Keskustelut Tekniikka Huski 252rx ei käynnisty

  • Tämä aihe sisältää 32 vastausta, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 32)
  • Huski 252rx ei käynnisty

    Merkitty: 

    Huski pysähtyi lyhyen käynnin jälkeen eikä enään käynnisty.

    Ostettu uusi tulppa, hyvä kipinä niinkuin vanhassakin

    Kokeiltu start pilottia

    Ruiskutettu bensaa suoraan tulpanreiästä

    Puristuksia on ( väh. 9 bar. )

    Sahaa käytetty vain harvoin nurmikon trimmaamiseen

    Mitä seuraavaksi, onko hyviä ehdotuksia ???

  • Jätkä

    Pavekka: ”Varmaan lähinnä alkeellista käynnistimen suunittelua. Kiilan halkeamiseen se ei mielestäni liittynyt. 252 on siinä mielessä moderni kone ettei siinä tommosia juttuja tarvi huolehtia.”

    Mitähgän Pavekka alkoi hourailemaan? Ruotsalaissahoissa on käynnistinlaite, joka ei anna moottorin pyörähtää taaksepäin enempää kuin mitä naru kiristyessään antaa periksi. Kun kisattiin Raketin 85 kuutioisilla sahoilla kilpailuissa, oli enempi sääntö, kuin poikkeus, että sammuttaessa narunuija lensi, ellei sitä ottanut edes kymmenen senttiä ulos. Jotkut opetuslapsista väänsivät narun poikki nykysahoistakin, kun kiristivät kytkimiä huollon aikana. (onkohan Pavekka vielä edes nähnyt 252:sta?)

    Tolopaisen kannattaisi pitää mielipiteensä ihan omana tietonaan, koska on nähty jälkikäyntiäkin, mutta nyt ei ole kyse männän iskusta palamisen takia, vaan kunnon puristuksesta, jollaista ei ole Tilhissä nähty kuin yhden 880 :n Tilhin kanssa. Siinä tosin sytytys oli siirtynyt melko uutena liian aikaiselle, mutta se repi narunuijaa käsistä, kun yritettiin käyntiin.

    Arto elää nakki ja muusi aikaa vieläkin, koska sytytyskipinä tehdään edelleenkin induktiopuolalla. Sen näkee otsallaankin, kun ottaa käynnistyslaitteen pois.

    Tolopainen

    Ei 2t moottori siitä hajoa, jos alkaa pyörimään väärään suuntaan. Sellainen toiminto on käytössä moottorikelkoissa, joissa pakki toimii muuttamalla moottorin pyörimissuunta.

    Jätkä

    ”Mikä boksi on yli 20v vanhassa sahassa.”

    Vielä paljon vanhemmissakin sahoissa on ollut bokseja. Siinä oli Ruotsalaiset aivan kärkikahinoissa silloin, kun laiteltiin kärjettömiä sytytyslaitteita.

    Siinä ei tarvita muuta kuin kaksi magneettia vauhtipyörään ja kolmijalkainen sytytysyksikkö 0,3:n mm:n päähän magneeteista. Siinä samassa murikassa oli Transistorit, diodit ja tyristorit valettuna induktiopuolan kanssa samaan könttiin.

    Nyt on joissakin sahoissa sytysyksikkö erllisenä ja sen kanssa on kaasuttimen säätöyksikkökin.  Kärjettömät sytkät tulivat n. v.1969!

    Pakoputki voi käytön puutteessa mennä tukkoon. Yhdellä asiakkaalla oli ampiainen muurannut pakoputken ulostulossa olevan verkon avulla aukon ihan tukkoon. Mutta käyttämättömyys ei pakoputkea tuki ainakaan karstalla.

    Tolopainen

    No ei ole paljon sahat kehittyneet, kun ei ole vielä johdotonta sytystä ja vanhanaikainen kaasuvaijerikin vielä käytössä.

    arto

    http://IGNITION MODULE 585073904    Husqvarna varaosat SYTYTYSYKSIKKÖ        Kuvasto antaa nykyään tuon. Eli ei mainintaa puolasta.

    Pavekka

    Jätkällä lensi taas tekohampaat soppakulhoon .?  Ei siitä puolasta, boksista ja nimistä niin kannata hikeä ottaa. Periaatteessa puola olisi parempi nimitys kun puola on puola. Kärjillä tai ilman.  Mutta boksi voisi olla puolan lisäksi myös sytytyksen ohjausyksikkö tai peräti suuttimenohjausyksikkö. Tai ihan mikä tahansa mikroprosessori moduuli joka ohjaa jotain järjestelmää tai sen osaa.

    Rane

    Mötikkä.

    Reima Muristo

    <p>Boksi on mopopoikien slangia, tarkoittanee samaa kuin cdi. Autoissa on myös boksi, eli pcm, ecu, ecm jne….</p>

    Jätkä

    Pavekka:”Jätkällä lensi taas tekohampaat soppakulhoon .?  Ei siitä puolasta, boksista ja nimistä niin kannata hikeä ottaa. Periaatteessa puola olisi parempi nimitys kun puola on puola. Kärjillä tai ilman.  Mutta boksi voisi olla puolan lisäksi myös sytytyksen ohjausyksikkö tai peräti suuttimenohjausyksikkö. Tai ihan mikä tahansa mikroprosessori moduuli joka ohjaa jotain järjestelmää tai sen osaa.”

    Älä tee itsestäsi vielä tyhmempää kuin mitä oletkaan.

    Aika vaikeaa on systytyskipinää synnyttää ilman puolaa. Nykyautoissa näkyy olevan puola joka sylinterille.

    Sytytyksenohjaus tapahtuu laillaan joka laitteessa, esim mopopojilla on boxi, jota oikeaan kohtaan poraamalla saadaan sytytys säätymään vastaamaan huippukierroksillekin. Onpa jopa kaukosäätimiä, joilla voi ratsiaan joduttaessa säätää taskusta käsin mopo siltä osin lailliseksi.

    Kyllä moottorisahankin saa kiekaisemaan vaikka 25 0000 varvia/ min, mutta onko siihen tarvetta? Kun alan osaaja (Ei Pavekka, jonka tekarit meni vessanpöntöstä viemäriin.) –  avaa vaikka rikkinäisenkin ”boksin”, hän näkee, mikä ja minkälainen komponentti siellä on säädettävissä. Uusi osa hankitaan, juotetaan paikoilleen ja tehty leikkaus peitetään esim silikonilla kosteuden välttämiseksi. Säätö voidaan tehdä ruuvilla tai langattomasti.

    Pavekka

    Jätkällä lähti mopo totaalisesti lapasesta..? nyt hiukan rauhottavia ja huilaamaan. Eipä niistä pokseista ja puolista pienkonekäytössä paljoa tarvi tietää. Kun ei niille käytännössä voi tehdä muuta kuin vaihtaa toiseen. Puolijohde ja muut komponentit on valettu epoksiin ja millä niitä liuottelet? Tuntuu olevan avattavissakin mikroprosessori pokseissa ongelmia kun liitokset on suojalakattuja ja komponentit merkitsemättömiä. Yhtä korjauskelvottomia vaikka saisi kolvattua kun ei tiedä mitä kolvaisi tilalle.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 32)