Keskustelut Metsänhoito Ilmasto on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan

• Tämä aihe sisältää 1,407 vastausta, 72 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Rukopiikki toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,391 - 1,400 (kaikkiaan 1,407)
  • Ilmasto on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan

Merkitty: 

R. Ranta:
    ”Kuinka Taneli on, onko käsityksesi yhtään muuttunut ilmastonmuutoksesta?”

Vastaukseni:

Ilmasto on aina ollut muutoksessa, se muuttuu tälläkin hetkellä ja se tulee aina muuttumaan.

Eli mitään ylimaallista ja erikoista ei ole tässä hetkessä. Näitä kuumia kesiä ja leutoja talvia on ollut mm. 1912 tienoilla ja taas 30-luvulla.

Katsotaan nyt mihinpäin se auringon aktiivisuus kääntyy, voi olla taas pian hyvinkin kylmää.

Ihmiset omat aina tykänneet kuunnella maailmanlopun ennustajia, nykyisin ne ennustajat vain ovat pukeutuvat tieteen kaapuun.

Viimeisin pieleen mennyt tieteen ennuste oli että happosateet tappavat suomen havumetsät vuoteen 1995 mennessä. Lisäksi vielä ettei rikkipäästöjen vähentämisellä ole mitään merkitystä metsäkuolemaan, mutta se voi metsien palautumiseen vaikuttaa hiukan. Jälkeenpäin on todettu ettei ennen vuotta 1995 ole ollut edes mitään taantumaa Suomen havupuiden kasvussa.

Tämä höppä ei ollut vain yhden miehen show, vaikka se pieleen menon jälkeen on siksi yritetty kääntää. Kohulla oli ehkä hiukan myönteistä vaikutusta Kuolan niemimaan kaivosteollisuuden rikkipäästöjen alasajossa, joka sinänsä oli hyvä asia.

Terveisin: Korpituvan Taneli

• risuparta

Voisitko kk. perustella huijattua lämpenemistä?

Metsuri motokuski

Uskon että sitä perustelua ei tule. Olen monessa muussakin asiassa häneltä perusteita kysynyt mutta hiljaista on ollut.

Visakallo Visakallo

Hieman hankalaa on keskustella ilmastonmuutoksesta, jos vastapeluri asettaa sellaiset sanat suuhuni, mitä tämä en ole edes sanonut. Ilmaston lämpeneminen on tällä hetkellä kiistaton fakta. Se, miten tämä asia vaikuttaa Suomeen, onkin sitten vähän monimutkaisempi. Kielteiset puolet on taidettu jo käydä läpi lukuisat kerrat, mutta ne myönteiset puolet, joita niitäkin aivan varmasti on, ovat jääneet vähemmälle. Ymmärrän, että risuparralle ja hänen hengenheimolaisilleen niistä puhuminen on ongelmallista, mutta minä taas näkisin sen välttämättömäksi, sille mehän joudumme joka tapauksessa ne molemmat puolet asiassa kohtaamaan ja niiden kanssa elämään, halusimme tahi emme.  Kun tuo keskusteluun mukaan hieman realismia Suomen osuudesta ja vaikutusmahdollisuuksista ilmastonmuutokseen, näkyy se olevan risuparralle ylitsepääsemätön paikka. Silloin alkaa leimakirves heilua! No, siitä vaan, olen siihen jo niin tottunut.

Gla Gla

Risuparta se täällä vain kyselee, muttei suostu vastaamaan minun kysymykseeni. Miksi et vastaa?

Visakallo Visakallo

risuparta: ”Onko kaikki viimeiset 30 vuotta olleet poikkeus vuosia? Juuri oli uutinen että Suomi on lämmennyt 3 astetta!”

Olen nuo 30 vuotta käyttänyt metsätalouteni sopeuttamiseen ilmaston lämpenemiseen. Lehtipuun osuus on nostettu nyt jo yli 20 prosenttiin, vanhoja kuusikoita on uudistettu, ja maapohja ja puusto on pyritty määrätietoisesti pitää hyvässä kasvukunnossa. Samaan aikaan olen monipuolistanut elinkeinojani ja tulonlähteitäni ottamaan paremmin vastaan ilmastonmuutoksen mukanaan tuomia haasteita. Tähän kuuluu olennaisena osana myös, että olen siirtänyt ja siirtämässä toimintoja nuoremmille sukupolville.

Miten sinä risuparta olet vastaavasti näissä ilmastonmuutokseen liittyvissä asioissa toiminut viimeisen 30 vuoden aikana?

MJO

Ihan rehellinen kysymys visakallolle. Oletko tehnyt vanhojen kuusikoiden uudistukset mukamas ilmastoa ajatellen vai omaa lompakkoa?
    Entä sukupolvenvaihdos. Mitä ihmeen tekemistä sillä on ilmastonlämpenemisen kanssa? Se tehdään, koska metsänomistaja ikääntyy eikä ilmastonlämpenemisen vuoksi.

Gla Gla

”Oletko tehnyt vanhojen kuusikoiden uudistukset mukamas ilmastoa ajatellen vai omaa lompakkoa?”

Miten nuo eroavat toisistaan?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Aika vakava syytös väittää Ilmatieteen laitosta huijaajaksi. Kuinka se edes onnistuisi kun säähavaintojen tekijöitä on niin monta?

reservuaari-indeksi reservuaari-indeksi

”Olen nuo 30 vuotta käyttänyt metsätalouteni sopeuttamiseen ilmaston lämpenemiseen.”

No on tuokin jo aika vakavaa. Ei ole viimeiseen viiteen vuoteen ollut asiaa, josta vk ei olisi tiennyt jo 30 vuotta sitten. Tai osallistunut saman ajanjakson aikana reaalitodellisuudessa kaikkiin käsiteltävänä oleviin keskusteluaiheisiin. Suojelupoliisista yliopistoluennointiin, enrgia-alan asiantuntijuudesta tien linkoamiseen.

Repertuaarissa on runsaasti mainostettua ”vahvaa käytännön kokemusta” rikastuttamassa palstan keskusteluja!

Hanna

A.Jalkanen A.Jalkanen

Visakallolla on ollut myös tutkimusyhteistyötä – muistaakseni jalostuksen kanssa –  ja oliko sääasemakin?

Esillä 10 vastausta, 1,391 - 1,400 (kaikkiaan 1,407)