Keskustelut Harrastukset Hirvieläinkannan säätelyjärjestelmän sorkkiminen

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 598)
  • Hirvieläinkannan säätelyjärjestelmän sorkkiminen

    Jotenkin tuntuu, ettei juuri kukaan tunnu vieläkään ymmärtävän, miten hirvikannan säätelyjärjestelmän pitäisi toimia. Sitä kuitenkin halutaan sorkkia eri tasoilla ja siten pilata mahdollisuudet, että se voisi toimia.

    Viimeinen episodi oli Keski-Suomen hirvipomojen sorkkaisu:

    https://www.sisasuomenlehti.fi/paakirjoitus-mielipide/4317427

    Palautetaan mieliin karkea periaate miten säätelyjärjestelmän pitäisi toimia:
    -Alueelliset riistaneuvostot päättävät hirvitalousalueille tavoitetasot hirvitiheydelle

    -Luonnonvarakeskus laskee hirvitalousalueille arviot hirvitiheydestä sekä ikä- ja sukupuolirakenteesta

    -Edellisten perusteella Luke laskee riistahoitoyhdistyksille verotussuositukset, joita noudattamalla päästäisiin alueellisen riistaneuvoston asettamaan hirvitiheystavoitteeseen

    -Riistakeskus myöntää seuroille yleensä lupia sen määrän, jolla Luken laskelmien perusteella alueellisten riistaneuvostojen asettamat tavoitteet täyttyisivät ja päästäisiin tavoitehaarukkaan.

    Miksi tämä ei toimi?
    1. Luken kanta-arvio perustuu metsästäjiltä kerättyyn tietoon, jossa on aivan ymmärrettävistä syistä ”varovaisuutta”, eli reaaliaikainen kanta-arvio on aina aliarvio. Takaisinlaskennalla, jossa tarkastellaan jälkikäteen minkälaisesta edellisten vuosien hirvikannasta saatu saalis on mahdollinen, hirvikanta-arvio on aina korjaantunut selvästi ylöspäin.

    2. Lupia ”vedetään välistä”, osa myönnetyistä luvista otetaan harkinnanvaraisiksi ”pankkiin”, eli voidaan jättää käyttämättäkin, jos paikallisesti ollaan sitä mieltä, että omat ”laskelmat” ovat luotettavampia luin Luken.

    3. Sovitaan, ettei käytetä edes kaikkia jäljelle jääneitä myönnettyjä lupia. Nyt jopa julkisesti vedotaan, etteivät metsästäjät käyttäisi kaikkia pyyntilupia. Jotkut Keski-Suomen suunnalla ovat sitä mieltä, että hirvet ovat liian vähissä.

    Kun hirvikannan säätelyjärjestelmän päälle on leivottu siihen kuulumattomat hirvikantaa nostavat kohdat 1-3, ei tarvitse ihmetellä, miksi teoriassa hieno uusi järjestelmä ei ole koskaan lähtenyt toimimaan.

    Hirvipomot toteavat vetoomuksessaan ”Viime vuosina riistahallinto on myöntänyt kaikki haetut pyyntiluvat.”

    Lupia on silloin viime vuosina haettu liian vähän. Riistaneuvoston asettamaan tavoitteeseen pääsemiseksi olisi pitänyt hakea ja saanut enemmän. Kun osa haetuista luvista jää myöntämättä, se tarkoittaa, että niitä on anottu enemmän kuin Luken laskemaan tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan ja myönnetty silloin juuri oikea määrä.

    Hirvipomot näyttäisivät ajattelevan, että kun kaikki anotut luvat on myönnetty, lupia on silloin ylenmäärin. Tilanne on kuitenkin juuri päinvastoin, silloin niitä on anottu liian vähän.

  • Per Ä Reikäs

    Rääkkäävää ravi, muka urheilua myöden kiellettävä Metsästys

    Per Ä Reikäs

    Tai no saat toki omilla maillasi ampua.

    Muttet missään perikuntienkaan mailla, ilman ihan kaikkien osakkaiden antamaa kirjallista lupaa?

    Tolopainen

    Metsästysoikeuden voi luovuttaa suullisella sopimuksella, laki ei vaadi kirjallista lupaa.

    Planter

    ”Mitä onkaan tapahtunut ”arvostelun lähteellä” Varsinais-Suomessa? Tämän kymmenen vuoden aikana hirvikanta on pysynyt vakaana ja kenties vähän kasvanut. Kaupanpäällisiksi on kehittynyt pienempiä sorkkaeläimiä koskeva todellinen ongelma.Luulisi yksistään siinä riittävän Planterillekin työsarkaa.Ei tarvitse tulla muualle neuvomaan/sorkkimaan , kun neuvot eivät ole tehonneet kotikonnuillakaan.”

    Onko tuttu sellainen kuin kokemusasiantuntija, joka neuvoo toisia, etteivät ajaudu samanlaisiin ongelmiin kuin itse. Olen yrittänyt perustaa taimikoita alueelle, jossa on maan tihein hirvikanta ja ainakin lähes maan tihein pienempien hirvieläinten kanta. Kun se ei onnistunut, lähdin selvittämään, miten tällainen tilanne on mahdollinen. Väitän, että olen perehtynyt paremmin hirvieläinten kannasäätelyyn kuin keskiverto rivimetsästäjä. Kun joku despootti pääsee johtamaan riistaneuvostoa ja valvoja laistaa vastuunsa, ei mitään ole tehtävissä.

    Valkohäntien suhteen pyrkimys Keski-Suomessa lisätä, levittää ja pyyntilupien käyttöaste 30-40% enteilee leviäviä ja lisääntyviä aivan uusia ongelmia tulevaisuudessa.

    ”Kehottaisin tutustumaan hirvihavaintojen kehitykseen vuodesta 2015 tähän päivään. Löytyvät osoitteesta riistahavainnot -fi/ sorkkaeläimet. Yleisesti havaintojen määrä on tippunut puoleen lähtötilanteesta.”

    Minäpä tutustuin Keski-Suomen riistakeskusalueen tilanteeseen.

    2015:
    jahtipäiviä 2907, havaintoja 9988, havaintoja/päivä = 3,44

    vastaavana ajankohtana 2021:
    jahtipäiviä 2190, havaintoja 5894, havaintoja/päivä = 2,69

    Havainnot ovat pudonneet 22% viime vuosikymmenen maksimiin nähden, jos nyt aina halutaan verrata johonkin maksimiin.
    Viime vuoteen verrattuna havainnot ovat samalla tasolla. Joku edellä tulkitsee pitkällä matematiikalla, että havainnot ovat yleisesti pudonneet puoleen, ymmärtämättä, että havaintojen määrä riippuu siitä miten monta kertaa metsässä käydään ihastelemassa hirviä.

    Keski-Suomen hirvitalousalueilla KS-PS, KS1 ja KS2 kaikilla on alueellisen riistaneuvoston asettama hirvitiheyden tavoite 2,5-3,0 / 1000 ha.

    Luken kevään tiheysarvio oli
    KS-PS: 2,9 / 1000ha
    KS1: 3,3 / 1000ha
    KS2: 2,9 / 1000ha

    Ollaan siis juuri pääsemässä tavoitehaarukkaan ilman takaisinlaskentakorjausta, joka tyypillisesti nostaa tiheyttä jopa noin 0,5/ 1000ha.

    ”Tälle kaudelle on tarjolla sama määrä pyyntilupia”

    Ei, lupamäärää leikattiin viime vuodesta ja viime vuonna edellisestä. Lupia on leikattu kahden viime vuoden aikana yhteensä 15%. On mainittu tässä ketjussa.
    2019: 4025
    2020: 3602
    2021: 3418

    Lupamäärät perustuvat Luken viime kevään arvioon kannan suuruudesta ja rakenteesta, niillä pyritään pääsemään tavoitteeseen ja pysymään siinä. Niitä ei ole mitään syytä lähteä sorkkimaan ja vetomaan olla käyttämättä myönnettyjä lupia. Eikä selittämään lisää selvää asiaa.

    suorittava porras

    Lupia ei suinkaan ole leikattu. Niitä on myönnetty hakemuksen edellyttämä määrä. Pankkiin on päätynyt se osa ,mikä ei ole kelvannut suoraan. Jos lupien käyttöasteet ovat 80%:n tuntumassa ,ei voi väittää ,että niitä olisi myönnetty liian vähän.  Havaintomäärät ovat tippuneet koko ajan verrattuna edellisen vuoden lukemiin vastaavana ajankohtana. Kannattaa vilkaista käyriä /havainnot/seuruepäivä, niin ei jää epäselväksi. Niitä ei korjailla takaisinlaskennassa.

    On huomattava ,että riistakomeroita on käytössä huomattavasti enemmän esim.5 vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Niitä läpi vuoden seuraamalla jokainen seura voi aika suurella todennäköisyydellä päätellä oman tilanteensa. Sama koskee koirien koulutusta ja sen ohessa tehtyjä havaintoja jahtikauden kynnyksellä. Nämäkin tiedot ajankohdan hirvikolari -ja metsävahinkoilmoituksiin liitettynä ovat alueen riistahallinnon käytettävissä ja niistä tehdään johtopäätökset vertaamalla edellisiin vuosiin. Näistä tehdyistä päätelmistä on laadittu ajankohtainen tiedote ,joka ei näytä olevan kaikille mieleen. Jos havaintokäyrät ovat jo tässä vaiheessa kautta alempana ,kun viime vuonna kauden päättyessä ,ei millään opilla voi väittää kirjoittajien olevan väärässä .

    Jean S

    Anteeksi kun olen vähän maalta ja tyhmä, mutta mitä järkeä siinä on, että ensin taho X päättää montako elikkoa saadaan ampua ja sitten tahot Y1-Y78 ovat anovinaan satunnaisen määrän lupia ja X on myöntävinään niitä, ja sitten tahoilla Y1-Y78 on omat säännöt siitä, että saa ampua vain neitseestä syntynyttä pukkia jolla on 2,5 piikkiä vasemmassa ja 3 oikeassa sarvessa ja sitäkin vain täydenkuun valossa lokakuun 2. sunnuntain ja seksageesimasunnuntain välillä?

    Eikö tätä järjestelmää voisi rakentaa edes niin, että vastuu on kokonaan ylemmällä hallintoportaalla, seurat ilmoittavat jäsenmääränsä ja sen perusteella ylempi porras jakaa luvat automaattisesti ja lupa on paitsi oikeus, myös velvollisuus ampua kyseinen määrä elikoita jonkinlaisen rahallisen sanktion uhalla?

    Tämä ei tietenkään poista sitä, että hirvikanta voidaan arvioida halutulla tavalla väärin, mutta tekisi prosessista paljon yksinkertaisempaa. Näitä velvoitelupiahan seurat voisivat sitten ”myydä” toisilleen niin halutessaan, mutta ei tarvitsisi pelleillä minkään pankitusten kanssa.

     

    Gla

    Yritätkö Suorittava edelleen sanoa, että lupia on myönnetty liikaa? Eli luvan myöntäjä on tehnyt virheen.

    Onko lupia leikattu vai onko haettu edellisiä vuosia vähemmän, se lienee nyt yhdentekevää. Lopputuloksena on kaatolupien määrän pieneneminen. Kun tavoitteen ylittävä kanta lähestyy tavoitetta, luonnollisesti lupien määrä vähenee.

    Hakuvaiheessa on tiedossa ennuste kannan koosta ja suositukset kaadettavien määrästä. Se vaikuttaa seurojen hakemien lupien määrään. Nyt on kyse siitä, että kirjoittajat heittävät romukoppaan nämä ennusteet ja suositukset kaatolupien määrästä, koska olettavat omaavansa parempaa tietoa kuin lupajärjestelmällä oli keväällä käytössä. Tai sitten ovat huolissaan siitä, että hirvikanta pysyy suosituksessa tai lipsahtaa jopa sen alarajalle. Harvemmin ollaan huolissaan siitä, että hirvi(eläin)kanta jää tavoitteen yläpuolelle.

    Jannella, vaikkakin ehkä aavistuksen karrikoituna, on hyvä havainto. Sarvisäännöt rajoittavat turhaan kannan pitämistä oikealla tasolla. Päivä ollaan metsässä ja kun hirvi saadaan ristikon eteen, sillä onkin yksi tappi sarvissa liikaa ja ampuminen on kielletty.

    suorittava porras

    Ei ole lukuisista toistoista huolimatta mennyt perille ,että pannkIluvat kasvattavat lupamäärää 10-20% siitä ,mitä on laskettu kestäväksi kaatomääräksi edellisten vuosien havaintoaineiston perusteella tavoitteeseen pääsemiseksi. Metsästäjät päättävät sitten omien havaintojensa perusteella jahdin kuluessa ,milloin peli puhalletaan poikki.

    Sarvisääntöjä ei tänä päivänä riistahallinnon puolelta anneta, ei edes suosituksia. Jos sarvisääntöjä jossakin esiintyy ,ne ovat ihan metsästysseuran omia kehitelmiä. Ainoa suositus viimeaikoina on ollut kehotus ampua enemmän vasoja ja naaraita ,jotta hirvieläinkannat pysyvät rakeenteeltaan sellaisena ,että kannan kehitystä olisi helpompi ennustaa. Lisäksi metsästäjiä on patisteltu käyttämään metsästysmahdollisuutensa täysimääräisesti ,jos joidenkin alueiden tilanne on sen hetken tietojen perusteella vaatinut tehokkaampaa toimintaa.

    Edelleen monelle yksittäiselle metsästäjälle oikea hirvi on se, joka kantaa sarvia. Uroksia kadetaan  tilastojen perusteella enemmän ja hirvikanta säilyy enemmän tai vähemmän naarasvoittoisena.

     

    Gla

    Eli varsinaiset luvat voi surutta ja vailla malttia käyttää. Niiden jälkeen katsotaan maltilla, onko tarvetta pankkiluville. Ihan tällaista vaikutelmaa ei kirjoituksesta tullut.

    Jos sarvirajoitukset ovat seuratason juttu, kertoo se taas vallan käytön mahdollisuuksista. Peurojen osalta ainakin suosituksia, ellei käytännössä vaatimuksia, on annettu viranomaistenkin taholta. Hyvä, jos hirvien osalta kehitys on kehittynyt.

    Planter

    Pankkiluvista on olemassa oma keskusteluketju. Kaikki lupamäärät alla sisältävät pankkiluvat. Käytettävissä olevat luvat pankkilupineen ovat kehittyneet näin:
    2019: 4025
    2020: 3602
    2021: 3418

    ”Havaintomäärät ovat tippuneet koko ajan verrattuna edellisen vuoden lukemiin vastaavana ajankohtana. Kannattaa vilkaista käyriä /havainnot/seuruepäivä, niin ei jää epäselväksi. Niitä ei korjailla takaisinlaskennassa….Jos havaintokäyrät ovat jo tässä vaiheessa kautta alempana ,kun viime vuonna kauden päättyessä ,ei millään opilla voi väittää kirjoittajien olevan väärässä.

    Ei se siitä miksikään muutu vaikka mainitsemani luvut piirrettään käyriksi. Mennään viime vuoden tahtia, eivätkä havainnot ole pudonneet puoleen vuodesta 2015.  Eikä tässä vaiheessa olla alempana kuin viime kauden päättyessä. Puheenjohtajisto piirtelee omia käyriään.

    KS

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 598)