Keskustelut Metsänhoito Hirvikolarit lisääntyvät!

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 296)
  • Hirvikolarit lisääntyvät!

    Näin kerrottiin uutisissa. Ei tosin kerrottu että tämä tapahtuu samaan aikaan kun päätiet on saatu aidattua hirviaidoilla, eli kolareitten olisi pitänyt laskea rajusti.

    Tilanne on saatu tälle mallille tietoisesti lisäämällä hirvikantaa, vähentämällä kaatolupia ja jättämällä niitä käyttämättä.

    olisi nyt viimeinkin syytä puuttua asiaan. Ratkaisuna kaatolupapelleilyn poistaminen. Sitä on nyt harrastettu vuosikymmeniä ja tässä on sen lopputulos.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Ei tuskin ainakaan huonommaksi mene. Mutta silti vastuu jää hirvestäjille hoitaa myös kaatoluvat täysmääräisesti. Sen rinnalle juuri pitäisi rakentaa uusi vastuuorganisaatio joka hoitaisi kannan säätelyn sovitulle tasolle jos paikallismetsästäjistä siihen ei ole. On senverran paljon tuhoisia kolareita ollut että jossain kohtaa myös valtakunnan poliitikkojen on ongelmaan otettava kantaa. Varsinkin kun saadaan metsäteollisuuden kanta vielä taakse. Ei yhden harrastajapiirin touhu saa mielivaltaa olla sivistysvaltiossa.

    Tolopainen

    Mitä olen hirviä liikenteessä nähnyt, koskaan ei kolari ole ollut lähelläkään. Kyllä hirven erottaa lähes kilometrin päästä, kun sellainen on tiealueella. Eikä ne yllättäen eteen tule, monesti palaavat myös takaisin, jos jarruttaa niin, että renkaat vinkuvat. Nykyautot kestävät myös hyvin hirveen törmäämisen, ei olut maijan keulakaan pahemmin lytyssä.

    jees h-valta

    Noin jos päättelee autosta jonka keula on murskana ja samaan syssyyn vielä lentänyt raato katkaisi lyhtypylväänkin. Kyllä ne tulevat juuri täysin yllättäen ne joiden kanssa kolaroiraan. Noita Tolopan väistöjä ja jarrutuksia tehdään niissä joissa aikaa on vaikka ihailla hirveä tien varressa pidempäänkin. Olen yhden hirvikolarin ajanut ja kokemuspohjaa tuli ehkä hiukan paremmin kuin Tolopaiselta.

    <EDIT: kieliasua siistitty>

    harrastelija

    Onpa Tolopaisella ollut hyvä tuuri tai sitten on vähän liikenteessä! Vaikka kuinka on varottu ja kartanlukija seuraa tien penkkoja, niin muutama läheltä piti tilanne on tullut. Päivän valossa tilanne on parempi kuin hämärissä ja huonolla kelillä. Riistakamerasta näki, että mirvet kävi kivellä siinä 2-3 tienoilla aamulla. Samoin pelloilla kytikseen mentiin aikaisin kahdestaan, saattaja palasi takaisin, koska hirvet kuulivat ja haistoivat kulkijan, mutta eivät osanneet laskea. Hirvitorni oli sen verran korkea, että hajuvana nousi ylöspäin.

    Esim. Katinkullasta tullessa n. klo 14 erittäin hyvällä säällä ja nopeus vain 80 km/h. Suoralla tiellä yli vuoden vanha mulli tuli kiitolaukkaa suoraan tien yli. 2-kaistaisella öljysoralla sorkat kävi vain kerran tielle ja otus oli mennyt n. 1-2 m keulan ohi! Hirvi oli jo metsässä ennenkuin refleksi ehti jarrulle. Hirven nopeus oli lähes 2x Boltin nopeuden, eli se oli tiellä vajaan sekunnin! Tuttu metsästäjä tiesi, että alueella oli karhu, lähetti siitä kuvankin. Todennäköisesti hirvi säikähti karhua?

    Täällä on hirvikanta saatu laskemaan ja kolarit on mielestäni laskeneet. Tuo hirvitiheys sekä kolaritilasto taitaa vaihdella alueittain.

    MJO

    Tolopaisen itseensä vertaava kommentti on vastaava. Ei tupakointi ole haitallista, kun naapurin ukkokin on hengissä.

    Jätkä

    Jeessi:”-

    Noin jos päättelee autosta jonka keula on murskana ja samaan syssyyn vielä lentänyt raato katkaisi lyhtypylväänkin. Kyllä ne tulevat juuri täysin yllättäen ne joiden kanssa kolaroiraan. Noita Tolopan väistöjä ja jarrutuksia tehdään niissä joissa aikaa on vaikka ihailla hirveä tien varressa pidempäänkin. Olen yhden hirvikolarin ajanut ja kokemuspohjaa tuli ehkä hiukan paremmin kuin Tolopaiselta.

    <EDIT: kieliasua siistitty>”

    – Irvisteleepä nyt niin PERusteelliseti.

    Herman

    Omat metsäni on läheellä VT 5 hirviaitaa (  pituus noin 38 km). aidan valmistuminen muutti hirvien vaellusreittejä. Hirvikolareita ei enään ole mutta ainut puulaji mitä voin kasvattaa on kuusi. Hirviseurue johon kuulun on ampunut kaikki luvat viimeiset 35 vuotta. Hirvien muuttamiselle ja hirvi tihentymille ei käytännössä nykyisillä metsästys tavoilla voida mitään. kun hirvijahdin jälkeen helmikuussa riistakameroissa voi laskea hirvikannan 6-7 /1000 ha on selvä että Haapa, koivu ja Mänty on täysin turha vaihtoehto.

    Korpituvan Taneli

    Eli lupakäytäntö ei toimi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla

    Tolopainen. Jos onnistut väistämään hirven, jonka havaitset kilometrin päästä, se ei ole indikaattori siitä, etteikö hirvi(eläin)kolarin riski olisi todellinen. Hirvien osalta 1880 kpl vuositahdilla, peurojen osalta moninkertaisena määränä. Toki sekin on henkilökohtaisella tasolla 20 tkm/vuosi nähden pientä, kun puhutaan 55 mrd-km ajosuoritteesta koko liikenteen osalta. Riskiä ei kuitenkaan mitata henkilökohtaisella tasolla, vaan kokonaisuutena. Viime vuonna kolme kuoli ja sata loukkaantui. Kun hirvikannan hallinta karkasi 90-luvulla riistahallinnon näpeistä lopullisesti, sen jälkeisenä aikana kuolleiden määrässä puhutaan noin sadasta ja loukkaantuneiden määrässä noin 2000 ihmisestä. Ja tämän faktan jälkeen sinulla on pokkaa puhua hirvien väistelemisen helppoudesta.

    Tästä videoita ja yksi uutinen muutaman vuoden takaa:

    https://www.youtube.com/results?search_query=hirvikolari

    https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/taas-traaginen-kuolonkolari-pikkulapsi-ja-mies-kuolivat/4615508#gs.RytEnWI

     

    <EDIT: kieliasua siistitty>

    suorittava porras

    Tuskin lienee lupakäytännön vika , jos riistakäytäviä kyseisen tien yli tai ali ei ole lainkaan tai niitä on liian vähän .Hirven lisäksi muutkin metsäneläjät tarvtsevat suojaisen reitin , joko sillan tai tunnelin , päästäkseen valtatien toiselle puolelle . Tämä on uusimmissa tiesunnitelmissa huomioitu . VT vitosen kohdalla ilmeisesti ei  . On vain päätetty tehdä aita ja sillä siisti . Sitten ihmetellään , että jossakin on hirviä , kun nuotan perässä kaloja.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 296)