Keskustelut Tekniikka Hva 545 ketjunvalinta

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 23)
  • Hva 545 ketjunvalinta

    Nyt kiinni 325 13″ ja 8 piikkinen rissa. Vähä häjympiä puita tulossa kaadettavaksi ja pätkittäväksi. Meneekö puuhun vielä 15″ laipalla? Olin tuossa löytävinäni 3/8 16″ 1,3mm ja 1,5mm laippoja ja ketjuja. Vaatii kuitenkin rissan vaihdon 3/8 7-piikkiseen. Onko tuo 3/8 1,5mm kapeempi ketjuna kuin tuo 325 jakoinen? Kestääköhän tuossa 3/8 ketju, kuitenkin vasta 2,5kw.

  • Ammatti Raivooja

    Ittelläkin gb laipat sahoissa, ihan hyviä.

    https://www.uittokalusto.fi/gb-laippa-15-1-5mm-325.html

    arto

    Uittokaluston kuvissa ei näy samanlaista laippaa enää olevan kuin käytän oli jokin paketti tarjous paikallisessa liikkeessä ostin silloin isomman erän oli edullisia. ei siis väri täsmää ja mallia en muista. saha salolla eli metsässä en voinnut tarkistaa. Vinkkinä kaikille 1.3 käyttäjille en rasvaa koskaan kärkipyörää vaseliinilla. käytän teräketju öljyä kaadan rasvaus reiän päälle ja teräketjun pyöritystä käsin menee reiästä hyvin sisään. rasvaus kerran päivässä.

    Metsuri motokuski

    En ole itsekkään enää vuosiin rasvannut kärkipyörää. Olen vain kaatanut silloin tällöin suoraan ketjun päälle öljyä käripyörän kohdalle. En tiedä onko se ehtinyt mennää laakerille saakka. Ei siitä rasvauksesta varmaan haittaakaan ole, mutta laippa kuluu jo muutenkin vaikka kärkipyörä kestäisikkin ja on vaihtokunnossa.
    Jos ajaa jollain jäte tai sellaisella öljyllä ilman sitkoa niin silloin voi olla kärkipyörän rasvaus tarpeen.

    Metsäkoneissa nuo gp:n laipat eivät kestä yhtään. Ovat varmaan huonompia laippoja mitä tiedän. Näköjään ne osaavat moottorisahan laipan tehdä.

    AaVee

    GB laippa on australialainen laippamerkki joka meni taannoin konkurssiin. Taisi olla maailman suurin alan yritys. Uittokalusto osti laippavaraston ja myi niitä edullisesti. Olivat tosi hyviä. Laippa oli tehty jyrsimällä eikä peltilevyistä kuten muut. Uusi omistaja on jatkanut valmistusta mutta laatu ei ole ainakaan parantunut entisestä. Laipassa olevan tekstin mallista erottaa kummasta tekijästä on kyse.

    arto

    Minun käyttämä laippa oli bower-teck bar. Näkyy maailmalla olevan kovassa huudossa Muilla maailman keskustelupalstoilla ylistävät. Ominaisuudet kuukelilla käännetty.• Yksiosainen teräsrakenne – ei hitsit!
    • Laser leikattu tarkkaan muoto ja sovitus.
    • Tarkkuushiotut urat vakuuttaa yhtenäinen rautatie paksuus ja vahva säde juuressa rautatie.
    • Kiskot ovat induktio-karkaistu ja päästetty.
    • teräs bar runko on karkaistu voimaa.
    • Professional takaratas liukuu tarkkuus Sveitsin laakerit.
    • Hammaspyörä on vaihdettava.
    • Täysin taattu. …….. Suomesta ei näyttänyt kellään olevan Mutta muutama nettikauppa rapakon takaa toimittaa. hinta edullinen ja todella kestävä löytyy gooklesta kyseisellä haulla.

    Moguli

    Pitääsköhän teherä pakoputkeen lisäreikä, jos ei jaksa mennä isommalla rissalla. Piristi ainaki 201 tilhiä paljon.

    rööri roope

    Artolta kysyisin onko nuo ominaisuudet valmistajan vai testaajan tietoja vai mistä.Paljonko laipan hinta esim netistä tilattuna ulkomailta.
    Siellä kuitenkin halvempia kuin suomessa postitus mukaanlukien.

    Itse tilaan samoja kamoja netistä mitä saa täällä elektroniikka kaupoista.Hinta postituksineen huomattavasti alle kotimaan hintojen.Sama tavara.Erot jopa 200%.

    arto

    Valmistajan tietoja nuo kopioidut. Hinta jää noin puoleen normi halvan gb laipan, postikuluineen.

    Hankintahakkaaja1

    Tuosta laipan kestoajasta.Kärkkäinen myy Oregonin 13 1,3 56 laipan hintaan 19.90 eur,joten ei tarvitse kestää vuotta.

    Jätkä pätkät

    Laipat kestää enemmän tai vähemmän, Tilhin laippoja ei joudu kovin usein ostelemaan.
    Laipan huollossa kannattaa kierteen poisto tehdä, kun sitä on syntynyt. Sen jälkeen ura puhtaaksi ja jos kärkipyörän laakerille on rasvareikä, siihen voi painaa vaseliiniä, jolloin mahdolliset hiomajätteet tulevat laakerista pois, mutta jo 40 vuotta sitten tuli markkinoille laippoja, joissa ei ollut rasvareikää lainkaan ja silloin minä lopetin kärkipyörän rasvauksen.
    Prässi on tarpeen kytkimenlaakerin voitelussa, se kun on paremmissa sahoissa hoidettu niin.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 23)