Keskustelut Tekniikka Husqvarna 353

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 133)
  • Husqvarna 353

    Elikkäs saha olisi Husku 353 ja tapahtui jotain ihmeellistä.Saha on aika vähän sahattu,mutta muutamia vuosia vanha toki.Ollut uudesta asti meillä ja kaikin puolin toiminut.Tänä talvena olen sahannut sillä vähän enemmän ja sitä säädettiinkin liikkeessä tässä äskettäin ja pitäisi olla säädöissään.

    Nyt kun olin metsässä niin siitä katkesi sahatessa käynnistysnaru ja naru ei omasta mielestä tarttunut mihinkään.Kone kävi hetken ja huomasin että jotain tapahtui ja sammutin sen.Sitten siihen laitettiin uusi naru ja jousi kun oli senkin katkaissut siinä samalla.Sen jälkeen sitä ei ole käytetty ja nyt aloin nykimään käyntiin sitä ja ei oikeen halunnut käynnistyä.Sitten NAPS ja kone jumiin!!

    Asiaa tutkittiin ja imupuolelta oli napannut männänrengas kiinni.Ja huoltomiehen mukaan bensa on ollut epäkelpoa kun muuten tuollaista ei tapahdu.Olen tehnyt siihen 98 ja 2 % ja Huskun omasta synteettisestä öljystä.Hän oli sitä mieltä että bensa pitäisi olla ehdottomasti 2,5 % tai tulee hankaluuksia.Aika vähillä vaurioilla se saatiin kuitenkin taas periaatteessa toimimaan ja kai sillä pitää koittaa sahata ja katsoa mitä se tekee.

    Ja ei nyt aleta kinasteleen siitä puolesta prosentista vaan kysymys kuuluukin,että osaako joku sanoa olisiko tällä narun katkeamisella ja jumittumisella kenties joku yhteys?

  • Jätkä

    Jos laatua arvioidaan, niin sahat ovat kuin eri planeetalta. 346 on ammattisaha, 353 aivan eri osista koottu. Jos mäntä / sylinteripakettia katsoo, niin eron ehkä alkaa tajuamaan.

    Nuo numeroinnit on sekoitettu juuri asiakkaan hämäämiseksi.

    arto
    Jätkä

    Mitäs sinä arto oikein yrität? 346 on iskutilavuudeltaan 50,1 ccm ja teho 2,7 kW.

    Toisaalta ymmärrän, jos olet aiheesta päivitetty vuonna 2004, että ei voi kauhalla vaatia, kun on lusikalla annettu.

    Kun minä olin vielä työelämässä, sahailtiin jo kovasti paljon hopeaposkisilla 346:lla.

    Näyttää olevan Husqvarnan maahantuojan edustus heikoilla eväillä liikenteessä.

    arto

    Museokamaa ne on . Nyt mennään 500.sarjalla.

    kuusessa ollaan

    Tuttu ammattilainen teki hybridin, kulunutrunkoisen 346 hilut siirtyivät sujuvasti puoli-ilmaiseksi saatuun 353 runkoon. Yleensä näissä ammattilais/puoliammattilaisversioissa huskulla eri kampura ja pytty mäntineen. Stihlillä taas puoliammattilaismalleissa muovirunko moottorissa.

    Jätkä

    Niissä on usein pitkälti muutkin osat erilaiset.

    Voi olla, niinkuin arto sanoi, että 353:ssa on erilainen ratkaisu tnkkiverttiilin kohdalla. Tuntuu vain niin hölmöltä tehdä kahta eri versiota : Hyvä ja Huono.

    Männän ja sylinterin kohdalla ymmärrän syyn, kun katsoo varaosahintoja. Ammattisahassa paketti maksaa kolmesataa ja karvalakkiversio maksanee alle satasen. Myös tuotteiden laadussa ei voi erehtyä.

    Joissakin Huskun malleissakin on muovinen kampikammio. Sanoisin, että se on ensimmäinen varoitusmerkki, jos sahaa suunnittelee ostavansa.

     

     

    petep

    Nyt saatetaan olla vian /ominaisuuden alkulähteillä. Tuossa kun tarkemmin mietin sitä milloin teki sitä vikaa oli tankkauksen jälkeen enimmäkseen. Tulee nyt tyhmällä päällä mieleen että oisko täydellä tankilla korvausilman tarve suurempi ? Jos se  ois se venttiili tukossa niin olisi helppo juttu.

    Viime viikolla sahailin sahalla 5 tankillista melkeen pelkkää kaatamista ja ominaisuutta ei ollut.  Ja sitten jos tarkistaa sen venttiilin /reiän niin missä se on ? 😀

    arto

    löytyy kaasarin vierestä….Tarkasta vielä bensaletku….346 353 Onhan niillä hinta ero jossakin se näkyy….Toisessa laatu hyvä, toisessa vaan laatu. Mutta paljon yhtäläisyyksiä.

    kkiila

    Sama kampiakseli, 353 346XP. Erot vain moottorin luonteessa, joita erilaiset kanavat ja sylinterin suunnittelu tuo.

    Tehty kaksi niin samanlaista ”eri” mallia siksi että voivat veloittaa ”ammattisahasta” enemmän. Samat osat kun säästää valmistuskustannuksia ja osavalmistajilta voi ostaa isompia sarjoja.

    Alkuperäisen 346XP sylinteri ja mäntäsarjan saan suomesta kauppialta n 170eur sis alv, Usasta husqvarna kauppiaalta $100, näitä voi nyt sanoa edes noin normaaleiksi hinnoiksi moottorisahoille..

    Husqvarna on teetättänyt näitä sylintereitä ja mäntiä vaikka missä maassa ammattisahoihin, kuten esim mahle.

     

     

    Jätkä

    HVA on tehnyt ”iät ja ajat” noita rinnakkaismalleja, joissa saattaa olla aivan tarkoituksellisesti hieman isompi kuutiotilavuus, jolla on sitten kompensoitu matalampia kierroksia  ja heikompaa kiihtyvyyttä.

    Erilaiset virtauskanavat sylinterissä ovat pitkälti se salaisuus, jolla sahaan tehdään sen ”luonne”. Sylinterin ohivirtauskanavat voivat olla avoimet, tai suljetut. Avointen kanavien kanssa käytetään mäntää, jossa on ”täysi mantteli”, sen valmistuskustannukset kiinassa lienevät 20 senttiä. Suljettujen kanavien kanssa mäntä on ns ”kevennetty”, jossa ei ole sivuja lainkaan, valmistetaan Saksassa tai Italiassa ja valmistuskustannukset varmasti kymmeniä euroja.

    Noita täyshelmaisista sitten helmat murtuu ja lohkeilee. Sylinterien suhteen aivan samat hintasuhteet. Noista karvalakkimelleista on katkeillut kampiakseleita (ei ole sama akseli kuin ammattimallissa) männät ovat leiponeet kiinni, kun on hirrenveistossa huudatettu, kuin ammattimallia, kotelot ovat erilaiset, käynnistimen osat eivät sovi jne.

    Ammattikäyttöön tarkoitettuja malleja on Huskullakin vain muutama. Ne erottuvat HINNALLA.

    Miksi metsurit ovat niin tyhmiä, että sahaavat vain niillä kalliimmilla sahoilla? Pohtikaa sitä.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 133)