Keskustelut Tekniikka Husqvarna 555fxt vika

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 108)
  • Husqvarna 555fxt vika

    Saha sammuu pätskähtäen sahatessa ojanpenkkoja tai rinteessä,terän noustessa moottorin yläpuolelle.sahaa ei saa käyntiin muutamaan minuuttiin.sahaan on paikallinen husqvarnan merkkihuoltaja vaihtanut:kaasuttimen,sytytysyksikön,johtosarjan.huoltaja ei löydä sahasta vikaa.polttoaineena tuore 98e+2-2.5% täyssynteettinen 2t öljy.onko kellään kokemusta asiasta?

  • Vieras

    Saha sammuu,kun terä on moottoria ylempänä.sammuu pätskähtäen,ei kerkeä kaasulla estämään sammumista.sammumisen jälkeen saha ei käynnisty muutamaan minuuttiin.

    Jätkä

    Siis vm 2015 sahaan on takuuna vaihdettu vermeitä. Koska? Onko siinä vielä takuu voimassa?

    Jos saha käy kohtuudella viileämpänä, se kyllä saa ainakin riittävästi häppää kuumanakin. Jos asentaja on säätänyt sahan , se varmaan sen puolesta käy hyvin, eikä sammuile terää nostettaessa.

    Tuota arton väitett’ä testailisin, eli avaisin kahvaa sen verran, että katkaisija tulee esiin. sitten johdot irti katkaisijasta ja teippaus. Jos saha ei enää sammuile, niin ei tarvitse ihmetellä, missä vika. Se katkaisija ei ole maailman monimutkaisin laite, rohkeasti vain sen kimppuun.

    Olen ostanut omaan käyttöön lähiaikoina kaksi huskua ja ne on merkkiliikkeessä koottu ja koekäytetty. Kumpaankaan sahaan ei ole tarvinnut kajota pitkään aikaan uutuuden jälkeen. Täytyy antaa asentajalle täydet pisteet ammattitaidosta.

    ”Taloon” on ostettu sahat aina laatikossa, koska kokoaminen kuuluu osana koulutukseen.

    Vieras

    Viimeinen osa eli kaasutin viime vuonna.takuu ei enää voimassa.saha käy hyvin kylmänä ja lämpimänä.pitää tuo sammutinkatkaisin purkaa ja testata viimestään ensi keväänä.

    Jätkä

    Sammutin pitää olla, jos sahan antaa jonkun toisen käyttöön, omassa sen ei ole niin väliä. Joskus on sahattu sahalla, joka aina jouduttiin sammuttamaan ryypyllä. Kuumana pitää nypätä pari ylimääräistä kertaa, jos sen niin tekee.

    pihkatappi

    Kerran ei lähtenyt heti käyntiin, eikä millään kun oli puolen tunnin tauko, tarkistin kipinän ja raaputin vähän tulpasta piikkiä pois, en tiedä mikä oli mutta sitten käynnistyi ja toimi normaalisti. Joskus poksahtaa käynnistettäessä, mutta lämpöisenä lähtee aina ensimmäisellä. Mulla 555fx ja sahattu noin 200 tuntia, tulppaa en ole vielä vaihtanut, mutta vaihdan seuraavan kerran kun putsaan rivat, kylmemmät kelitkin voi vaikuttaa jos tulppa ei enää ole ihan tikissä.

    Jätkä

    Ohje tulpan suhteen on ollut, että sadan bensalitran välein vaihdetaan. Kärkiväliä toki tarkistetaan aina, kun koppa on auki  esim kerran viikossa. Tulpassa voi olla myös väärä lämpöarvo. Sen ei aina pidä olla sama kuin ohjekirjassa lukee, vaan se on käytön mukaan. Esim raksalla pieniä lyhyitä sahauksia, ”kuuma tulppa”, isoa puuta ja pitkiä sahausjaksoja, niin ehkäpä kylmempi tulppa  on paikallaan. Ennen – lyijyn aikaan – tulpan väri piti olla vaalean ruskea. Jos se oli valkoinen, oli mäntävautio lähellä, jos se oli musta, oli pakoputken tukkeutumisvaara.

    Sytytystulppa on niin halpa värkki, varsinkin jos niitä ostaa pienen laatikollisen kerrallaan, että ei kai se ole kynnyskysymys? Bensankulutukseen vaikutus voi olla isompi, taikka pienikin käyntihäiriö maksaa enemmän kuin laatikollinen tulppia.

    Ola_Pallonivel

    Selvisikö tämä vika? Oma raivuri tekee hieman samaa, mutta toisella nykäsyllä lähtee käyntiin. Jos antaa olla paikoillaan, niin käy tyhjäkäyntiä vaikka iltaan asti. Mutta kun välillä nostaa tyhjäkäynnillä putkea, niin sammua pätkähtää.

    Pavekka

    Onko siinä sammutus peukalokaasussa? Yhdessä mutta ei otsikon mallissa oli kaasun runkoliitos saanut osuman ja maadotti yliherkästi sahan asennonmuutoksissa.

    Ola_Pallonivel

    Samassa kahvassa sammutus. Lauantaina raivasin 8 tuntia ja toimi normaalisti. Keli pahin mahdollinen, märkää lunta puissa ja lämpötila nollan pinnassa. Sitä ennen raivuri sai valohoitoa mökin parvekkeella 1.5 viikkoa.

    Asiasta sadetakkiin. Kokeilin raivata sadetakki päällä ja oli parempi vaihtoehto kastella itsensä omalla hiellä, kuin märällä loskalla. Eihän tuo hengitä yhtään, mutta ei nyt haitannut.

    pihkatappi

    Tehdassäädöt ovat 555fxssä tosi rikkaalla. Kulutus laskee tuntuvasti, kun säätää Arton ohjeella ja voi olla että ei enää pätkähtele. Uutena tankki kesti tehdassäädöllä noin tunnin ja vartin ja nyt vieläkin tuhannen tunnin sahauksen jälkeen tiukemmin säädettynä noin tunnin ja kolme varttia. Säätämiseen meni oikeasti aikaa, mutta kun sai sen kohdilleen tai riittävän hyväksi, niin meisseliä ei enää tarvi. Kaasuttimen toisen kurkun läppä jumitteli kerran öljyisen möhnän takia, sitä oli oikeasti liki teelusikallinen, kaasutin pitää välillä ainakin tuolta osin putsata, mutta putsasin samalla kaasuttimen sihdin ja uteliaisuuttani purin koko kaasuttimen ja puhaltelin suuttimista pienellä paineella.

    Ulkoilu virkistää aivotoimintaa.. tarkemmin kun muistelee, niin oli sitä möhnää yllättävän paljon, mutta en mitannut teelusikalla. Ja tietysti ensin luulin että vika on vaijerissa ja kun se oli ok, niin yritin säätämällä ja lopulta menin tuohon kaasuttimen putsaukseen ja löydös tietysti ilahdutti, kuten aina kun vika selviää.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 108)