Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Pavekka

    Jätkä nyt taas sekoittaa eri asioita toisiinsa. En usko tohon lohkolinjausteoriaan. Tietysti asiasta ois mukava keskustella juurilähteen kanssa miten tämä diagnoosi on syntynyt. Ei huolloilla ole kompetenssia eikä aikaa tommosia tutkia. Tuskin edes avaa lohkoa vaan uusi lohkopaketti tulee takuuna kun jumittunut kanki on todettu. Yleensä viat on aika yksinkertaisia. Kyllähän saha nyt aina tärisee. Jos siellä laakerit kovin herkkiä tärinälle olisi niin kyllähän ne muutkin sahat  hajoaisi tai kyllähän sahuri sen itsekin huomaisi että tämä oma vehje tärisee nyt jotenkin erikoisen paljon jos se siitä johtuisi.

    Metsänmies

    Älä nyt Pavekka sentään ala leikkiä laskemaan. Kysymyshän ei ole ensinnäkään huoltoliikkeen tekemästä diagnoosista, asia on tutkittu ylemmällä tasolla. Toinen:”  Kyllähän saha nyt aina tärisee. Jos siellä laakerit kovin herkkiä tärinälle olisi niin kyllähän ne muutkin sahat  hajoaisi”. Eivät laakerit tietenkään ole herkkiä normaalille tärinälle, mutta jos ne ovat eri linjassa, vähänkin, on tilanne tietenkin toinen.

     

    Pavekka

    Jos nyt ollaan laakereiden linjauskysymyksissä niin silloin ei puhuta tärinästä, värinästä tai resonanssista ym. vaan epätasaisesta kuormituksesta, jännityksestä tms. Tämä on nyt vähän hankalaa kun tarinat elää ja välikäsien kautta toimitaan. Ja luonnollisesti diagnoosi tuli korkeammalta taholta. Niin aina. No jokatapauksessa mielenkiintoinen kysymys. Jos se resonanssista johtuisi niin sorvilla ja heittokellolla se selviäisi helposti jos huski toimittaisi toleranssit.

    Metsänmies

    Pavekka alkaa päästä vauhtiin. Anteeksi, jos käytin väärää termiä. Täsmennä vielä, mitä ne tsm. vaihtoehdot ovat. Eivätkä diagnoosit tule aina korkeammalta tasolta. Kun talven aikana katkesi muutama teräketju, diagnoosin tein itse , loppuun olivat kuluneet. Kun sahaa käynnistäessä jäi vetokahva käteen, tein aivan itse diagnoosin, että käynnistysnaru oli katkennut.

    Pavekka

    Ei tämä taida tämän valmiimmaksi tulla. Pitäisi olla suora yhteys sylttytehtaalle. Tämä on aika yleistä että kerrotut tarinat ja todellisuus ei kohtaa.  Pidin tota lohkolinja teoriaa epätodennäköisenä ja varsinaista syytä jotakin muuta ja vähemmän lennokasta. No jos oletetaan että lohkot tosiaankin hammastaa ja laakeri siitä syystä kypsyy niin pidän todennäköisempänä syynä jonkinlaista lämpöleikkaamista tärinän sijaan. Vaikka on sekin mahdollista jos neulakehä täristää rikki tms. Voisi kuitenkin olettaa että sahat täristää sen verran muutenkin että kestää tärinät.  Voi se olla molemmatkin eli ensin kuluu holotnaksi ja sitten tärisee rikki. Vaikea sanoa. Pääasia että sait takuuna kuntoon ja toivottavasti tästä eteenpäin toimii.

    Metsänmies

    Joo. Eiköhän tämä ole jo melko tarkkaan kaluttu asia. Rikki meni ja takuu korjasi.Aikaa kyllä meni. En ole satuillut kommenteissani. Uskon itsekin, että ei voi olla niin huonoa tuuria, että särkyisi samaan vikaan uudelleen. Mukavahan näistä on keskustella ja eriävät mielipiteet ovat keskustelun suola.

    petep

    Somessa heitettiin sellaista faktaa että lämpökahvamallissa olisi myös lämmitettävä kaasutin . En kyllä löytänyt mitään faktaa valmistajan sivuilta asiasta. Aika epäloogista jos se lämpökahvainen vain tarvisi  lämmitettävän kaasarin.

    Sakkeus

    Nytkö vasta tuon asian tajusit? Nuo lämmityselementit on ollu kaasareissa jo ainakin 300 sarjan huskeissa asti lämpökahvamalleissa.

    Sakkeus

    TEKNISET TIEDOT 550 XP® Mark II / 550 XP® G Mark II
    • Low Vib®
    • Air Injection®
    • X-Torq®
    • AutoTune™
    • Lämmitettävät kahvat ja kaasutin (vain 550 XP® G Mark II)
    • Sylinteritilavuus 50,1 cm³
    • Teho 3,0 kW
    • Ketjunnopeus 133 % moottorin maksimitehosta 26,1 m/s

    Metsänmies

    petep:”Aika epäloogista jos se lämpökahvainen vain tarvisi  lämmitettävän kaasarin.”.. Mielestäni päinvastoin. Lämpökahvoja tarvitaan vain talvella, samoin kaasuttimen lämmitystä. Kesällä pärjää kylmillä kahvoilla, eikä kaasutinkaan kaipaa kesällä lisälämpöä.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 226)