Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp Mark 2 jäätyminen

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 47)
  • Husqvarna 550xp Mark 2 jäätyminen

    Merkitty: 

    Onko muilla ollut ongelmia jäätymisen kanssa 550xp huskeissa? Neljättä päivää uudella sahalla sahannut, ja kaasutin tai tarkemminkin kaasu alkoi jäätämään jo toisena päivänä. Talvisarja on paikoillaan ollut jatkuvasti sahassa eikä pakkastakaan ole kun korkeintaan -10 ja silti koko kaasari on ihan umpijäässä. Lämpöä ei sylinterin puolelta tule sinne kaasarille oikeastaan yhtään ja siellä kopan alla muhii hirmuinen kosteus jatkuvasti. Eikö näihin oikeasti ole olemassa mitään talviläppää tai vastaavaa ratkaisua tohon päälikoppaan, kuten tämänkin sahan edeltäjässä 346xp:ssä oli, vai onko tällä vaan sahattava kesäisin? Ikinä en ole omistanut lämpökahvasahaa ja kyllähän nämä on silti pelittäneet sieltä 80- luvun malleista asti ainakin Huskilla paljon kovemmillakin pakkasilla, mutta tämä on nyt melkoinen pettymys ollut.

  • Mettämakuri

    Kun sahaa huskin moottorisahalla tarvii 6 sahaa. Jos sahaa stihlillä tarvii vain 2 sahaa, pienen ja ison.

    Metsuri motokuski

    Jokainen valmistaja tuo poikkeuksetta markkinoille uuden tuotteen joka ei vastaa tarkoitustaan. Lastentauteja löytyy lähes aina. Sen vuoksi merkkiuskollisuudesta joutuu aina maksamaan. Järkevintä olisi varmaan ostaa aina niitä toiseksi uusimpia malleja ja avoimesti tutkia eri valmistajien tuotteita.

    Usein nämä merkkiuskolliset saavat jo liikkeessä sellaisen kohtelun joka hyväilee itsetuntoa ja tunne menee enemmän järjen tilalle. Sitten on eri asia ne liikkeet jotka omalla toiminnallaan ohjaavat asiakkaat kilpailijalle. Niin kuin täällä hussekauppias.

    Sakkeus

    Jos yhtään perehtyisi asiaan niin tietäisi mistä puhuu. Tuo saha tuli joskus 2019 markkinoille, eli ollut jo kohta 2 vuotta. Aiemman mallista 550xp:tä ei enää siis saa ainakaan monesta paikasta ja niissä oli tunnettu ongelma runkolaakerien kanssa, mikä on korjattu tähän malliin.

    Jätkä

    Lasse:”Niin muut huskut toimii ilman kasuttajan lämmitystä muttei nämät, kokeile sitä reikää väliseinään.”

    Periaatteessa tarvittaisiin vielä jopa ”Patolevyä” jäähdytysilman ulostuloaukon reunaan – kuten ennen oli joissakin malleissa talvikäyttöön. Se oli alumiiniliuska.

    Metsuri motokuski

    Sakkeus: kirjoittelin ihan yleisellä tasolla ja sopii kaikkeen muuhunkin kuin sahoihin.

    Siinä olet oikeassa. Tuosta mallista en tiedä mitään. En ole yhtään hussen sahaa omistanut ja syykin johtuu vain paikallisesta jälleenmyyjästä. Ensimmäisellä kerralla sain sellaista kohtelua että yksi kerta riitti. Moni muukin pääsi tätä samaa iloa kokemaan.

    Nimetön

    Lainaus Husqvarnan sivuilta:  Lämmitettävät kahvat ja kaasutin (vain 550 XP® G Mark II / 545G Mark II  Jostakin syystä Husku ei vaivaudu kertoon että nämät mallit ei talvella toimi ilman sähköistä kaasuttajan kurkun lämmitystä. Huskun esitteistä ei tahdo saada selvää missä mallissa on kaasuttajan lämmitys ja missä ei.

    pihkatappi

    Mulla on tuo 550xp, 5 vuotta vanha malli ja on sahattu yli 20 asteen pakkasessa pöllylumessa. Kaasuttimelle on se lämminilma reikä sylinteriltä ja teipit käynnistimen ilmanoton päälle. Tauolla saha pystyyn, kasan väliin, terän kärki maahan päin. Ei ole ollut isoja harmeja tuossa sahassa.

    Stihlin 241 kaatui käynnistinlaite alas suin yks päivä hötölumeen, sammui välttömästi, mutta lähti yhdellä nyppäyksellä käyntiin. Minusta oivallinen ominaisuus, pöllylumi ei kuitenkaan tuotakaan sammuta. Automatiikkaa pitää tehdä näinkin päin, eli sammutetaan, kun käyttäjän hölmöily ylittää tolkun rajan ja uhkaa sahan toimivuutta.

    Raket

    Ohhoh.

    543 xp pelaa kyllä moitteetta lumihangessa ja pakkasilla kun kääntää sen kumitulpan talviasentoon ja laittaa käynnistinkopan suojan paikalleen. Onneksi on vielä hyväkuntoiset Huskun 254 g ja Jonseredin 2055 w niin ei tarvii hermoilla ”älysahojen” kanssa. 😀

    Sakkeus

    Ongelmapa ei ollut mikään muu kuin, että se osa mihin kaasuvaijeri kiinnittyy kaasuläppä akselin päässä jäätyi. Ei siis mitään käyntihäiriöitä kuten esimerkiksi, että saha ei kävis tyhjäkäyntiä. Korjaus oli että tein vaan yhden 10mm reiän välisenään kytkimen puolelle suunnilleen sen kaasumekanismin kohtaan ja kas kummaa siihen loppui temppuilu. Jo ihan lyhyen sahauksen jälkeen alkoi lämpöä tulla sen verran kaasarin puolelle, että kaasarin ympäristöltä alkoi jäät sulaa ja päälikopastakin hävisi huurteet sisäpuolelta. Saha löytää mielestäni nyt paremmat säädöt kun saa lämpimämpää ilmaa. Ei siis tarvinnut lämpökahva sahaa ostaa, tai mennä stihli kauppaan kuten ehdoteltiin.

    Raket

    No eipä ollut iso vika. Hyvä että korjaantui!

    Lämpöisten kelien sahaksi tuo lienee kuitenkin tarkoitettu:

    ”Uusien Husqvarna 550 XP® Mark II – ja Husqvarna 545 Mark II -sahojen
    jäähdytyskapasiteetti on 13 prosenttia parempi kuin Husqvarnan aikaisemmissa
    samankokoisissa sahoissa. Tämän ansiosta saha kestää paremmin vaativia
    olosuhteita. Parempi jäähdytyskapasiteetti on saavutettu kolmella merkittävällä
    parannuksella: 1) optimoitu ilmanvirtaus, 2) jäähdytysripojen lisääminen kriittisiin
    kohtiin, mikä tehostaa sylinterin lämmön haihtumista, 3) eristävä lämpösuoja,
    joka on erityisesti kehitetty uusiin moottorisahamalleihin ja joka eristää sylinterialueen sekä minimoi lämpövuodot. Näin kaasutinosa pysyy viileämpänä ja saha
    on helpompi käynnistää kuumana. Lisäksi sahassa on täysin uusi äänenvaimennin, joka pitää lämpötilat matalina.”

    Asiasta kolmanteen. Echon 362 wes on ollut positiivinen yllätys jo toista talvea harvennushommissa. Kovin on köykäinen ja muovisen oloinen härpäke eikä minkäännäköisiä talvisarjoja, mutta nöyrästi tottelee lumessa ja pakkasessa. 😀

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 47)