Keskustelut Tekniikka Husqvarna 555fxt vika

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 108)
  • Husqvarna 555fxt vika

    Saha sammuu pätskähtäen sahatessa ojanpenkkoja tai rinteessä,terän noustessa moottorin yläpuolelle.sahaa ei saa käyntiin muutamaan minuuttiin.sahaan on paikallinen husqvarnan merkkihuoltaja vaihtanut:kaasuttimen,sytytysyksikön,johtosarjan.huoltaja ei löydä sahasta vikaa.polttoaineena tuore 98e+2-2.5% täyssynteettinen 2t öljy.onko kellään kokemusta asiasta?

  • Pavekka

    Alkukankeudet on melko yleisiä. Voi olla vaan erilaisuutta mihin totuttu. Siksi usein suositellaan palaamaan asiaan ellei asetu. Muistelen joskus selvittäneeni että automaattisäädöt on lukittuja. Kaippa nekin voi hakkeroida suurella rahalla. Tuo hyytyminen viittaisi matalasuuttimen ohueen seokseen. Yleensä pienkoneissa ongelma on juuri päästöjen vuoksi laihalle laitettu perusseos. Niitä joutuu välillä jumppaamaan omatoimisesti rikkaammalle.

    Per Ä Reikäs

    Jutun tekijälle sanon vain, että osta uusi, älä leiki suotta viallisilla, leiki toimivilla

    Rahaa ja tuloja sulla kuin roskaa vain

    Kulm4v4ihd3

    Liittyyköhän tämä utubesta löytämäni video kysyjän saha ongelmiin?

    Ilmeisesti takuun alla säädettäessä ei saa suuttimien rajoittimiin puuttua edes huoltoliike. Vika/ominaisuus korjaantuu kun säätää kaasuttimen rajoittajien ulkopuolelle. Eikö tälläistä huomata edes tehtailla vai onko mallien testaaminen ainoastaa tasaisilla maastoilla.

    Jätkä

    ”Maailman sivu” – On sahaa testailtu kallistelemalla sitä tyhjäkäynnillä kyljelleen. Yleensä nopea kääntäminen kylkiasentoon on paljastanut käyntihäiriön.

    Sanotaan, että jos sahan kääntäminen sammuttaa sen, on vika kampiakselin ”Stefassa”.

    Uudenkarheassa sahassa sellaista ei pidä esiintyä, ellei säädöt ole pahasti pielessä.

    Jos suuttimien rajoittimiin täytyy kajota, niin käsitykseni mukaan siitä pitäisi olla takuuehdoissa maininta, ellei sitä sallita.

    Yleensä nuo jutut on yliammuttuja houreita, joilla huoltoliikkeen asentaja koittaa vetäytyä vastuustaan, joka on, että sahojen on toimittava moitteettomasti huollon jälkeen.

    Hämis

    Sillä kanssa tässä kyselen,kun ostat laatukamppeen, niin odottaahan sitä se pelaa. Jokainen osaa ruuvaria työntää kolmeen koloon,mutta en pidä sitä ensiajatuksena kovin mielekkäänä ostoaktin jälkeen heti. No , tyhjäkäyntiä.annan vähän lisää katon yhden työpäivän jälkeen  miten laulaa.  Lienee paikallaan soittaa myyntiliikkeeseen ja varmistella oliko heillä ajatusta tarkentaa ohuemalle säätöjä . Hakiessaa kysyin kuinka sisäänajo, vastas oli että ei tarvita he on koneen jo käyttäneet. Aattelin vaan että aha, kello oli yli sulkemisajan ja kaikkilla pitkäpäivä takana ?

    Pavekka

    Uusissa on säätörajoittimet että siinä mielessä niitä voi rajojen sisällä väännellä vapaasti ja koittaa jos siitä auttaisi. Ei siis vaikuta takuisiin kunhan ei muuta rajoittimia. Itse säätelen yleensä tarkoituksella vähän rikkaalle. Lähtee paremmin käyntiin ja vähentää leikkausriskiä.

    Tuo videon kaveri oli selvästi taitava säätämään raivuria mutta veti kyllä säädön vähän kireälle. Puoli kierrosta molempia sisään perussäädöstä.  Se on jo jonkinverran ja vaatii käyttötaitoa ja korvakuuloa. Laihan seoksen ja kiinnileikkaamisen raja on liukuva. Hänen käytössään toimii mutta joku toinen voi jo ylikuormittamalla rikkoa. Takuuhuollossa ne takertuisi heti tuohon oli syy tai ei.

    Jätkä

    Periaatteessa, kun on käytössä valmisbensa (merkkituote) – tai 98 oktaaniseen sekoitettu max 2,5 %:nen laadukas öljy, ei kiinnileik´pomisen vaaraa ole, kunhan kone parkuu ”röpöttämisen rajalla”. Jos taas tuntuu, että kuormittamattomana kaasu pohjassakierrokset vain nousevat ja nousevat, ollaan liian laihalla.

    Tämä siis sillä ehdolla, että putsari on puhdas ja kaasuläppä aukeaa liipasimesta täydet 100 prosenttia.

    Jos kone ei yritä röpöttää ”läppä leveellään” , ja käyttäjä pitää kaasun pohjassa (esim Trimmeröidessään) – on kiinnileipominen hyvin todennäköistä.

    Huoltoliikkeessä pitäisi säädöt tehdä varvikellon kanssa ja ohjekirjan kierroksille pyrkien.  Niillä eväillä pitäisi tankillisen kestää pari tuntia, vaikka sahaisi ripeämminkin, kunhanmuistaa, että kaasukahvassa on palautusjousi sitä varten, että kaasua on mahdollista lirputella.

    Hirrenveistokurssilla sahat leipoivat kiinni, kun ne olivat normaali Hakkuutyön säädöissä. Pölvästit kurssilaiset puristivat kaasun pohjaan ja helläsivät vasta, kun saha sammui.

     

    Kulm4v4ihd3

    Videon tekijä vaikutti todella tietävän missä se raja kulkee ja jollain videolla oli maininta siitä että ”ryyppyä” tarvitaan käynnistymiseen jos saha hetken seisahtaa. Maksimissa ilman kuormaa raivuri nelistää ja kuormituksessa käynti selkenee. Ohkasellahan se on ruuvattu. Jos tuolla mallilla on leipänsä tienannut vuosia eiköhän kokemus kerro missä se 555 sweetspotti on. Itsellä on ollut useampi pykälää pienempi 45 cc huskin raivuri. Uusimpana 545 fxt autotune ja on pakko myöntää että ainakin tämä uusin versio tuntuu näppiin sopivalta ja aika pian loppui skeptisyys tietokoneen ohjaamalle sahalle. Autotunen uusin versio ja desin suurempi tankki. avot. Mielenkiinnolla odotan jos ja kun malli 555 saa tietokoneen ohjaamaan toimintaa. Halusi sitä tai ei.

    Jalmari Kolu

    Ostaessani omaa 555:sta sovin myyjän kanssa että ajan sahaa 10 tankkia sisään ja tuon sitten huoltomiehen säätöön. Ihan siksi että en omista kierroslukumittaria ja uuden sahan säätäminen korvakuulolta on aina pieni riski takuun suhteen. No nyt voi korvakuulolla säätää tarvittaessa, kun kuulee kuinka mittarin kanssa on säädetty.

    Metsuri motokuski

    Eikös niitä uudenaikaisempiakin sahoja markkinoilta löydy ettei suuttimien säätöjen kanssa tarvii välpätä.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 108)