Keskustelut Puukauppa Huippuasiakas

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 76)
  • Huippuasiakas

    Hei

    Muussa yritystoiminnassa (ei metsäala) toimiessa olen tottunut siihen ajatusmalliin, että asiakas tai yhteistyökumppani joka tuo liikevaihtoa ja varsinkin sellaista liikevaihtoa josta jää myös katetta firmalle on kuningas ja häntä pyritään palvelemaan mahdollisiman hyvin.  Täällä metsäalalla jostakin syystä tuntuu olevan yleisenä ajatusmallina, että puunostajaa eli metsätalousyrittäjän tärkeintä yhteistyökumppania pidetään jotenkin kilpailijana tai vihollisena vaikka ainakin minun metsätaloudessani liki 100 % liikevaihdosta tulee puunostajilta.  Minusta metsänomistajan kannattaa pyrkiä yhteistyöhön ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen sellaisen puunostoyhtiön kanssa, jonka puunostotarpeet natsaavat omien metsien myyntimahdollisuuksiin.

    Asiakkaiden jako eri luokkiin on normaalia yritystoimintaa monella alalla.  Esim itse käytän karkeaa kolmen luokan jakoa:  1. Huippuasiakkaat (palvellaan aina mahdollisimman hyvin, joskun jopa omasta katteesta tinkien).  2. Normaalit asiakkaat (suurin masssa, tuovat leivän pöytään, palvellaan hyvin, mutta ei liikaa). 3. Ei halutut asiakkaat (vältellään tarjouksen tekoa, jos pakko tarjota niin laitetaan hintaan reilu lisä, jotta vituttaisi vähemmän jos tarjouksen joutuu lunastamaa).

    Tämä taustaksi ajatusmallistani, mutta sitten se varsinainen kysymys.  Tällä palstalla on varmasti paljon myös puunototehtävissä toimivia, joten toivoisin heidänkin vastaavan:

    Mitä seikkoja puunostajat arvostavat asiakkaassa? Millainen on se huippuasiakas, jonka puut ostetaan isommankin myrskyn jälkeen tai heikommassakin markkinatilanteessa, josta pidetään kiinni vaikka kilpailija olisi käynyt houkuttelemassa, jolle soitetaan kun puun hinta on putoamassa ja vielä ehtii tehdä yhden kaupan vanhalla hinnalla, jonka ei tarvitse valitella hankintapuun heikkoa menekkiä, jonka harvennusta hakkaamaan laitetaan se paras konekuski yms. yms.

     

  • A.Jalkanen

    Ainakin ennen vanhaan Metsäliiton pitkäaikainen jäsen oli huippuasiakas. Esimerkiksi Asta-myrskyn jäljet tulivat esimerkillisesti hoidetuiksi. Sitten kun myytävää puuta ei enää ole palstalla niin paljon, voi olla että ”ranking” putoaa.

    harrastelija

    Tuo asiakkaide jako parhaisiin ja vähemmän parhaisiin ei nyt oikein natsaa. Eikös kaikki asiakkaat ole saman veroisia? Kanssakäymisen suuruus vaikuttaa kyllä luonnollisesti toimintaan, varsinkin jos on kovin kilpailtu ala.

    Ennen vanhaan ostomiestä puhuteltiin kunnioittavasti ”Metsäherraksi”, koska puun ostaja oli kyllä maaseudulla rahan tuoja. Nykyisin puhettelen edelleen ostomiehiä ”Metsäherraksi”, mutta he tuntuvat pitävän sitä V****iluna?

    Jätkä

    Minun äidilläni oli veli, joka oli sen firman ostoalueen esimiehenä ja käytännössä hyvissä suhteissa meidänkin perheen kanssa. Puukaupat tehtiin aina hänen kanssaan, vaikka isä kyseli muidenkin hintoja.

    Isä kuoli ja äiti halusi saman käytännön jatkuvan – kysyin kuitenkin aivan vakavalla ilmeellä muilta, merkittäviltä ostajilta tarjouksia ja sillä kertaa natsasi: Korppoon saha teki kuusitukkileimikosta sellaisen tarjouksen, että ero oli suorastaan valtava. Tarjous perustui silloin jo mittoihin ja meidän kuuset olivat sellaisia, että niistä kannatti tehdä MAX-pituista tukkia todella paljon = Kolme 61 dm:n tukkia ensin ja sitten kaksi tukkia tarkasti jakaen. Tukit mitattiin latvaläpimitan mukaan.

    Olimme Metsäliiton osakkaita , eli omistajajäseniä, mutta sekään ei aina auttanut hintakilpailussa.

    metsä-masa

    Yrittäjä- metsänomistajan kannattaa lähtökohtaisesti valita monipuolisesti puuta jalostava ostaja, etenkin kun  kauppoja tehdään useita vuosittain , sillä varmistuu se, että kaupat saa asialliseen hintaan, heillä on myös erilaisia ns. kumppanuussopimuksia, jotka korjaa perushintoja.

    Lyhyt jänteisessä sahatavaramarkkina tilanteessa sahurilla voi seurata jaksoja, jolloin ei ainakaan hankinta kuituja saa kaupaksi ja silloin tili väli Yrittäjä-metsänomistajalla pitkittyy.

    Kun luottamus ostajan ja myyjän kanssa on syntynyt ( huippuasiakas ) asiat hoituu myös pienten ja hankalien erien ja asioiden kesken.

    Yhteistyö myös ostajankin puolelta edellyttää asiallista kaupankäyntiä  myös naapurimetsänomistajien kanssa, se tasapuolisuus ja luottamus näkyy vasta myöhemmin uusina yhteydenottoina.

    Rane2

    Kun myy polttopuuta asiakas on se joka ostaa niitä pilkkeitä..Jostain syystä (kokoero/hinnanmääräysvalta ?) puukaupassa myyjä on asiakas.

    Ehkä yhteistyökumppanuus olisi se tavoiteltava asiantila.

    Metsäkupsa

    Huippuasiakas pystyy myymään vuosittain,mieluiten neljänumeroisen kuutiomäärän.Yhteistyökumppanuus on kokemukseni mukaan hyvä ja palvelu on ollut ensiluokkainen.Puukaupat tein vuoden alussa,nyt koneet metsässä.Joillain toisella parinvuoden odotus,usein valtakirjalla myytyjä sellaiset leimikot.

    Näätä

    Missä tahansa myyntialalla asiakasta tulee kunnioittaa ja häntä kohtaan ollaan nöyriä. Eikö nämä ole myynnin perusasioita? Itse kilpailutan jokaisen puukaupan erikseen ja tarjouskyselyissä on huomioitava seuraavat asiat:
    – tarjouspyynnön selkeys ja kattavuus (ostajan on tiedettävä tarkalleen mitä on myynnissä ja millä ehdoilla)
    – kaikkia tarjoajia kiitetään kohteliaasti saadusta tarjouksesta ja kerrotaan miten he sijoittuvat.
    – ei turhia tinkimiskierroksia, toki selkeät hintaerot pyritään käymään läpi

    Vaikka puukauppoja ei joka vuosi olisikaan, pidetään ostajiin yhteyttä vaikka sitten kahvin merkeissä. Aina onnistuneiden puukauppojen jälkeen viedään konjakkipullo ostajalle sekä työn tehneille tahoille. Ei valiteta pienestä ja muistetaan kiittää onnistumisesta. Perusjuttuja, en tiedä pääseekö näillä avainasiakkaaksi, mutta eivät paljoa vaadi minulta.

    Visakallo

    Aikoinaan aikaisemmassa elämässä tuli palveltua ajoneuvojen omistajia. Kaikkia palveltiin suunnilleen yhtä ystävällisesti, mutta V-asiakkaiden lasku sisälsi 5-20% enemmän katetta. Kaikkein eniten joutuivat maksamaan ne jotka vittuilivat asentajille.

    Metsuri motokuski

    Kyllä se varmasti eniten kiinnostaa mitä siellä metsässä on myytävissä ja kuinka paljon niin kuin AJ totesi.

    jees h-valta

    Nykyään ei v…..lla kelleen vaan otetaan myyntityönä jossa tulee vastaan lähes mitä vain. Neutraali suhtautuminen mutta asialinjasta kiinnipidosta myöskään tinkimättä. Myös asiakkaalta ei tarvitse sietää mitä vaan. Kyllä joskus suora huomautus asiaan paluusta on paikallaan jos alkaa jotain muuta ilmetä. Kenenkään kaatopaikkana tarvii sentään olla. Senverran ittiään pitää kunnioittaa. Silloin saa jotain kunnioitusta itsekkin. Tänään viimeksi sitä hyvää mieltä tuli asiakkaan hienosta vastaantulosta. Kun ei aina noihin nettihintoihin ole edes tasapelillä mahdiksia antoi asiakas useita kymppejä suorassa vertailussa kun molemmat katseltiin samaa Taloon.comin dumppaushintaa. Sekin puhelu alkoi kyllä tunnelmissa ettei vois vähempää kiinnostaa. Mutta kun homma saatiin käännettyä hiukan samalle aaltopituudelle lähti tilaus Kullaan korpimaille meitin talosta. mutta ei todellakaan millään v-lisillä vaan olosuhdelisällä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 76)