Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Metsänmies

    Pavekka:”Voihan sitä vaatia kaikenlaista. Takuunantajalla on oikeus tehdä takuusuoritus haluamallaan tavalla. Näinhän se tietysti on. Ja myös haluamassaan ajassa ,asiakkaan tarpeista välittämättä. Valehdellakin voi vapaasti, kunhan ei riko lakia. Olen muuten ollut yhteydessä muutamaan 550 Husqvarnan omistajaan. Kuuluu tuo kiertokankivika olevan hyvin yleinen. Sekä ensimmäisessä versiossa, että Mark 2:ssa. Eivät kuulemma ehdi valmistaa kampiakseleita niin nopeasti, kuin mitä kulutus on. Siitä viive johtuu. Voisivat Metsälehden asiantuntijat Riikkilä ja Mykkänen  Husqvarnan kehumisen välissä tehdä tutkielman, monestako 550-mallista kampiakseli on lauennut.

    Ola_Pallonivel

    Saattaa myös joskus kauppias suoltaa omiaan toimittajan vaikeuksista lähettää tavaraa. Todellisuus saattaa olla, että kauppiaalla on  taloudellisia vaikeuksia ja laskut maksamatta. Tavarantoimittaja ei lähetä tavaraa, ennen kuin edelliset laskut on maksettu.

    Marjametsä

    Olen sahaillut viimeisen puolen vuoden aikana stiilin 261:llä noin 300-400 kiintoa palkkatyön ohessa. Tänään sain sitten ensi kertaa kokeiltavaksi huskun vanhemman mallin 550 xpg:n. Yllättävän pienet erot, tilhi on hieman keveämmän oloinen käteen, tosin pituussuunnan pyörittelyssä vähän kankeampi. Tilhi parempi lähtemään käyntiin ja selvästi tehokkaampi kone. Mietiskelinkin päivän jälkeen että jos uudempi malli on vähän kolsumpi ja painavampi, valitsisin nykyisen 261:n mark 2 sijaan. Jos nyt ostaisin sahan ja olisi saatavilla vanhaa xp  mallia, ottaisin sen. Makuasioita.

    Pavekka

    Niin kyllähän se ärsyttää kun ostaa tuotteen valmistajalta joka pitää itseään markkinajohtajana ja sitten osuu maanantaipäivän yksilö kohdalle. Sitä on vaikea sanoa johtuuko viivästyminen korjaajasta joka ei osaa, kauppiaasta joka on poikki tai unohti tehdä takuuanomuksen, tietojärjestelmästä joka hukkasi viestin, valmistajasta joka ei reagoi vai covid 19:sta joka sulki toimittavat tehtaat ja kuljetukset. No jokatapauksessa sahat on nykyään halpoja verrattuna kuuskytlukuun kun ne maksoi puolet traktorin hinnasta.

    Kyllä sitä kuuluu olla varasahoja sillä joka tekee tämmösiä tapautumia varten. Voihan sitä yrittäjä ottaa keskeytysvakuutuksiakin mutta se varasaha tai sahat on kyllä parempi ratkaisu tai ainakin halvempi.

    Kyllähän niissä huskuissa vikoja on ja lastentauteja tilkitään joka kerta kun malli vaihtuu mutta tuskin nyt ihan niin raakileita ole että akseleita paukkuisi enemmän mitä sorvit suoltaa uusia tilalle. Pitää vaan purra hammasta ja odottaa että tulee kuntoon. Ei siinä käytännössä paljon muutakaan voi.

    Rane

    ”Ei sitten ole selvillä takuun ja virhevastuun ero.”

    Tuolta voit Haba lukea mikä se ero on.

    Tavaran kauppa: Virhevastuu ja takuu | Kuluttajaliitto

    Nimetön

    Valmistavassa teollisuudessa takuut ja rettelöt ovat väistämättömiä. Omaa ja alihankkijoiden laatua ei voi varmistaa 100 %:sti kannattavuuden kärsimättä. Takuu käsittää materiaalista tai työstä johtuvat virheet tietyn ajan puitteissa ja niiden lisäksi voidaan myötää pr-mielessä tapahtuvia ”takuita”. Suuria varaosavarastoja ei ole joka kaupan takahuoneessa, ei edes jokaisessa maassa, mutta tavara kyllä kulkee keskusvarastoista joskus nopeastikin. Tuotannosta poistuneiden mallien kohdalla tilanne voi olla vaikeampi, mutta niiden ”lastentaudit” on jo sairastettu. Moottorin kriittisten komponenttien järjestelmällinen hajoaminen johtaa varmasti toimenpiteisiin, uudelleen suunnitteluun, vaihtokampanjoihin tai jopa koko mallin tuotannon lopettamiseen ennen aikojaan. Yksittäiselle käyttäjälle tilanne aina on ikävä. Ammattilainen hakee varakoneen kaupasta kun kyseessä puhutaan tonnin luokkaa olevasta käsikoneesta. Millin työstökeskuksen rikkoutuminen ja varaosan loputon odottaminen on pienyrittäjälle kohtalon kysymys. Hekin ovat usein selvinneet oman verkostonsa avulla ja saaneet työnsä väliaikaisesti teetettyä vaikka toisen saman alan yrittäjän toimesta. Kuluttajakäytössä olevat pienkoneet ovat takuumielessä suuria tunteita herättäviä ja omakohtaisesti tiedän peiliin katsoen, että omasta tietämättömyydestä johtuen hyväkin peli voi saada p****n maineen.

    oksapuu

    Fiksu paja antaa hyllystä käytetyn vaihtopelin lainaan kun odotellaan osia…

    Viimeksi oli 17v. vanha vaihtoraivuri. Olikin sitten niin hyvä peli että ostin pikkurahalla omaksi 🙂 …

    Nimetön

    oksapuu: Juuri hyvän kauppatavan mukaista pr-toimintaa asiakkaan pitämiseksi itsellä, mutta puhtaan takuun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Itse varmasti tykkäisin käydä tuollaisessa kaupassa/huollossa.

    Pavekka

    Kyllä se pienillä paikkakunnilla tai sisäpiirissä voi toimia ja toimiikin mutta ei sitä yleiseen käyttöön voi tuoda. Lainasahat tulee sokeripalan kokoisina kappaleina takaisin jos tulee. Tai sitten ne on jatkolainassa ympäri lääniä niin ettei kukaan edes muista enää kuka varasti sen kenenkin auton perästä milläkin hakkuusavotalla.

    Rukopiikki

    Miten se voisi olla edes teoriassa mahdollista, että lainasahaa ei palautettaisi kun se uusi korjauksissa oleva saha on lainasahan panttina.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 226)