Keskustelut Tekniikka HILUXMetsurille kysymys

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 113)
  • HILUXMetsurille kysymys

    Ajatko Hiluxilla vai ”kehutko” muuten vain?
    Jos ajat, niin onko Hilussasi käsikäyttöiset napalukot edessä, vai uudemmat jatkuvalla etuvedon kytkennällä?
    Siis onko vuosimalli 2005 nuorempi vai vanhempi?

    Mites käy jos ajat loivaa tienpenkkaa ja jäät ristiriipuntaan takavedolla? Saako nelivedon päälle ja matkaa jatketaan kuin hauki rantamatalasta?
    Entäpä jos auto uppoaa akseleitaan myöten kelirikkotielle takavedolla?
    Kytkeytyykö etusten veto heti, vai vasta kun autoa saa nytkäytettyä eteen päin?

    Kysyy nm. ”Ristiriipuntaan etuvedolla jäänyt”.
    Tai ehkäpä voisi sanoa ”Hiluxi harkinnassa”.

  • Hiluxmetsuri

    No niin Onni on siis päässyt ihan oikeaan elementtiinsä tuottamaan iloa ja onnea omistajalleen. Mukava kuulla, että rengastus onnistui. Maastorenkaat ja moottoritienopeuksien ajomukavuus ei onnistu samaan aikaan, on valittava jompi kumpi.

    Olin Hilman kanssa ajelemassa maastossa ja hyvin meni heinikossa ja mutapaikassakin. Vinssi tuli tarpeeseen kaverin metsäkärrymönkijäyhdistelmää autettaessa loppupäivästä, jolloin urat alkoivat jo olemaan melkoista velliä. Hyvin päästiin ja saatiin päivässä ajettua ehkä 20 mottia. Eihän tämä millekään kuormatraktorille pärjää, mutta kustannustehokas vaihtoehto kokonaisuudessaan.

    En usko, että tuo jälkikasvu nyt ihan niin paljon innostuu, että tuonne lukijatapaamiseen olisi intoutumassa. Saa poika touhuta täällä omalla laanilla vaan.

    Puun takaa

    Sen verran haluan kommentoida noista nelivetoautoista, ne ovat kuin viinakin, eli vain viisasten käyttöön soveltuvia.
    Lähes joka kevät joku haikupää haluaa kokeilla nelikkonsa etenemiskykyä juuri lumesta vapautuneella metsätiellä. Kaksivetoisten aikaan raiteet jäivät yleensä lyhyiksi, kun pitemmälle ei päästy.
    Nyt tahtoo kunnostettavaa metsätietä syntyä yhdellä ajolla kilometrikaupalla!

    6 m3

    Se mitä kerrot on valitettavasti totta, omakohtaisia kokemuksiakin on. Nuori metsänomistajapolvi oli rypenyt neliveto Massikalla kelirikkotien kynnöspelloksi.
    Tiellä oli kelirikkomerkit ja painorajoitukset, vetosivat siihen että ovat tieosakkaita, eikä nuo rajoitukset heitä koske. Vahinko jäi tiekunnalle, koska tienhoitokunta ei uskaltanut puuttua asiaan, pelätessään ”tiesotaa”. Ja kas kummaa, rypijä oli vielä hoitokunnan jäseniä.
    Luojan kiitos, en enää ole tuon metsätien osakas.

    Muistutus on aiheellinen näin kelirikkoaikaan.

    jees h-valta

    Hoitovirhe jos tie liettyy niin ettei voi keväällä ajaa. Karkeaa mursketta pihtailtu ja ajettu kelvatonta hietaa joka juuri tekee tuon.
    Tienhoitokunta pitäisi saattaa vastuuseen varojen huonosta kohdentamisesta.

    jees h-valta

    Metsäautoteihinhän EI saisi ajaa kuin ainoastaan mursketta ja raekoko yli 20mm.aina.

    6 m3

    Jesse on näköjään onnellisessa asemassa, kun on päässyt hyvien tieyhteyksien piiriin.

    Ne kokoukset missä olen käynyt, niin siellä on aina ollut paikalla ne jotka sanoo: Kyllä se meidän eliniän luottaa, ei meillä ole enää puuta korjattavana tien varrelta. Tulee liian kalliiksi. Ainahan tuosta on päästy. Yms. yhtä vakuuttavaa. 🙂

    Osa on tainnut jämähtää vanhaan pinta-ala verotukseen, eikä osaa ottaa ”iloa irti” nykyisestä käytännöstä.
    Vastustus on aina kova, jos tienparannuksesta tulee kyse, siitähän tulee kustannuksia.

    Hiluxmetsuri

    Kyllähän nelikolla pääsee pidemmälle kun vajaavetoisella, mutta silti täytyy aina muistaa korjata tie jos se menee huonoksi. Minulla on sellainen paikka, jossa tie on perustettu kauan aikaa sitten savipatjan päälle ja tuohon ajettu varmaan sata mottia soraa ja vaikka mitä. Mutta silti keväällä aina tien keskelle pullistuu savipatja, joka pitää poistaa. Tien runko kun ei kestä ajoa. Ja tien päässä asuva vanhempi herrasmies on ottanut tiestä elämäntehtävänsä ja tuntuu ettei mikään ole hänelle tärkeämpää.

    Minä sitten hiekkaa levittelen ja savea poistelen lapiolla kun olen tuosta mennyt. Kohta loppuu hermot ja tilaan paikalle tiehöylän ja soraa niin paljon, ettei ukko elinaikanaan enää kitise tiestä.

    6 m3

    No naapurilla jotain mita sinulta puuttuu? Hyva naapuri? 🙂 Pitaa ryhtya Vapun kunniaksi etsimaan vinssin paikkaa Hiluun. Sahkovinssin hommasin viime suvena Natikkaan, mutta taidankin asentaa sen Onnin keulalle. Ja tupla akun, bensamalleissa kun ei ole kuin yksi akku. Lisavirtaa naas.

    Hiluxmetsuri

    Juu, ei tuossa napurissa mitään vikaa ole, mutta minä en voi ymmärtää miten ihmisen ajatukset pelkistyy vain yhteen tiehen. Mistään muusta tavattaessa ei puhuta. Ja nöyränä pitää olla 🙂

    Onnin peräosa tykkäisi lisäpainosta ja jos sen vinssin asennat keulalle, niin koeta edes akku saada taaemmas. Tulee muuten sen 70 kg painoa lisää. Kyllähän Onni sen kestää, mutta alkaa keula kyntää.

    6 m3

    Niimpa. Tuota en tullut ajatelleeksikaan, lisapainoa taakse. Trukkiakut pyorakoteloitten taa, lataus vain ajon aikana. Hmm, toimisikohan? Pitaapa miettia ja kayda idea varkaissa offipalstalla. Lyijyhyyteloakut olis hyvia, ne mita siivouskoneissa kaytetaan. Antaa tasaseen virtaa, lataus vain ongelma ”kentalla”.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 113)