Keskustelut Metsänomistus Hirvi on vaarallinen otus

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 61)
  • Hirvi on vaarallinen otus

    Kolme kuollut hirvikolareissa parin päivän sisällä!
    Johan on kumma ettei noita kantturoita saada vähennettyä. Samoin poroja. Ovat keinoruokinnan varassa, koska laitumet ehtyvät.

    Suurpetoja pelätään maha vetelänä, vaikka ne ovat ihmiselle vaarattomia. Omituinen on ihminen, vai mitä?

  • Gla

    En tiedä, kuinka suuri osuus hirvikolareihin on liian suurella tilannenopeudella ja hirvimerkin huomiotta jättämisellä. En edes tiedä, mikä on liian suuren tilannenopeuden määritelmä. Kerro toki, mikä on sinusta oikea tilannenopeus. Arvioidaan sitten asiaa uudestaan.

    Ainoastaan kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tutkitaan perusteellisesti, joten vain muutamasta promillesta tapauksia saadaan faktatietoa. Tavallisen kansalaisen saatavilla olevasta tiedosta ei kuitenkaan voi eritellä hirvikolareissa vaikuttaneet tekijät, vaan esim. nopeustiedot koskevat kaikkia onnettomuuksia.

    Tiedän kuitenkin, miten liikenteen keskinopeuden muutos vaikuttaa henkilövahingon riskiin. Sitä en tiedä, miten nopeuden tai edes keskinopeuden muutos vaikuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen. Tiedän myös, että 50% kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista ajetaan joko juovuksissa, sairaskohtauksen tai itsemurhan seurauksena. Kaikki onnettomuudet mukaan lukien n. 45 prosentissa onnettomuuksista mukana on ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus. Enintään 9 km/h ylinopeutta ajoi vuoden 2011 tilastossa yksittäisonnettomuuksissa 1% ja 50% ajoi rajoituksen mukaan.

    Hirvivaaramerkkejä kylvämällä, nopeusrajoituksia alentamalla tai muuten vain hiljempaa ajamalla ei hirviasiaa voida ratkaista. Itsepetosta olisi uskoa tuollaista. Sen sijaan on syytä ottaa vakavasti Liikenneturvan meille kertomat faktat:

    – Hirvionnettomuuksien määrä korreloi voimakkaasti
    hirvikannan kanssa
    – Koska liikenteen määrää ei voida rajoittaa, tehokas tapa vähentää
    onnettomuuksia on vähentää hirvikantaa
    – Päättämällä hirvien määrästä päätetään itse asiassa
    hirvionnettomuuksien määrästä

    6 m3

    Gla

    En suinkaan väheksy hirvien aiheuttamia taloudellisia ja henkisiä menetyksiä ja kärsimyksiä. Ne ovat asioita joille pitää tehdä jotakin.

    Tämä suhtautumis hypoteesi jossa Metsästäjät, MT, MMM, MTK yms. syyllistetään jatkuvasti tuosta tilanteesta, näyttää surkuhupaisalta. Jatkuvine salaliittoteorioitten esittämiseen. Toisaalta nämä pipertäjät odottavat kieli pitkällä petokannan kasvun tuovan ratkaisun tähän ongelmaan.

    ”Jos valkea tamma Venäjällä mustan varsan synnyttää, niin hirvihän siihenkin on syyllinen”

    Kun toiselle kumarrat, niin toiselle pyllistät.

    Gla

    ”Tämä suhtautumis hypoteesi jossa Metsästäjät, MT, MMM, MTK yms. syyllistetään jatkuvasti tuosta tilanteesta, näyttää surkuhupaisalta.”

    Oletko koskaan pohtinut syytä siihen, miksi riistahalintoa syyllistetään asiasta?

    Gla

    Unohdit kommentoida tilannenopeutta.

    Metsuri motokuski

    Hirvikolareita voitaisiin vältää tilannenopeutta alentamalla ja tarkkailemalla ajaessa teinvarsien reunoja. Samoin tienvarsien niitot (näkemäraivaukset) taatusti vähentää kolareita. Olen nähnyt videon jossa kaksi hirveä tuli keskeltä isoa peltoa tielle ja ensimmäinen auto kun hirvi nousi tielle väisti hirveä ja toinen auto veti suoraan kylkeen. En kyllä ymmärrä miten tällaiset kuskit yleensäkkin ajavat teillä. Näkyvyyttää hirviin varmaan satoja metriä ja aikaa havaita hirvet kunhan pää edes vähän liikkuisi kuskilla useita kymmeniä sekuntteja. Ihmetellä täytyy myös noita autoilijoita.

    Gla

    On helppo sanoa, että nopeutta pitäisi alentaa. Mutta paljonko nopeutta pitäisi alentaa ja mikä sen vaikutus olisi? Onko 80 km/h rajoitusalueella 80 km/h sopiva nopeus, vai pitäisikö ajaa hiljempaa? Entä jos rajoitus onkin 100 km/h.

    Tienvarsia niitetään joka vuosi ja näkemäraivauksiakin on tehty. Paljonko pitäisi tehdä lisää nykyiseen tasoon verrattuna ja mitä sillä saavutettaisiin?

    Seuraavan videon olen muistaakseni linkittänyt ennenkin. Noiden tilanteiden perusteella voi tehdä mielikuvaharjoitteita, kun autolla maanteitä ajelee. Pystyisikö välttämään kolarin, jos hirvi tulisi tielle.

    http://www.stara.fi/2012/
    01/29/hirvikolari-tallentui
    -videolle-talta-se-naytti/

    Edelleen on syytä muistaa, että vaikka liikenne pysäytettäisiin, eikä yhtään onnettomuutta sattuisi, silti hirvet popsivat mäntyjä ja koivuja taimikoista.

    Gla

    6 m3: ”Kun toiselle kumarrat, niin toiselle pyllistät. ”

    Mille pitää hirviasiassa pyllistää? Liikenneturvallisuudelle, metsätaloudelle ja luonnon monimuotoisuudelle, vai metsästyksen harrastajille?

    6 m3

    Se on vain kielikuva. Voit tulkita miten haluat.

    Gla

    Antakaahan nyt ajokortilliset hyviä ohjeita tilannenopeudesta, kun kerta aiheen otitte esille hirvikolareiden välttämisestä puhuttaessa.

    Metsuri motokuski

    Totta on että pelkällä tilannenopeudella ei hirvikolareita vältetä. Mutta jos ajettaisiin rajoitusten mukaan ja hirvivaara merkkien kohdalla terästäydyttäisiin seuraamaan tienvarsia niin varmaan monelta kolarilta vältytään. Olen joskus kuullut sen että hirvenmetsästäjät ajavat muita tielläliikkuvia vähemmän hirvikolareita. En väitä että kaikki pitäisi osallistua hirvijahtiin mutta metsästäjät osaavat kiinnittää enemmän huomiota hirven mahdolliseen ilmaantumiseen ajoradalle.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 61)