Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545 vs 555

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 95)
  • Husqvarna 545 vs 555

    Merkitty: 

    Moi,

    Raivuusahan hankinta olisi suunnitteilla ja nyt pohdinta on lähinnä kahden kauppaa, eli otsikon 545 vs 555 huskut. Aiheeseen voi toki ottaa kantaa myös Stihlin vastaavilla kokoluokilla sahaavat, mutta itsellä pohdinta on näiden kahden välillä.

    Hintaero ei näyttele mitään roolia päätöksessä. Satanen kaksi sinne tai tänne, saha kyllä tienaa itsensa takaisin moneen kertaan joka tapauksessa ja kestää perus metsänomistajan käytössä niin kauan, ettei hintaero näyttele roolia.

    Isommassa olisi painoa se vajaa kilo enemmän. Hyvät valjaat ja oikeat säädöt toki syö tuon painoeron melko olemattomaksi. Mutta onko isompi muuten merkittävästi kömpelömpi käyttää, tai onko käyttäjät kokeneet kuitenkin painoeron merkittäväksi?

    Isompi puolestaan kompensoi minusta aika huomattavalla tehoerolla, 2.2kw vs 2.8kw. Isompi on myös isommalla terällä, joten se tavallaan syö tehoeroa, mutta tuo muita etuja mukanaan. Toki molempiin voi laittaa saman kokoiset terät, jolloin tehoero on paremmin verrattavissa suoraan. Onko käyttäjät havainneet merkittävää eroa voimassa käytännön työskentelyssä?

    Pienemmän saisi autotunella. Itse olen tykästynyt kyseiseen tekniikkaan 550xpg mark2 kanssa. Tiedät että raivureiden puolella on ollut ongelmia, mutta eiköhän nekin ole vähentyneet, kun tekniikka ei ole enää kovin uusi. Ensinnäkään en tykkää säätää ja toisekseen olisi kiva käyttää isommilla savotoilla normaalia sekoite bensaa ja vähemmällä käytöllä pienkone bensaa. Ja olisi etu, että voi tankata mistä hyvänsä kannusta sitä ainetta mitä sattuu olemaan ja saha naukuu aina yhtä iloisesti. Toki ei se nyt maata kaatava kynnyskysymys ole, jos autotunea ei ole. Ajaa aina pienkonebensalla ja sillä siisti. Vähän kalliimpaa, mutta huomattavasti helpompaa eikä haise lähellekkään yhtä paljon. Pieniruokaisiahan nämä nykysahat on, joten ei se konkurriin vie sama mitä tankkaa.

    Käyttö on pääosin melko pienellä puulla, mutta ainahan sinne joku isompikin sattuu joukkoon. Polttopuuksi kelpaavia en kuitenkaan aijo heittää metsään, vaan kerään ne moottorisahan kanssa talteen, eli sikäli ei ole jatkuvaa tarvetta kaataa isompaa puuta raivurilla.

    Mutta mitä käyttäjät suosittelee? Kumpi olisi oma valinta ja miksi?

  • pihkatappi

    Ne husqvarnalla parantaa vuosimallien myötä viat pois. Stihlillä on tuossa 460 mallissa kaasuttimissa ollut vikoja, vaikka malli ollut jo 10 vuotta markkinoilla. Ja runkolaakerit, koskahan ne saadaan kestämään. Muutoin tosi hyvä raivuri, mutta uuden kanssa vara raivuri oltava mukana.

    TV

    Kaikista suosituksista ja kehoituksista huolimmatta valinta kallistui Huskun 555 fxt versioon. Siitä on kuulunut paljon kehuja, että luotettava ja varmatoiminen saha, voimaa on varmasti riittävästi jos sitä joskus tarvitsee ja ajattelin että iso ukko kuntoilumielessä tekemässä ei säikähdä muutaman sadan gramman painoeroa. Fyysisiltä mitoiltaan vaikutti olevan hyvin lähelle saman kokoisia ja ehkä tuo putken lyhyyskin korjaantuu työtekniikkaa hienosäätämällä. Rxt olisi ollut etusormikaasulla, eli olisi ollut syytä vaihtaa kaasukahva ja kulmavaihde. Vaikutti työläältä, kalliilta ja varmaan sitäkin noituisi joskus jossain vesakossa. Stihl myös etusormikaasulla ja minusta turhan leveällä nuo kahvat sekä huonompi säädettävyys kuin huskussa. Autotune/m-tronic olisi ollut kiva, mutta enköhän pärjää ilmankin. Tuskin tuota tarvitsee jatkuvasti säätää, kun kerran hieroo säädöt kuntoon pienkonebensalle ja antaa olla. Käyttöä nyt kuitenkaan niin älyttömästi ole vuosittain, että polttoainelaatua vaihtelemalla säästäisi merkittävästi. Pienkonebensa on helppo, hyvin säilyvä, jokseenkin hajuttomat pakokaasut ja omien kokemusten mukaan säästää polttoaineletkuja jonkin verran, eli tuolla saa ehkä enemmän käyttötunteja huoltojen välillä, kun käyttö on vuodessa vähäinen ja käyttöaika varmaan sen seuraavat 20 vuotta. Jos sillä yhdenkään polttoaineletkujen vaihdon välttää seuraavan 20 vuoden aikana, niin oli sen arvoista. Ja luonnosta on mukavampi nauttia vähäisemmällä 2-tahdin käryllä.

    Eli tällä nyt mennään ainakin toistaiseksi. Uskoisin että kaikki olisi ajaneet asiansa, mutta joku oli valittava. Jaksaapahan pyörittää kovapalaterääkin paremmin, jos tekee sellaisia kohteita missä normaali terä tylsyy todella nopeasti. Niitäkin valitettavasti meiltä löytyy.

    Jätkä

    Onko hiljaa tosi, että omaa terveyttään ei täällä arvosta kukaan sen vertaa, että käyttäisi itsensä vuoksi pienkonebensaa? Ruotsissa metsurit nostivat Alkylaattibensan tärkeimmäksi ominaisuudeksi sen, että sitä käyttämällä sahaajan terveyttä uhkaavien päästöjen määrä putoaa lähes nollaan.

    Kaikki täysjärkiset ovat jo todenneet Alkylaatin toimivan sahoissa erinomaisen hyvin. (Muista ei ole väliä).

    TV

    Eipä ole terveyspuoleen tullut niin perehdyttyä. Mutta eikös se jo itsensä takia ole, jos ei halua haistella sitä 2-tahdin kiisua kuten mittaribensalla?

    Ola_Pallonivel

    Viikonloppuna tuli 555:lla tehtyä ennakkoraivausta. Toisena päivänä 11 tuntia putkeen, toisenä päivänä vähemmän. Ei ole raivurin paino ongelma.

    Jos on paljon pihlajaa, niin tahtoo terä tylsyä ennen aikojaan. Siinä voima korvaa laadun, jaksaa katkoa hieman tylsällä terälläkin eikä tarvitse kesken tankin viilata.

    Käytin Aspen valmista bensaa, ja Stihl/Husky 2T itse sekoitettuna 98 bensaan. Aspen tuoksuu eniten omaan nokkaan, eikä haju ole noista ainakaan miellyttävin.

    Rukopiikki

    Osta molemmat.

    TV

    Aspenia en ole ikinä koittanut. Nesteen seos ei ainakaan haise omaan nokkaan miltään, enkä ole huomannut huskun valmiillakaan mitään. Pakokaasun hajusta huomaa heti kun kaataa mittaribensaa koneeseen että nyt on 2-tahti tulilla. Toki ne kaikki haisee jos valuttaa litkua vaikka auton penkille, mutta pakokaasuna en enää haista noista mitään. Aspenista en osaa sanoa.

    No varmasti olisi paras jos olisi molemmat ja pari kolme pienempää vielä kaverina. Nuokin pitkällä ja lyhyellä putkella molemmat koneet. Mutta toisaalta jos tuo edellinen on kestänyt 25 vuotta tässä käytössä ja edelleen soiva peli, niin luultavasti jo yhdellä pärjää eläkkeelle saakka. Ostan sitten 60v lahjaksi itselle uuden kevyemmän, jos vielä nousee jalka riittävästi raivuu hommiin.

    AMMATTIMIES

    TIETON KONE ON TÄTÄN,PÄIVÄÄ EN TIETÄN ETÄ.VIELÄKÖN JOKU URAKA HOMISA KULKEE,SÄÄTÖN ME1SELI TASKUSA.KUIN TÄNÄ PÄINÄVÄ TAKSAT ON,KIRETÄ NIIN.SEO SUHTE ON PITÄÄ OLTA,JOKAN HETKI ITEALISTINEN MUUTEN,E1 TULE TARPEEKSIN ALUETA AIKANSEKSI.PIENI KONE PENSA ON LIIKAN,KALTISTA MITARI PENSALA ON,PITÄÄ SAHATA MUUTEN.KÄY LE1PÄN VIIPALE, LIIKAN OHKASEKSI KUIN.ON TUO PANKINKIN JOHTAJAKIN ELÄTEVÄTÄNÄ

    Jätkä

    Sama valmistaja tekee Husqvarnan, Aspenin ja Stihlin Alkylaattibensiinin.

    Jokainen merkkivalmistaja sekoittaa itse oman kaksitahtiöljyn alkylaatin joukkoon.

    Tuo selittää myös sen, että ns ”Halpahallien” pienkonebensoissa ei välttämättä öljyn laatu riitä hieman korkeammalle viritettyjen kaksitahtimoottorien voitelua turvaamaan.

    Pakokaasujen hajuun vaikuttaa eniten se, millaista öljyä on bensiinin joukossa. Kyllähän sen aikanaan haistoi tavalliseen bensaan sekoitettunakin, että pakokaasussa olikin toisinaan erilainen haju kuin muulloin. Silloin ei tullut kiinnitettyä öljyn laatuun kovin paljon huomiota. Kyllä pakoputket olivatkin karstassa ja konevaurioitakin tuli useammin kuin nykyään.

    Alkylaatissa on kuitenkin terveydelle haitallisia aineita yli 90 prosenttia vähemmän kuin normaalibensassa, eikä siinä ole alkoholia yhtään.

    arto

    Ei ole suutin meisseli taskussa . Sisään ajun jälkeen säädetty. Viime  keväänä sen jälkeen sahailtu liki 300ha  keskihinta useita satasia. Ei tarte pankinjohtajaa pyytää elättämään.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 95)