Keskustelut Tekniikka Husq. 555fx kulmavaihteen kesto?

  • Tämä aihe sisältää 47 vastausta, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Nostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 47)
  • Husq. 555fx kulmavaihteen kesto?

    Hussen 555fx raivuri, ajettu 80 tankillista, n. 100 h. Kulmavaihde alkanut ääntämään, käsin pyöritettäessä tuntuu pientä ”jäksimistä” eli menee kuin pienten pykälien yli, sahattaessa ei kuitenkaan täristä, sivuäänen huomaa. Rasvat vaihdettu kerran n 50 h kohdalla.

    Vika vai ominaisuus? Vielä tuolla sahaa mutta mietityttää joko tuo kohta nasahtaa kiinni? Uusi kulma vai mitä? Onko kokemusta/tietoa?

  • Nimetön

    Myös haukkaavaksi viilattu terä voi hajottaa kulmurin ja on ikävvä sahata.

    Jätkä

    ”Haukkaavaksi viilattu – potkiva terä on uskomattoman usein vain menettänyt harituksensa. Kun koneelle / terälle antaa tarpeeksi rinkiä, se ei potki, vaan leikkaa pehmeästi, on terä teroitettu miten tahansa.

    Metsänmies

    Olen tuossa teroitusasiassa Jätkän kanssa samaa mieltä. En ole saanut koskaan raivaussahan terää viilaamalla liian ottavaksi.teräväksi kyllä , vaikka viilaankin sen ”haukannokalle”. Liian voimakas haritus ja hakkaamalla tehtävä leikkaus ovat pahimpia kumavaihteen kuluttajia. Kuten Jätkä sanoo, kierroksia sen minkä lähtee ja leikkaamalla eikä lyömällä.

    Nimetön

    Höpö höpö. Kaasua puita myöten.

    Metsänmies

    Jos haluaa kytkimen ja kulmavaihteen särkyvät, kannattaa tietysti nuhjata pienellä kaasulla. Ammattimiehillä ei sakeassa risukossa ehdi kierrokset paljon laskea.

    Jätkä

    R-sahan kaasuläpällä  on tasan tarkkaan vain kaksi asentoa – Auki ja kiinni. lisäksi kaikki oikeat ammattilaiset varmistelevat, että kaasuläppä aukeaa äärimmilleen, kun kaasu painetaan pohjaan.

    Jos kytkin ”irroittaa” joka välissä, se sutii satoja kierroksia kaasutettaessa. Siksi ei pidä polttaa kytkintä vääränlaisella käytöllä. Mitä korkeammilla kierroksilla kytkin pyörii, sitä lujemmin kytkinkengät ottavat kiinni kytkinrumpuun.

    Kun hyvässä – tehokkaassa R-sahassa painetaan kaasua, tyhjäkäynniltä lähtöön, kytkin alussa luistaa, mutta kun kierrokset noisevat riittävästi, ei luistoa tapahdu.

    Kytkimen kanssa on havaittu kahdenlaisia käyttäjiä: – On hypistelijöitä, jotka sahailevat pienellä kaasulla ja saha käy paljon tyhjäkäyntiä. He teettävät kytkinremontteja kolmen kuukauden välein.

    – On reippaita sahaajia, joilla terä ei oikeastaan pysähdy niin kauvan kuin moottori käy. Ammattimallin sahoissa kierrosten ei pitäisi laska koko aikana alle 10 000 r/min. Sillä tekniikalla säästetään myös polttoainetta, kulmavaihdetta, ja voimansiirtoa.

    Jokainen, joka on sahannut raivurilla, on varmasti huomannut senkin, että kierrosten noustessa ja laskiessa koko saha värisee enemmän tai vähemmän. Sillä kierrosalueella ei saisi konetta käyttää yhtään enempää kuin on pakko – eli pidetään kierrokset AINA värinän yläpuolella ! ! !

    Nimetön

    Kuhan terä ei enemmälti  pysähdy kyllä kytkin kestää melkein vuoden. Vaikka ei aina kaasu pohjassa sahaa.Pienemmällä huskulla voipi sahata kahdellakin jousella loppupäivän.Isompi sammuu.

    Että puita myöten. Se tulee kun vanhenee.

    Mut ketjusahassa kaasu pohjassa

    Metsuri motokuski

    Silloin kun sahasin työkseni niin yhtään kytkinrempaa en tehnyt. Sahat kesti  noin kolmisen vuotta ammattikäytössä ja sitten toisen pätkän varasahoina. Sen jälkeen luovutin ne jollekkin isännälle ilmaiseksi.

    Kyllä nuo jätkän ohjeet ovat oikeat.

    Nimetön

    Mulla se kaasutus menee automaattisesti puiden myötä.Tullu lihasmuistiin.

    Jätkä

    Ehkä kannattaisi parturoida vielä muutama vuosi. Yleensä kaasutustekniikka istuu selkärankaan nopeastikin, kun on pätevä opettaja. Itseoppineilla se näköjään kestää joskus tolkuttoman kauvan…

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 47)