Keskustelut Tekniikka Huskin 345 fx kuoli

  • Tämä aihe sisältää 41 vastausta, 12 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 41)
  • Huskin 345 fx kuoli

    Otsikon mukainen raivuri temppuilee nyt ihan urakalla. Lähti käyntiin ja toimi moitteettomasti vartin, sammui kerrasta, eikö lähtenyt enää millään käyntiin. Ilmansuodatin puhdas, samoin polttoaineensuodatin. Purin kahvan ja kasasin, kun siellä ei ollut silminnähden mitään vikaa. Tulppa antaa kipinän, vaihdoin kylläkin senkin varmuuden vuoksi. Mitään korjattavaa ei ollut, joten saha nippuun ja yllättäen lähti ekalla käyntiin.

    Kuvittelin vaivojen olevan ohi, mutta nyt on jälleen sama tilanne päällä. Kokeilin ennen lähtöä ja helposti käyntiin. Vartin verran sahausta ja en ole sen jälkee  saanut käyntiin. Nyt en tutkinut kipinöitä, vaan purin kaasarin ja pytyn. Kaasarissa ei mitään päälle päin näkyvää, kalvoja en tutkinut kun en niistä mitään ymmärrä. Mäntä ei ollut jumissa misssään vaiheessa, mutta kun nämä voi kuulemma leikata kevyemmin kiinni, niin avasin siis pytynkin. Mäntä ja palotila oli kevyesti karstainen, muttei mitenkään erityisen paljon. Männässä tai pytyssä ei naarmuja, jotka viittaisi leikkautumiseen. Imupuolen helma oli vähän kiillottunut, mutta ei mitään muuta erikoista.

    Mistäs tutkitaan seuraavaksi?

  • JHS

    Meillä on noita 345fxt Huskuja 3 kpl. Jäivät aikoinaan suht vähän sahattuina viereksimään käyntihäiriöiden vuoksi ja käyttöön tuli sitten 545 fxt autotunet, jotka on etenkin talvioloissa varmoja vehkeitä. Viime kesänä pistettiin noihin vanhoihin virtavehkeet uusiksi ja hyvin säädettynä ei voi kun nauttia sahaamisen riemusta ja ihmetellä kuinka paljon enemmän saa ”aluetta aikaiseksi” kuin autotunella. Ainakin vuosina 2007-2010 noita tehtiin ihan tusinapuolilla ja jotkut alkoi oikutella jo takuuaikana. Joten kannattaa kyllä korjata, jos muuten kunnossa eikä paljoa sahattu.

    Ukkopekka

    No niin, nyt on saha laitettu läjään. Ja ei lähde käyntiin. Kipinä testattu ja nyt sitä yllättättäen ei tulekaan. Kahva avattu ja kytkin ohitettu, tulpan hatun johtoliitos uusittu, magneton rako tarkistettu, oikosulkujohto testattu ja tulppa tosiaan vaihdettu juuri ennen edellistä vartin sahausta. Eli olisiko se nyt sitten tuo puola kuitenkin paskana? Vähän hämää, kun kuitenkin on välillä toiminut normaalisti. Mutta itselle ei tule muutakaan mieleen, eikä korjausopaskaan osaa muuta neuvoa.

    arto

    Sieltä boksin sivusta löytyy se sammuttimen maa se irti ja katsoo tuleeko kipinä sulkee kaikki muut johto /sammutin viat pois.  Niin kuin kerroin aikoja sitten että vaihda se syttyboksi siinä vika. Niin taitaa olla. Eli käynnistin irti oikealla puolella se boksissa se johto näkyy sivulla. se irti.

    Jätkä

    Mutta asian voi hoitaa ihan noinkin kuin aloittaja hoitaa. Puretaan saha kappaleiksi, uusitaan siihen osia, eikä vaan kipinää synny. Kaasutinkin pitää ainakin purkaa ja kalvot vaihtaa, siirtyä valmisbensaan tai siitä pumppubensaan, öljymerkkikin pitää vaihtaa. Sytytyspuolasta arto antoi ”varman vinkin”, se kannattaa jättää viimeiseksi, vaikka olisi niin pirun helppo ottaa varman päälle, irroittaa puola ja käydä sen kanssa merkkiliikkeen asentajan juttusilla. Hän testaa puolan alta aika-yksikön ja tiskiltä saa uuden ilman työstä veloitusta.

    Sahan kanssa on kylän miesten voimalla touhuttu päiväkausia purkaen ja kasaten sitä, ilmeisesti aiheuttaen vain vahinkoa sen toiminnalle.

    Vanha viisaus on: ”Kysy, ellet tiedä”!

    Tulee mieleen tapaus, kun meidän konehallilla oli heinäkuun helteillä kaksi kesätöihin palkattua Virolaisopiskelija-poikaa. Ongelma raivaussahan kanssa, ”Ei lähde käyntiin, pitäisiköhän kalvot vaihtaa” . Ohjaajana oli heille määrätty opetusmetsän kenttäpäällikkö.

    Ensin en sanonut mitään, mutta päällikkö kysyi, mikä minun mielestäni voisi sahassa olla vikana. Koitin narusta : Yksi veto – eipä juuri puristuksia.  Diagnoosi: Kun vaihtaa männän ja sylinterin, saattaa alkaa toimimaan.

    Sinne he jäivät ihmettelemään, minä olin lomalla.

    Pavekka

    Ainakin hyvin arvattu. Puolaviat ei ole kovin harvinaisia huskin halvemmissa sahatuotteissa mutta kovin ihmettelen jos samaa laatua on jatkettu näissä arvokkaammissa raivaussahatuotteissa. Ei tuo 345 ainakaan mun silmään mikään halpatuote ollut.

    Jätkä nyt taas uhoaa kuin pikkulapsi ja kertoo varmaan seuraavaksi millä vehkeellä se irtonainen puola siellä huollossa testataan? Varsinkin jos vika on satunnainen tai ajottainen.

    arto

    Meillä päin ei ainakaan merkkihuolto mittaile niitä. Kertokaa miten mitataan jos kylmänä toimii noraalisti ja lämmettyään lakkaa.

    Pavekka

    Niillä on varmaan siellä takana, takahuoneessa verhon ja lukkojen takana huippusalainen kipimäerotusgeneraattori. For your eyes only.

    Jätkä on nähnyt sen mutta vaitiolosopimus velvoittaa. ?

    Jätkä

    Husqvarnan maahantuojan korjaamolla olen ollut 4 – 5 kertaa koulutustilaisuudessa, jossa on myös syttylaitteet testattu ja mitattu.

    Paskanjauhaja-Pavekka ei ole päässyt vielä sataa kilometriä lähemmäksi kyseistä verstasta.

    Ymmärrän kyllä senkin, että jauhokaupan takahuoneessa oleva ”Merkkihuolto” ei imaa kyseisiä testereitä, mutta toisaalta, jos paketti merkkihuollosta ostettuna irtoaa suunnilleen satasella, niin eipä taida paljoa olla kysyntää testauksellekaan.

    Jos ammattitaidoton asentaja vaihtaa puolan suotta, niin siitähän ei kuluttajansuojaehtojen mukaan pitäisi joutua maksamaan mitään.

    Ukkopekka

    Ihme nälvimistä. Osiahan tähän ei ole vaihdettu kuin tulppa ja kun sen hinta on 5 euroa, niin se nyt vaan kannattaa ensin kokeilla. Kokonaan eri juttu on, että kannattaako sitä toista sataa maksavaa puolaa vaihtaa ennen kuin on kokeillut ilmeisimmät ja helpoimmat viat. Saha saataisiin varmasti kuntoon, jos se viedään pajalle, mutta mihin hintaan. Ensin etsitään vikaa ja sitten korjataan. Ja kohta huomataan, että vanhaa sahaa on korjattu viidellä sadalla. Tämä oli nimenomaan se, mitä tässä pyrittiin välttämään.

    Se mitä tälle olen tehnyt, on mennyt huskin korjaamo-oppaan mukaisesti. Oletettavasti samat jutut olisi tehty pajallankin ennen kuin tuota puolaa olisi alettu vaihtamaan. Se mikä tässä itseä hämää on tämä, että välillä kipinää on ja välillä ei. Nyt siis taas ei minkäänlaista elonmerkkiä.

    Pavekka

    Ihan oikein meni siinä mielessä että helpot ensin ja sitten etsitään vika. Yleensä se vaatii sarjan poissulkevia tarkastuksia ja mittauksia. Puolaa ei voi mitata ja siksi siihen päädytään kun kun muut on varmistettu. Sitä voi myös epäillä oireista ja merkkihistoriasta. Kipinän puuttuminen tai satunnainen puuttuminen on aika varma merkki. Sitten on vähän vaikeampaa jos kipinässä ei ole näkyvää vikaa ja käyntihäiriöt ajottaisia. Ja vielä vaikeampaa jos häiriöt on epätyypillisiä. Niitä voi olla vaikea yhdistää puolaan.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 41)