Keskustelut Tekniikka Husqvarna 555fxt vika

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 108)
  • Husqvarna 555fxt vika

    Saha sammuu pätskähtäen sahatessa ojanpenkkoja tai rinteessä,terän noustessa moottorin yläpuolelle.sahaa ei saa käyntiin muutamaan minuuttiin.sahaan on paikallinen husqvarnan merkkihuoltaja vaihtanut:kaasuttimen,sytytysyksikön,johtosarjan.huoltaja ei löydä sahasta vikaa.polttoaineena tuore 98e+2-2.5% täyssynteettinen 2t öljy.onko kellään kokemusta asiasta?

  • Jätkä

    leone. En ole samaa mieltä . Mutta jos sinun käyttämän Tilhin merkkiliikkeen asentaja / huoltohenkilö on täys tumpelo, niin hänellä on varmaan päätoimi kioskin pito ja varaosien / tarvikkeiden myynti.

    Vaikka en ole mikään asentaja, niin olen ollut maahantuojien järjestämillä koulutustilaisuuksilla osallisena lukuisia kertoja. Kaikki merkittävät maahantuojat ovat perehdyttäneet sekä perustekniikkaan, että merkki/ mallikohtaisiin erikoisuuksiin ja nimenomaa uutuuksiin. Aina kun kaasuttimiin ollaan syvennytty, on tuotu selkeästi esiin se, että esim uudet kalvot (kuten myös käytetyt) -tarkastetaan ennenkuin ne pannaan paikoilleen.

    Meillä oli oma asentaja talon sisällä, jonka tehtäviin kuului koko kaluston huolloista ja korjauksista vastuu. Hänestä kasvoi vuosiensaatossa niin iso herra, että esim pienkoneiden huoltoa varten olisi pitänyt polvillaan rukoilla toimintaa. Kerran kevätruuhkassa viljelykurssien aikaan pyydettiin häntä koekäyttämään raivurit, joita alettiin käyttämään reilun viikon kuluttua. Ei muka ”ehtinyt millään”.  Nostettiin parikymmentä raivuria kärryyn ja vietiin Huskun liikkeeseen. Seuraavana aamuna haimme 14 sahaa – ja päivän päätteeksi loput. Sahat olivat todella timmissä kunnossa. Varvikellon mukaan säädetty jne. (Teriin ei oltu koskettu, koska kurssi alkoi aina teroituksella, harituksella ja valjaiden säädöllä.)

    On kokenut asentaja, jonka ammattitaito ei ole koskaan pettänyt. Aina ostettaessa uusia sahoja hän on osan niistä koekäyttänyt, osa otetaan laatikosta  teemana ”Uuden sahan käyttöönotto.

    Valmisbensan varsinaiset edut eivät ole öljyn paremmuudessa ( samaa merkkiöljyä saa myyjältä)  – eikä edes hajussa, vaan pakokaasujen vähäisemmässä terveydellisessä haitassa. Alkylaatista puuttuu haitalliset ja myrkylliset aineet lähes täysin, mutta jos ja kun sahan pitää olla liian rikkaalla , niin se syö tuplamäärän polttoainetta, jolloin polttoainekustannukst ja myös käyntihäiriöt ovat moninkertaiset Alkylaattibensan käyttökustannuksiin verrattuna. Samoin elinajan odotukset madaltuvat joillakin jopa kymmenillä vuosilla.

    Hämis

    Eivät ottaneet huskua säätöihin ensimmäisten tankkien jälkeen. Tehtaalla säädetty. ALkylaatille ensisijaisesti, jos ilmenee 98 e bensalla( huskun öljyllä) säätötarvetta, rikkaammalle sanoivat että melko varmasti menisi säädön suunta. ( itsellä on ollut tuntuma toisinpäin), mutta uskon ammattilaisiin vastoin parempaa tietoa.

    Hieman rupesi kyllä ennakolla jo huomio kääntymään bensan menekkiin ( 555fxt), 225 laikka. Sahan tankki täynnä ja 2 litraa selässä oli hyökkäys 3,5h. Ennakkoa, jossa paksua poistumaa, mutta ojitettu suo ja melko harvaa eli kävelyä myös.

    Jätkä

    Kokemus säädettävillä kaasuttimilla ja Alkylaatilla on sama, kuin on Hämiksen asentajilla.

    Jos kone ”pyytää” säätöä, niin yleensä aina suutinta (suuttimia) pitää kiristää, ei paljoa, vain hieman, viisi minuuttia on jo huomattava muutos säädössä. Joskus on tarve ollut vain 1 – 2 minuuttia, eli herkällä kädellä! Olisi hyvä olla sellainen säätömeisseli, jossa on kymmenen sentin pituinen viisari, josta näkisi, kääntyykö suutin – ja kuinka paljon.

    Pavekka

    Joopa joo.:-)

    leone

    Meriselitys huollossa kuului että uusittu kalvo ei palautunut kunnolla ja siksi kävi liian rikkaalla.  Minähän en kalvoista mitään tiedä, mutta kysyttäessä vastasi että kalvo oli viallinen.

    Ja eiköhän se ole niin että ylipäätään bensiinin pakokaasupäästöt ovat terveyshaitta.

    Pavekka

    Meriselitykset haisee vähän paskapuheelta. ?

    arto

    tehdassäädöillä yleensä nykyään saha säädetty laiskaksi eikä ota huippukierroksia sillä ne täyttä ne pakokaasu eu stndardit.

    Pavekka

    Kiihdytyspumppu,digi ja ilmahuuhtelut on juuri näitä turhia kiusankappaleita 2t koneissa. Nelitahtisissa sama juttu. Juuri tuli joku euro5 paikallismoottori joka ei käy kunnolla ja säätö liimattu. Pitää uudessa koneessa alkaa suuttimia porailemaan.

    Samppa

    <p>Onko 2023 mallin 555:ssa uudenlaiset säätöruuvit? Vanha säätöavain ei tunnu toimivan eikä tavalliselle meisselille ole lovea ollenkaan.</p>

    arto

    Eihän niissä ole lovea ollut vuosiin.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 108)