Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545fx raivaussaha

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 23)
  • Husqvarna 545fx raivaussaha

    Merkitty: 

    Mitä mieltä olette kyseisestä sahasta!? Kaasarin säädöt? Pitkäänkö kestää tankki noin keskimäärin? Isompi terä?

  • Tolopainen

    Mitä tarkoitat tuolla tekemisellä Euroopassa. Husqin kaasarit ovat kiinalaisia ja luultavasti monet muutkin osat. Miksi ne niitä täällä kasailee kalliilla työvoimalla.

    kuusessa ollaan

    Eurooppaan tulee paluuna paljon tuotantoa, syynä robotisaatio. Kumpikaan suurista valmistajista ei ehtinyt omaksi onnekseen viedä hommia kokonaisuudessaan pois euroopasta…Eli työvoimakustannus ja kokoonpanomenetelmien tehostaminen on vähentänyt työn hinnan osuutta kustannuksissa. Eli kokoonpano ja osavalmistusta tapahtuu edelleen euroopassa. Sekä Huskulla että Stihlillä on muutoin kevytmetallivalimot Ruotsissa ja Saksassa, osien koneistukseen robottikeskukset ja erittäin tehokkaat sahojen kokoonpanolinjatkin.

    Pisteosia tulee sitten muualtakin, kuten Zaman kaasareita Stihlin omistamalta tehtaalta Filippiineiltä ja Kiinasta. Kaikkein halvimmat sahat tulee sitten kiinasta, mutta eipä niitä paljon ammattilaiset osta.

    Jätkä

    Syrjälä Jari:”-Joo tuo 345 mallihan oli hyvä ja kestävä saha ilmeisesti! Sama kulmavaihde käynee tosin 545 malliinkin? Ilmeisesti en vaan osaa säätää tarpeeksi hyvin tuota 545 sahaa että saisi siitä koneesta kaikki hyödyn irti!”

    -Katso, että ilmansuodatin on puhdas ja tankissa bensaa. Käytä saha lämpöiseksi.

    Laita saha käymään esim maassa niin, että terä un vapaasti ilmassa. Aloita tyhjäkäyntisuuttimesta, eli L – merkitystä. Käännä sitä kiinnipäin, kunnes käynti huononee, avaa hieman – kokeile, vastaako kaasuun välittömästi. Jos vastaa, säädä tyhjäkäynti T-ruuvista mieleiseksi – ei liian pieneksi, kokeile vastaako kaasuun, ellei vastaa, isonna hieman suutinta. Jo viisi minuuttia suuttimella, vaikuttaa jotenkin.

    Lämää kaasu pohjaan. Alkaako kone ”Röpöttämään yläkierroksilla? Jos- niin H-suutinta pienemmälle – kaasulla kokeilu – pienemmälle – kaasulla kokeilu.

    Niin paljon varvia kuin ikinä lähtee – sitten avataan suutinta hieman. Koneen täytyy kaasu pohjassa röpöttää HIEMAN! Ei yhtään enempää.

    Nyt sinulla on saha, jonka tankillinen kestää 1 tunti 55 minuuttia. Viisi minuuttia taukoa, tankkausta ja teroitus = 2 tuntia.

    Syrjälä Jari

    Sahavalmistajat pyrkivät kehittymään/kehittään tuotteitaan meille kuluttajille! Mielenkiintoista kokeilla eri sahoja ja tyylejä! Minusta husqin 545fx saha on teho/painosuhde aika kiva! Pitäisi vaan osata ottaa hyöty irti koneesta! Olen säädellyt ja kokeillut eri säädöissä ja huoltomiehetkin säätäneet! Tuntuu vaan että koneesta saisi enempikin irti! Pitäskös sitä kiekottaa täydellä kaasulla jonkin aikaa?

    Tolopainen

    Mihin noin kiire, tuntuu että miehestä loppuu tehot ennen sahaa. Jos tekee raivauksia vuosittain, eipä niiden kanssa mitään kiirettä tule. Oletkos kokeillut erilaista musiikkia kun raivaat minusta tangontahdissa raivaus sujuu aika mukavasti.

    arto

    husqkin kaasarit ovat kiinalaisia. Väärin walbroja käsittääkseni tulevat usasta. Ilmahuuhtelu koneessa 5 min suuttimen säätö on valtava. Kun minuuttikin saa sahan seokset sekaisin. Mitä husqvarnan ammattimalleihin tulle ne tehdään ruotsissa.

    Tolopainen

    Mistä tiedät missä Walbrot tehdään. Ebaysta saa hussen kaasareita muutamalla eurolla.

    Kovin näyttää samanlaisilta nuo hussen kaasarit kuin kiinalaisetkin. On  ihme että tämän palstan mukaan kiinassa ei mitään tehdä. Jenkit kuitenkin valitsivat Trumpin pressaksi kun hän lupasi palauttaa Kiinaan karanneet työpaikat takaisin.

    Tolopainen

    Tuo aloituksessa mainittu saha ei oikein vakuuta tuossa Aarre lehden testissä, sahattiin kolmisen sataa tuntia ja sahan kulmavaihteen hampaat oli sileänä, vaikka käytettiin 200mm terää, ei kovin pitkään olisi tuota isompaa terää kestänyt. Lisäksi tärinänvaimennusjouset olivat menneet poikki. Testi näkyy netistä vain lyhyesti. Olisi hyvä, jos nuo testit olisivat perusteellisempia ja koneet purettaisiin niiden jälkeen ja mitattaisiin moottoreiden kulumiset. Saattaisi olla huskimiehille karua tekstiä.

    Jätkä

    Periaatteessa terän koko ei pitäisi olla mikään ratkaiseva tekijä kulmavaihteen kestoon. Enemmän minun käsitykseni mukaan vaikuttaa kierrokset, joita pitäisi aina sahattaessa olla paljon. Jos akseliputki värisee selvästi kiihdytettäessä, voi se olla merkki kulmavaihteessa olevasta väljyydestä hammaskosketuksessa.

    HVA:n erilaisissa RS- malleissa on käytetty periaatteessa kahdenlaista kulmavaihdetta. Niissä on sellainen selkeä ero, että toinen on tarkoitettu sahaan, jonka moottori pyörii ”väärinpäin”, eli kulmavaihde kääntää pyörimisliikkeen toisinpäin kuin toisessa sahassa.

    Tuo todella kehno kulmuri on päältä katsottaessa sujuvampi kulman kohdalla. Kestävässä mallissa on kulman päällä muhkura, joka sisältää ylimääräisen laakerin. Meillä ei ainutkaan muhkuralla varustettu kulma särkynyt.

    Älkää ainakaan sellaista huskua hankkiko, jossa kone pyörii väärinpäin, en ole seurannut, onko sellaista enää myynnissä.

    kuusessa ollaan

    Ja sellainen huomio muutoin Huskun raivureiden tyyppimerkinnöistä, että nykyisin myynnissä oleva 345 ei ole se aikaisempi ammattimalli. Vaan sen ”yleisversio”, jossa hitaampi kulmavaihde siimaleikkurikäyttöä ajatellen. Metsämallin 345 korvaantui 545:llä, jossa erityyppinen moottori.

    Yksi kulmavaihteen kestoon vaikuttava tekijä lienee myös terän tasapaino. Kun hampaat on haritettu kuin venäjän karjalan mummon hampaat ja hampaat on eri mittaisia, leikkuu on tempovampaa ja kulmavaihteen hammasvälys sallii hampaiden pintapaineen muuttumisen. KUn tutun Raitella terotin terät ja niistä tuli tasamittaisilla ja identtisillä teroituskulmilla olevia, sahan leikkuu oli uskomattoman tasaista ja tasapainoinen terä pyöri vapaanakin rämisemättä. Muutoin, näin viikonloppuna Haapaveden metsänäyttelyssä ko. teroittimen varustettuna timanttilaikalla ja teroittivat sillä kovapalahampaista Strandia. Että vinkkinä kovapalaterien käyttäjille…

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 23)