Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

• Pavekka

Mark2 on niin tuore malli että ei siitä varmaan vielä kovin paljoa ole ”juttua”  Vanhemmasta on enemmän. Toivottavasti huski on nyt onnistunut.

petep

Tuolla Facebookin ihmeellisessä maailmassa oli juttua että vuoden käytöllä alkoi käymään siihen malliin että ilmavuoto oli jossain . Oli ollut ”ammattilaisen ” käytössä ja se  kuulemma riittää jollekin jos melkein vuoden toimii .

Sitten oli tämä lainaus sama foorumi

”550 mark 2 rupes kesäkuus täristää nii paljo et sormist meni tunto ku sahas. Vein heinäkuu alus takuukorjauksee ja siin mone viikon oottelun jälkee selvis et limput oli kuulemma kääntyneet. No uusii osia ootettii ja sit soittivat et pitääkii puolmoottorilaittaa uus. Sitä ootettii yli kuukaus. Sain sahan mut en tiiä mikä on ku täristi ihan vitusti vieläkii. Sit husgvarnalt päättivät et saan uuden sahan kokonaa. Vanha lähetettii heille tutkittavaks. 1.5 kuukautta oon oottanu nyt sitä uutta sahaa. En tiiä mikä ongelma sitä on saada miulle tulemaa. ”

Yhdellä ammattilaisella ei pysy purukopan mutterit kiinni kun sahaa mutta eiköhän ne  ala pysymään .

Kyllä niitä juttuja löytyy ja tässä kohtaa  ne somessa meuhkaavat Huskufanit on aika hiljaa . Ja tämän sahan pääteema taisi olla että  kestävyyteen on panostettu .

Jouko

Onkohan käynnistinanaru jäätynyt, tuli ensimmäisenä mieleen?’

Jouko

Marjametsä

Soon muuten monelle helpompi vaihtaa emäntää kuin sahamerkkiä. Sama pätee autoihin.

arto

Noissa takuu korjauksissa voi vaatia sahan tilalle. Jos venyy kuukausiksi. Ainakin minulle tarjottu aina. Noista purukopan muttereita eine pysy kellään jos ei kiri kunnolla. Ne takuukin sa vauhtia kun vaati sahan tilalle.

Jalmari Kolu

Huskin XP ja EI yli 2,5% seosta. Vaikka on huippulaadukas 2T-öljy niin liika karstoittaa koneen pahoin ja aiheuttaa ongelmia.

Tosin sahojen laatu on laskenut paljon siitä mitä ne joskus olivat. Kalliissakin malleissa sattuu yksilövikoja.

petep

Onkohan purukopan mutteritkin jotain uutta sukupolvea   550 mark 2 sahassa Arto ?  Ammattimetsuri joka on sahannut monta sahaa loppuun kiroili niiden muttereiden kanssa tuossa yhtenä päivänä .  Ja uskon sillä miehellä olevan ranteessa se oikea  momentti millä muttereiden luulisi pysyvän .

arto

Samat mutterit kuin 550  Eipä niissä ole ollut kyseistä ongelmaa.

Jouko

Ei ole metsänmieheltä tai muiltakaan kuulunut kommenttia käynnistinarun jäätymisestä. Sehän korjaantuu lämpimässä, ja jos on huollossa niin korjantuu varmasti. Ettet maksa turhasta?

Metsänmies

Mikä ongelma Joukolla on tuo käynnistysnarun jäätyminen? Tottakai se joskus jäätyy, jos saha on yöt ulkona. Kun räntäkelillä sammuttaa illalla sahan ja yöllä pakastuu, naru tahtoo joskus olla alussa jäykkä. Itse olen laittanut illalla lämpimän sahan taimisäkkiin ja sulkenut säkin kunnolla, käynnistin on pysynyt notkeampana. Myös vauhtipyörässä olevat käynnistinkäpälät voivat jäätyä. Se vaiva korjaantuu CRC:llä.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 226)