Keskustelut Tekniikka Husq. 555fx kulmavaihteen kesto?

  • Tämä aihe sisältää 47 vastausta, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Nostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 47)
  • Husq. 555fx kulmavaihteen kesto?

    Hussen 555fx raivuri, ajettu 80 tankillista, n. 100 h. Kulmavaihde alkanut ääntämään, käsin pyöritettäessä tuntuu pientä ”jäksimistä” eli menee kuin pienten pykälien yli, sahattaessa ei kuitenkaan täristä, sivuäänen huomaa. Rasvat vaihdettu kerran n 50 h kohdalla.

    Vika vai ominaisuus? Vielä tuolla sahaa mutta mietityttää joko tuo kohta nasahtaa kiinni? Uusi kulma vai mitä? Onko kokemusta/tietoa?

  • pihkatappi

    Kulmassa rasva lentää aina ulkokehälle. Kurkistamalla voi näyttää että kulma on täynnä rasvaa, mutta oikeasti on vain ohut kerros, mihin rattaat ei välttämättä tarpeeksi vastaa. Täynnä rasvaa kulma ei tietysti pidäkään olla, mutta jos alkaa jäksimään, niin se että rasvaa kunnolla, saattaa tilanteen korjata (kokemusta on).

    Jätkä

    isänmaanparturi:”Sahaus paksuja kello 2 sektorilla voi rikkoa kulmurin,etenkin jos mutteri on liian tiukalla.”

    Siinä pari katteetonta väitettä. Kello kahden sektori ei rasita kulmuria enempää kuin vaikkapa kello yhdeksän alue. kunhan kierroksia on tarpeeksi ja terä sellaisessa kunnossa, että se ei nappaa kiinni, tai potkaise oikealle.

    Mutterin saa vääntää kiinni niin tiukkaan kuin uskaltaa, eikä se vaikuta muuhun kuin, että avaamisvaiheessa mutteri on tiukemmassa. Toki terämutterissa, niinkuin kaikissa muissakin on kiristysmomentti, jota suositellaan, mutta kyse on kuitenkin suht. korkealaatusesta teräksestä valmistetuista osista, joista yksi sellainen on tullut vastaan, jota oli tosissaan väännetty väärään suuntaan, kun yritettiin auki. Varsinainen ongelma olikin, että mistä löytyy riittävän luja lukitustappi.

    Metsupalveluyrittäjä

    Minulla on pari vuotta vanha 555FXT. Muistan, että melko pian käyttöönoton jälkeen (2-5ha) kulma alkoi ääntämään. Äänimaailma on ”rahiseva”. Tämän äänen kanssa on nyt kaksi vuotta menty, eikä lopullista hajoamista ole vielä tapahtunut. Kyseessä ei siis ole mikään sveitsiläinen silkkikello, mutta näkeehän sen ajan käkikellostakin. Kulmavaihteen olen tunkenut täyteen rasvaa noin joka kolmannen työpäivän jälkeen. Aika harvalta rasvausväliltä tuntuu tuo kerta kuukaudessa, jos päivittäin sahaa?

    Voitin ennakkoluuloni ja ostin uudeksi sahaksi 545FXT Autotunen. Vanha sotaratsu jäi toimintakuntoisena varasahaksi. Katsotaan miten tämä itsesäätyvä tulee pelittämään!?

    Jätkä

    Kulmavaihdetta ei pidä tunkea täyteen rasvaa edes kerran vuodessa. Riittää, että siellä on rasvaa. Kun vaihteen tunkee täyteen ja sahaa tankillisen , on kulmavaiteessa tilaa, jos akseliputkeen vielä mahtuu.

    Kulma VOI vuotaa rasvaa alaspäin, eli terälle. Se leviää lujaa pyörivälle terälle hyvin tasaisesti, eli siihen tulee vaseliinikalvo, jonka voi löytää, kun pyyhkäisee peukalolla terän yläpuolta. Jos jää pyyhkäisyjälki, tiiviste vuotaa ja se pitää vaihtaa. Se on helppo homma, jos sen osaa.

    husku550xp

    Kylllä löit kuule kätesi paskaan jos autotunen ostit. 700h mulla sahattu ja saha on aivan loppu jokapaikasta. 460 tilhissä menossa 1300h eikä mitään ihmeempää ole ollut.

    Lenkopetäjä

    Ja toisilla ei tilhen paskat kestä yhtään.ne on yksilöitä sahatki ja jollaki ei kestä norsun nahkanen vi..ukaan.

    husku550xp

    Onhan noita sahoja ollut molemman merkkisiä. Huskin miehiä olin alun perin mutta vaihdoin stilhiin koska kestävyys aivantoista luokkaa. Parhaimmiillaan jopa 4kertaa kauemmin kestää stilhi. Kaasareita mennyt paljon noissa autotuneissa. Särkyy siinä 500h kohdilla ja hintakin reilut 200e. Tällä hetkellä 20kpl raivaussahoja muutamia huskeja enää jäljellä muuten ollaan siirrytty järkiään 460 ja jokunen 490.

    Lenkopetäjä

    On niitä ollu muillakin ja päinvastaiset kokemukset

    kkiila

    Ei ole tuosta kokemusta mutta oikea rasva ja määrä on tärkeää. Rasvan koostumus ja kovuus NLGI. Kovaa pyörivään rälläkän vaihteeseen kun laittaa vähän liikaa rasvaa ja sitä väärää nlgi 2 yleisrasvaa niin jopa kulmavaihde kuumenee paljon ja nopeasti.

    Käytölläkin iso merkitys, millaista vääntöä ja iskua hammaspyörät / laakerit saa.

    Jos huonosti tehty niin palautetta husqvarna varmasti saa ja kannattaa antaa. Ei haittaa vaikka monissa sahoissa olisi ns järeämmin tehty.

    arto

    Työkaverilla 545 autotune  nyt jo 3 vuosi menossa. Yksi akseli katkennut ja kaasarin tukikehikko vaihdettu. Noista kulman stefojen vaihdosta. Ei niitä liike vaihda antaa uuden kulman tilalle. 545 kulman ala stefan vaihto vaatii prässin ei onnistu käsin painaa niin kovaa samalla lukkorikkaa päälle.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 47)