Keskustelut Metsänhoito Hirvituhot 2025

Esillä 10 vastausta, 461 - 470 (kaikkiaan 495)
  • Hirvituhot 2025

Täällä Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen rajamailla näyttää hirvien talvituhojen suhteen aika pahalta. Hoidettuja männyntaimikoita on tuhoutunut aivan valtionteiden laidoissakin. Miten muualla Suomessa on mennyt?

• Visakallo Visakallo

Sen minkä olen elämäni aikana oppinut ja lukuisia kertoja todennut, hirvet ja metsot ovat hämmästyttävän paikkauskollisia. Senhän kertovat myös monet vanhat paikannimet. Hirvien kulkureitit ja oleskelualueet pysyvät samoina, vaikka metsät niiden varsilla on useampaan kertaan hakattu ja puulajitkin vaihdettu. Saman on saanut nähdä metsojen soidinpaikkojen osalta.

Kalle Kehveli Kalle Kehveli

Sen minkä olen elämäni aikana oppinut ja lukuisia kertoja todennut, hirvet ja metsot ovat hämmästyttävän paikkauskollisia.

Näin se menee.

Metsuri motokuski

Kyllähän ne metson soidnpaikat pysyy jos siellä on puustoa. Nykyään tahtoo tuo metsolle sopiva puusto mennä teriin aika vikkelästi.

Visakallo Visakallo

Yhtä soidinpaikkaa olen saanut seurata aivan pikkupojasta lähtien. Siinä oli silloin aluksi täysi tukkipuusto, kunnes se hakattiin aukoksi 60-luvulla. Hetken aikaa siellä oli hiljaisempaa, kunnes metsot palasivat takaisin. Nythän siinä on taas tukkipuusto kuin silloin alussa.

mettämiäs

Miten on näkynyt tämän vuoden hirvituhot?

Visakallo Visakallo

Kiitos kysymästä mettämiäs! Nyt on vähän sellainen välivuosi, ettei pahoja tuhoja ole, kun 10 vuotias koivikko kasvoi jo hirviltä karkuun ja viime keväänä istutettu ei ole vielä oikein ollut parhaassa syöntikoossa. Kolmevuotiaassa kylvömännikössä on käyty lähes jokaisessa kylvötuppaassa, eli seurataan tilannetta. Miten mettämieähen taimikot ovat pärjänneet?

mettämiäs

Olen sen jo moneen kertaan täällä kertonut eli olen keskittynyt niiden tuhojen torjuntaan enkä urputtamaan turhasta tällä palstalla. Kävin tutkimusmatkalla puutarhureiden vastaavalla palstalla ja hämmästyin, kun eivät hyönteistuhoista huutaneetkaan valtiovaltaa apuun. Taitaa olla aika yksinkertaista porukkaa siellä…

Visakallo Visakallo

No niin, mettämiähen vastaus oli täysin odotusteni mukainen!

Visakallo Visakallo

mettämiästäkin vaivaa huono muisti sen verran, että unohti, ettei tuhohyönteiset taida olla oikein kenenkään harrastus, mutta hirvenmetsästys on. No autuaita ovat yksinkertaiset, – vai mitä mettämiäs?

suorittava porras suorittava porras

Parantaisiko tilannetta ,jos kirjoitetaan lasku hirvituhojen torjumisesta? Kalustokorvaus ,päivärahat ja viikonloppulisät+ tuntityö.

Esillä 10 vastausta, 461 - 470 (kaikkiaan 495)