Keskustelut Metsänhoito Hirvet taas keväällisten männyntaimien kimpussa!

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 313)
  • Hirvet taas keväällisten männyntaimien kimpussa!

    Ilmeisesti joudun keväälä täydentämään, tämän kevään männyn istutusta. Valtion karja on taas käynyt jo kesällä syömässä.

    Elokuun alussa löytyi jo syötyjä taimia, mutta niissä oli yleensä ensi vuoden silmut kuitenkin jossain haarassa. Tosin pensastuminen on jo siis saanut alkunsa. Täysin kuolleita tai irronneita taimia ei juurikaan ollut.

    Nyt näyttää pahemmalta. kiimariemuissaan on temmelletty melkoisesti taimia irtikin. Syötyjä reilusti lisää, jos niissä on jotain vihreää, niin ei ainakaan ensivuoden silmuja.

    ei nyt sitten kannata antaa neuvoja että ilmoita tuhosta. Se systeemi on minun osalta läpi käyty ja turhaksi todettu.

    Ainoa keino kai on ruveta palkkaamaan salakaatajia. Toki virallisia lupiakin on taas hiukan enemmän kuin viime syksynä. Viime vuosi jäi kai historiaan ennätys pienellä lupamäärällään.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Sattuu nyt toloppa niin olemaan että sinne vuokrasoppariin on ujutettu sellainenkin ominaisuus että on tarkkaan syytä lukea ja ruksata ja selventää vielä kirjoittamalla mitä antaa luvan tehdä ja mitä ei. Ja tekee edelleen määräaikaisena että pääsee sanalle välillä mikä hiertää jos siltä vaikuttaa. Omalla metsätiellä voi kieltää ajon varmasti. Minulla on sellaisiakin.

    Timppa

    En minä Jessen mailla ampuisi mitään.  Kottikärryilläkö ne ruumiit pitäisi Jessen teitä kuljettaa.  En kyllä yhtään ihmettele, jos niillä main hirvet asuvat.  Ja mies? mölisee hirvivahingoista.

     

    Puuki

    Joskus kun hirviä oli nykyistä vähemmän , jouduttiin ampumaan hirvi sellaisen isännän maille, joka oli kieltänyt moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käytön (ml.mönkijät) maillaan. Kyllähän se vähentää metsästyshalukkuutta, kun lihat pitää kantaa tai hirvi vetää miespelissä esim. kilometrin päähän tienvarteen.

    Korpituvan Taneli

    Kyllähän Metsäautotiet ja piennartiet ovat tietysti hirvimiesten käytössä. En nyt muista oliko sopimuksessa erikseen maininta, mutta selvä asiahan tuo on.

    Viime talvena meillä uusittiin sopimukset, tai on kai se osin vieläkin kesken se kierros. Yksi hyvä puoli oli se että nyt irtisanomisen voi tehdä koska vaan, kun sopimus ei ole määräaikainen. Määräaikasessa oli se vika että välillä sopimusta ei olisi saanut poikki millään ja irtisanominenkin piti tehdä juuri määräajassa ennen kauden päättymistä, muuten tuli uusi kausi. En nyt ole mitään irtisanomassa, mutta kaikissa sopimuksissa pitää olla irtautumismahdollisuus ja nyt se on kunnossa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla

    Helsingistä Turkuun matkalla ollut juna törmäsi keskiviikkona hirveen:

    http://www.turkulainen.fi/artikkeli/573507-sss-turun-junan-keula-varjaytyi-punaiseksi-hirven-veresta

    Onkohan VR:n edustus sidosryhmäkeskusteluissa mukana? 200 eläinkolaria vuodessa varmaan vaikuttaa jotain junaliikenteeseenkin.

    Ei varmaan sama tapaus, mutta tällaista jälkeä siinä voi tulla:

    http://vaunut.org/kuva/99135

     

     

    Jätkä

    Minä en ymmärrä sellaisia, jotka itkevät liiallisesta hirvieläinten määrästä ja niiden aiheuttamista vahingoista ja sitten toisaalta kieltävät metsästäjiltä liikkumisen metsästysaikaan maillaan ja teiden käytön, samoin esim hirven noutamisen mönkijällä, moottorikelkalla tai millään maastokelpoisella ajoneuvolla.

    petep

    Komijaa kuvvaa

     

    https://youtu.be/JJ-kSYEPJ-4

    rööri roope

    Ei nuo tunnu joutavan p-karjalassa männyn syöntiin.P-karjalassa koko syksyn 1-2 hirvikolaria päivittäin.Tiistaina sitten rysähti omaisille tuli ankea loppuvuosi.

    Tietysti se on kuskin vika kun lähti autoilemaan eikä joukkoliikenteeseen turvautunut.No se juna jätti viime syksynä.

     

     

    Timppa

    Selvähän se on, että hirvikolarit lisääntyvät, kun metsästyksen aloitusta siirrettiin.  Voiko kukaan kuvitella muuta?  Toinen juttu.  Hirvimiehet ovat koko syksyn ”kouluttaneet” koiriaan.  Normaalissa jahdissa niiden edestä hirvet päätyisivät usein pakastimiin.  Nyt juoksentelevat vauhkoina ja tietysti usein tien yli arvattavin seurauksin.

    Minulla on rakennusinsinöörikaveri, joka tutki usein rakennusvaurioita.  Hänellä oli tapana sanoa jostain vahingosta, että se oli ”suunniteltu juttu”.  Tarkoitti siis, että vahinko johtui huonosta suunnittelusta.  Nyky-yhteiskunnassa näitä susisuunnitelmia tuntuu sikiävän.  Niinkuin tämä hirvenmetsästysaika-asetus.  Tai tuo tasoristeysonnettomuus.  Sekin on kuin vasiten suunniteltu.   Suomesta ei muka löydy rahaa vilkkaan radan tasoristeyksien puomeille.  Ei kyllä varuskunnassakaan järkeä käytetty.  Ei tuo risteys siihen yhdessä yössä kasvanut.  Jo koulutuksellisista syistä pitäisi opettaa huomioimaan tullaiset vaaranpaikat ja tekemään tarvittavat varotoimet.  Tässä tapauksessa yksi kaveri katsomaan ja varoittamaan olisi riittänyt.

    A.Jalkanen

    Monenlaista elämää riistakameran kuvassa: Riistakamera 2016 Kostamo

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 313)