Keskustelut Metsänhoito Hirvituhot 2025

Esillä 10 vastausta, 471 - 480 (kaikkiaan 495)
  • Hirvituhot 2025

Täällä Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen rajamailla näyttää hirvien talvituhojen suhteen aika pahalta. Hoidettuja männyntaimikoita on tuhoutunut aivan valtionteiden laidoissakin. Miten muualla Suomessa on mennyt?

• A.Jalkanen A.Jalkanen

suorittava porras, mahdollisesti kyllä: nimittäin jos maksaja sitten saisi päättää itselleen mieleisen hirvikannan, niin meille voisi syntyä diili!

Visakallo Visakallo

Toki vastavuoroisesti hirvien kasvatuskuluista esitämme metsästyksen harrastajille laskun. Laskun suuruus riippuu luonnollisesti hirvikannan koosta. Onhan tässä 40 vuoden aikana aika monta hirveä tullut ruokittua ja majoitettua.

Gla Gla

Suorittavan on turha haaveilla laskusta. Saatte pakastimen täyteen verovapaata lihaa 50 miljoonalla eurolla. Ei huonosti harrastukselta.

Nostokoukku

Niin. Se tekee vähän yli 400 € hirvenmetsästäjää kohti. Minulla tuo summa kuluu kolmena viikonloppuna jo polttoaineisiin. En ole koskaan harrastuksen kustannuksia laskenut, mutta sittenkään, ei huonosti harrastuksesta.

Puuhastelija

Muutama vuosi sitten laskin metsästysseuramme hirvisaaliin arvon ja jaoin sen koko seuran  pinta-alalle. Tulos oli n. 3euroa/hehtaari.

suorittava porras suorittava porras

…ja lihan hankkimisesta aiheutuneet kulut 5€/hehtaari eikä aina riitäkään. Koirien ja ajoneuvojen aiheuttamat kustannukset yltävät helposti jo tuohon 3€/ha -tasoon yhden seurueen kohdalla.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Onko tässä käynnissä kilpailu kuka häviää eniten rahaa? Eikös laskelmissa ole päädytty siihen karkeaan arvioon, että hirvieläinten haitat kaikki yhteen laskien on suurempi summa kuin liha, virkistysarvo ja metsästäjien myönteinen vaikutus paikallistalouteen (palvelujen kysyntä)? Eli metsästys tuo suuria hyvinvointivaikutuksia, mutta tuo myös suuria haittoja. Ei liene kohtuutonta pyytää kohtuullistamaan haittoja.

Nostokoukku

Jos hirvenmetsästys aiheuttaa suuria haittoja, silloin se on lopetettava. Olen mielestäni ollut kohtuullisen hyvällä asialla, kun olen rymynnyt kolme kuukautta hirvien perässä, oman ja toistenkin porukoiden mukana. Pahantekijäksi en itsekin metsänomistajana halua toisille ryhtyä.

Visakallo Visakallo

Eihän itse metsästys aiheuta mitään haittoja, päin vastoin. Jokainen ammuttu hirvi lopettaa osaltaan taimikoiden silppuamisen ja liikennevahinkojen aiheuttamisen, ja se on todella hyvä asia. Asioita pitää kuitenkin tarkastella kokonaisuuksina. On laskettu, että hirvet aiheuttavat koko yhteiskunnalle lähes 200 miljoonan euron vahingot vuosittain, joista metsätalouden osuus on 55 miljoonaa, eli ei ihan pikkujutuista puhuta kuitenkaan. Kaikkein oleellisin asia tässä yhtälössä on hirvien kokonaismäärä ja miten se kullekin alueelle jakaantuu.

Puuhastelija

Suorittavalle ja muille ihmettelijöille tiedoksi, että olen yli 30v metsästänytkin hirviä. Muutamia kymmeniä ampunut, koiria ollut reilut 20v. Riistapeltoja teen joka vuosi. Hirvitorneja tehnyt lukuisia ja muita rakennelmia, siltoja, laavuja jne. Kameroita ostanut ja vienyt, että hirvijahti sujuisi hyvin. Talvisin olen käyttänyt kymmeniä tunteja teiden auraamiseen pelkästään hirvijahdin takia ja olen oman työntekijän työpanosta käyttänyt auraukseen, että metsälle pääsee. Korvauksena olen yhdesti saanut traktorin tankata seuran piikkiin.

Sitten, kun tämmöstä tekee vuodesta toiseen ja tulee alueelle esim joulukuussa runsaasti hirviä ja lupia olisi niin ne kaverit mahtuu yhteen henkilöautoon ketkä tulee apuun pyytämään ja se on monesti liian vähän kun näillä seuduilla paksun lumen aikaan pyydetään.

Siksi mieluummin alhainen hirvikanta, kun ei niitä metsästäjiä saa silloin kaveriksi pyytämään kun tarvii. Eli jos ja kun ei metsästäjistä ole hoitamaan suurta hirvikantaa niin se on parempi pitää pienempänä. Jääkööt lihanperässä kulkevat ja muut joutoukot esson paariin.

Esillä 10 vastausta, 471 - 480 (kaikkiaan 495)