoin korvata.  Kiinasta tuleva laiva rihkamalastissa on tosivahva ilmastontuholainen.

    PS: yhtälailla vaikutta olkoon ” työ ” tai lomareissu pisteillä tai ilman.

     

    mehänpoika

    ”Pitää kyetä lisäämään hiilinieluja”.

    Tämä ei mielestäni riitä. Pitää myös kyetä huolehtimaan, että hiilinielut eivät muuttuisi meillä päästölähteiksi.

    Meillä jo pitkään tapahtunut metsien kuusettuminen uhkaa ilmaston edelleen lämmitessä muuttaa kuusikoita päästölähteiksi.

    Kuusikoita nimittäin uhkaavat lähivuosikymmenien aikana monenlaiset luonnontuhot, joilta mänty- ja koivumetsät voisivat kuusikoita paremmin välttyä. Siihen ei auta muu kuin metsien uudistamisen osalta männyn ja koivun osuuden lisääminen kuusen kustannuksella. Tähän ainoa ratkaisu olisi pikainen hirvikannan puolittaminen, aluksi.

Esillä 10 vastausta, 301 - 310 (kaikkiaan 1,270)