Keskustelut Metsänhoito Husqvarna 545fxt ATune maastossa

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 140)
  • Husqvarna 545fxt ATune maastossa

    Hankintapäätös tuli tehtyä ja tartuttua yllämainittuun sahaan.Päätös oli helppo, paikallinen pitkäaikainen myyjä ,hyvä huolto/takuupalvelu ja kohtuu hyvitys jo ammattikäytön ulkopuolelle sahatusta 555:sta.Autotunes huollon merkitys hieman korostuu koska laitteelle ei peruspäivä viiluun lisäksi voi juurikaan tehdä mitään takuuhuolto hoitaa jos jokin jukkii.Toivottavasti ei tuu 0 sarja lastetauteja.Paketista käyntiin laitto onnistui loistavasti.Heti huomio kiinnittyi kulmavaihteeseen joka on kokenut muodonmuutoksen ja saanut uudet rattaat sisälle, kopassa on vain yksi start nappula.Ilmansuodatin näkyy päivitetyn paperiseen ja talvelle/kosteeseen perinteinen muovi.Laitettta alan ulkoiluttaan viikon sisään kelien salliessa jote sit lisää.

  • Nimetön

    Joo koesahasin tunen ja  en ihastunu.

    kyllä vanha ykskurkkunen mun raivuissa parempi kun ei päpätä osakaasulla.

    Tyyli on kuasuttoo puihen koon mukkaan.

    ja pittää ilimookkii sahata jotta terä pyörrii koko ajan.

    arto

    jos totta puhutaan, en ole koskaan saanut huskua kovin terhakkaaksi (345, 355 ja 545 ). Kaikki edellä mainitutkin ovat joutuneet mietiskelemään kun kahvan painaa pohjaan. Ammattitaidottomuuttako, kenties……..Jep kinkkisiä ne on säätää. Mutta saa terhakan kaasuvasteen kun saa säätöihin. Merkkiliikkeet vetää ne rikkaalle Buuavat niillä säädöillä. Oikein säädettynä tottelevat kaasuliipaisinta mukisematta. Tune taas korkeilla kierroksilla ok jos vaan pitää siellä kokoajan. Lähtö niille verkkainen.

    husku550xp

    Itsellä vaati noin 100 tankillista ennen kuin tuli säätöihinsä. Nämä ilmahuuhtelu moottorit eivät ole mitään räjähdysmäisesti kierroksia ottavia. 555fx on ainoa joka ottaa rivakasti kiekat.

    Metsuri motokuski

    Ilmeisesti tuo uusi tune husse on samanlainen sahata kuin vastaava tilhi. Kun siihenkin tuli elektroninen säätö niin kiihtyvyys hidastui ja sahaustekniikka piti muuttaa. Kun sen nyt osaa niin ongelmia ei ole ja vähintäänkin yhtähyvä jos ei parempikin on sahata. Itse en ainakaan enää perinteistä kaasutin versiota ottaisi.

    ola

    Sataan tankilliseen menee mulla noin 50 vuotta, eli olisi mukava kuulla enemmän sahaustekniikasta. Kaasupohjassa kokoajan?

    Jätkä

    Ei missään tapauksessa kaasu kokoajan pohjassa, mutta jos koneen maksimikierrokset ovat kuormittamattomana vaikkapa 15 000 varvia/minuutissa, niin ei anneta kierrosten laskea alle 10 000 :n Kaasua pumpataan , eli lähes kaasu kokonaan pois ja sitten taas ”talla pohjaan”, mutta vain hetkeksi. Koneessa pitää olla kaikki kierrokset jo puoli metriä ennen kuin terä koskee puuhun. Puolikaasulla ei edes yritetä sahata.

    AINA on Tilhi ollut laiska kiihtymään HVA:n 250 ja 252 olivat aikansa parhaita kiihtyjiä, mutta ei niilläkään pitänyt kierrosten laskea edes lähelle tyhjäkäyntiä. Jos sahattavien puiden etäisyys toisistaan on kaksikymmentä metriä, nii kaasua pumppaillaan sen matkaa. Jos etäisyys on viisikymmentä metriä, annetaan koneen rauhoittua tyhjäkäynnille, mutta kiihdyttely aletaan jo viiden metrin päässä.

    Myös kytkimen päälle käy kovasti, jos terä päästetään aina välillä pysähtymään.

    Siis koneen pitää vouvata: Vououu-vouu-vouu- vouuu— Vououu jne.

    husku550xp

    Yleensä mitä olen nähnyt niin nämä raivaajat sahaavat liian pienillä kierroksilla. Anna vain rohkeasti kierroksia sille. Alussa kuluttaa tankin helposti tuntiinkin. Jos haluat kiihtyvyyttä niin laita pieni terä. Kyllä tuolla autotunella olisi hyvä välillä sahata kaasu pohjassa, muistaakseni säädettiin sillälailla että sahataan normaalia vauhtia 3minuuttia kaasupohjassa.

    sitolkka

    252 huski tosiaan mukava sahailla. Onneksi on vielä hyvässä kunnossa. Tilhin kanssa kiihtyy mies enemmän kuin saha.

    Jätkä

    Tilhin kanssa pitää sahata eri kaasutustekniilkalla kuin Ruotsalaissahojen.

    Pitää muistaa myös se, että Huskun ja Jonssin oikeat ammattilaissahat ovat koottu hyvin pitkälti samoista osista, eli ne ovat käytännössä samanlaisia.

    Se ei koske niiden kaikkia versioita.

     

    Pihkakintas

    Onko käyttöohjeissa mitään autotunesta? Stihl 201 m- tronic neuvoo sahaamaan viisi samanlaista katkaisuleikkausta täysikuormituksen alaisena. 201 ssäni yhden kerran on ollut säätö pielessä, kaasuttelin tyhjänä ja säädöt löytyi silti. (Ohjetta en silloin muistanut)

    Uusissa autotuneissa pitäisi kalibrointi tapahtua itsestään, lyhyin aikavälein. Eli käyttäjän huomaamatta, jos työskentelee rivakasti = ihan normaalisti. Jos se on aina samanlainen, se todennäköisesti toimii. Jos se vaihtelee olosuhteiden mukaan, se ei sitten osaa kalibroida itseään.

    Itse olen tykännyt perinteisten, ei ilmahuuhtelu, moottorien tuntumasta. Esim. vanha FS 480 vs FS 460, mutta pakko on kyllä epäillä omaa mutua, silloin kun varsinaisessa työssä ei huomaa eroa. Ja aika vaikea on itse testata niin että tulokset ovat luotettavia. Äänikin vaikuttaa, jos on raaemman tuntunen, luulee tehokkaammaaksi. Perinteisessä tulee heti polttoainetta, joka palaa pakoputkessa. Ilmakoneessa ei tule, niin ei kuulu palamisen ääntäkään. Kaasuliipasimista olen ottanut (Stihlin raivureista) turhan palautusjousen pois. Sekin vaikuttaa, kun kaasu menee kevyemmin pohjaan.

    Niin muuten, jos pliisut tehot, kannattaa katsoa kaasuvaijerin säätö. Avautuuko kaasu täysille asti. Ei välttämättä tehtaan paketista otetussakaan kaikki ole kunnossa.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 140)