Keskustelut Tekniikka HILUXMetsurille kysymys

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 113)
  • HILUXMetsurille kysymys

    Ajatko Hiluxilla vai ”kehutko” muuten vain?
    Jos ajat, niin onko Hilussasi käsikäyttöiset napalukot edessä, vai uudemmat jatkuvalla etuvedon kytkennällä?
    Siis onko vuosimalli 2005 nuorempi vai vanhempi?

    Mites käy jos ajat loivaa tienpenkkaa ja jäät ristiriipuntaan takavedolla? Saako nelivedon päälle ja matkaa jatketaan kuin hauki rantamatalasta?
    Entäpä jos auto uppoaa akseleitaan myöten kelirikkotielle takavedolla?
    Kytkeytyykö etusten veto heti, vai vasta kun autoa saa nytkäytettyä eteen päin?

    Kysyy nm. ”Ristiriipuntaan etuvedolla jäänyt”.
    Tai ehkäpä voisi sanoa ”Hiluxi harkinnassa”.

  • jees h-valta

    Täältähän sitä kuusmottisen ideologiaa kumpuaa näkösälle aivan juuri siten kun olin hiukan jossain muussa ketjussa ounastellutkin. Isännän leikkikalut ajaa tietenkin emännän tarvekalujen edelle.
    Tämähän selvisi jo ja varmaan muutkin elkeet kolahti kohdilleen. Ei ihme että ”pulttasi”.
    Vielä tuohon ”traktorin” ostoon sanoisin että kannattaa uhrata parempaan kuin ”japsikotteroon”. ”Traktorin” ominaisuuksilla ei kuitenkaan saa traktoria vaan ruostuvan paperipeltisen kotteron.
    Kannattaako tuhota suurin osa maantienpäällä vuoden aikana tehtävästä matkasta ajamalla ”traktoria”. Osta oikea traktori ja käy auraamassa tiet niin pääset sen emännän kanssa laadukkaasti oikealla autolla kylille eikä tarvii murehtia umpihankimähkimisestä kun se matkanteko ei kuitenkaan kovin hääppöistä jurnutusta siellä umpihangessa ole.

    6 m3

    Juu, niin täytyy tehdä. Tosin jo tyrmäsi aiemmin pienen kaivinkoneen hankinnan kun ilmoitin etten enää kaiva seitsemättäkymmenettä kuoppaa, jos en saa ostaa pikku kaivuria.
    Tuolla isommalla en ole vielä kokeillut. :=)

    Vai pitäiskö ottaa käyttöön järeämmät keinot?
    Facebookissa oli taannoin mies, joka piti edessään kylttiä jossa luki:
    ”Vaimo lupasi päästää kavereitten kanssa oluelle jos saan kokoon 100 tykkään ääntä. Seuraavana päivänä koossa oli 34 000 ääntä.”

    Offipalsta on ollut kovalla luennalla. Huommenna pitää vielä käydä puistelemassa kardaaneita ja ristikoita tarkemmin.
    Rungon kopeloin aikamoisen tarkkaan jo eilen.

    Bensamallin polttoaineen kulutus hirvittää, mutta on tässä puulämmityksellä säästetty jo niin paljon, ettei se enää köyhää kirpaise.
    Ei muuten ole kotimainen kattila, jolla säästöt on tehty.

    Oliks se muuten sun projekti se takavinssi? Perusteellista työtä.

    6 m3

    Jahans. Jopas taas Jesse pääsi loistamaan tiedoillaan.
    Sillä on vissiin joku kompleksi, että pitää seurailla minun jälkiäni?

    Tiedoksi Jesselle, minulla on jo puuhapeli traktori puolellakin, puoliteloineen yms. 70-luvun vermeineen.
    Pitäähän ne saada remonttitarvikkeet koneen luokse.
    Siihen en tarvitse jenkkipelejä, kun japskit tekee parempia autoja.

    Hiluxmetsuri

    Juu,

    mukavaa kun on traktorit ja muut jo ennestään, niin voi hyvillä mielin laajentaa kulkuvälinevarastoa 🙂

    Minun tapauksessa traktori ei oikein toimisi, matkaa palstalle kun on 224 km ja sen taittaminen 30 km/h ei houkuttele. Saisi lähteä puoliltaöin, että olisi aamukahvilla palstalla eikä olisi varaa pitää välillä taukoja 🙂

    Joten Hilux on mulle oikea vaihtoehto, koska nuo aikaansaannokset tuodaan tuolta pois tällä mutta varmaan jollain ajokoneella.

    Eipä tuo sinun kriisi pahalta vaikuta, Mä olin hankkimassa Unimoggiakin (tälle olisin saanut luvan hallitukselta), mutta ne ovaan jo niin vanhoja tai uudemmat kalliita, että jäi pois koska olis tullut tikuille hintaa 🙂 Olishan tuo toki mennyt rakennusprojektina ja koneeltaan lähes ikuinen.

    Traktorin hankinnassa näköjään menee raja, se ei kuulemma mahdu pihalle (mikä onkin ihan totta). Pienkuormaajan hankin jokatapauksessa joskus 🙂

    Se takavinssihanke siellä offipalstalla on mun. Siellä on muutama muukin kirjoitus.

    Gla

    6m3: ”Tuossa Hiluxissa miellyttää se että sillä jo kuljettelee polttopuutkin kaupunkiin lavalla. Ei tarvitse peräkärryä perässä vetää jatkuvasti.”

    Kuljetatko jatkuvasti polttopuuta Hiluxin lavalla?

    Vaikka avolavasta autona pidänkin, siviilikäytössä silti mielummin otan autooni takapenkin. Ne satunnaiset kerrat, jolloin tavaratila ei riitä, peräkärry hoitaa homman huolettomasti. Nykyisen jarruttoman tilalla jarrullinen olisi parempi, mutta niin suuri tarve ei ole, että vaihtamaan vielä alkaisin. Polttopuuta n. 1 p-m3 kulkee jarruttomassakin, vaikka hiukan ylikuorman puolelle meneekin.

    6 m3

    Niimpä.
    On tullut tuota omaisuuden hajasijoittamista tullut harjoitettua.
    Välimatkaa on palstoille, ei viitsi traktoria siirrellä eestaas.
    Pelastin isäukon vanhan Natikan joutumasta alennustilaan.

    Tuossa Hiluxissa miellyttää se että sillä jo kuljettelee polttopuutkin kaupunkiin lavalla. Ei tarvitse peräkärryä perässä vetää jatkuvasti.

    ”Vie mennessäs, tuo tullessas”

    Siinähän ne turveharkotkin emännän puutarhaan tulee, samalla kyytillä. Ja vielä omalta suolta, Ei tarvii säkkitavaraa ostaa.

    (terveisiä Jesselle, kyllä me vaimon kanssa sovussa kaapistoista päätämme, ja ne kuopatkin kaivautuvat lapiopelissä isännän toimesta, niin että voit olla aivan huoleti, ja pyyhkiä rypyt otsaltasi)

    Niin, unohtui yksi pointti.
    Voihan siitä tehdä Hilusta kainuulaisen teknikaalin, kun hirven metsästys vapautuu, pääsee isäntä passiin tienpenkan taa, kun jalat ei enää kanna. Voi varustella lavalle istuimen, ja viereen jää- ja lämpökaapin, niin eväätkin on käsillä.
    Harmi vain ettei sergei ole luvallinen ase hirvijahtiin, sen voisi istuttaa lavankaareen?

    6 m3

    No ei ole vielä Hilua pilttuussa, vaan vasta vakavassa harkinnassa.
    Kaksipaikkaisuuskaan ei ole haitta, lapset siinä iässä että niitä ei saa lahjomallakaan enää mukaan metsäreissulle.
    Vaimo mahtuu apukuskin paikalle ja koirat penkin taakse.

    Polttopuitten kuljetus on arkipäivää, kun kaupunkitaloon puita kuljettaa.
    Peräkärryllä kulkee n. 1.5 m3. Hilun lavalle näyttäis mahtuvan 1 m3.
    Tarve polttopuulle n. 15-20 m3 vuositasolla kaupungissa.
    Sillä lavalla laatikossa kulkisi sahat ja polttoaineet, eivät olisi haisemassa hytissä.
    Ja olisipahan kalusto lähtövalmiina, kun ”piuka päähän iskee”, että nyt lähdetään.
    Nyt kalustoa rontataan ees taas, varastosta autoon, reissun jälkeen varastoon jne.
    Yhdessä paljussa sahat, toisessa polttoaineet, kolmannessa metsurin vaatteet.

    Hiluxmetsuri

    Juups,

    Varsinaiseksi päivittäiskulkineeksi Hiluxi on hiukka karu jos on tottunut nykyisiin muovisiin 150 heppaisiin ,moderneihin kulkineisiin. Tuossa on sen 79 hepoa, ja joka ikinen tarvitaan ylämäissä 🙂

    Mulla on toki toinen auto, mutta siihen en viitsi mennä istumaan metsäkuteissa kun pitäisi joskus mennä konttoriin ihan prässihousuissa eikä paljon saisi haista öljylle, hielle ja bensalle.

    Niin ja voi ihan huoletta pitää autossa kaikkea sellaista mitä metsässä tarvii. Puunsuojaliina, sakkeli, pylpyrä, makkaratikku, toiset kengät, köysi, pipo jne…

    Avolava on usein ihan turha, mutta monesti ainoa oikea kuljetusmuoto. Minulla on myös 1300 kg jarrullinen kärry, jolloin tällä yhdistelmällä liikkuu tarvittaessa sen n. 1600 kg tavaraa. Kuivaa puuta siis muutama motti, märkää vajaa 2 mottia.

    Tuota liikkuvaksi metsästysasemaksi varustelua en ole pohtinut, mutta voithan kokeilla laittaa nojatuolin lavalle, peruuttaa auton lammen rannalle ja heittouistella komeasti. 🙂

    Minulla on muuten kesäpaikka siellä Kainuussa.

    Rane

    Ranella on 90-vuoden hilux vähän yli 400 000 ajettu.Noista etupään äänistä käännettäessä.Neliveto päällähän se pitävällä alustalla luonnollisesti jäkertää.Toinen syy on että tiukasti käännettäessä rajoittimen tapit raapii vastinpintaan kun pyörät liikkuu ylös/alas.Uutena niissä tapeissa on ollut muovitulpat jotka ei ole kauan kestäneet.Kolmas on se napsutus joka ilmeisesti johtuu siitä että nivel suoraan ajettaessa kuluttaa yhteen kohtaan kolon joka sitten käännettäessä tuntuu.
    Mikään näistä ei haittaa matkantekoa mutta toki herkempää esteetikkoa voi häiritä.

    Gla

    Jos kaksi paikkaa riittää, mikäs Hiluxilla on ajaessa. Vaan ne käyttökustannukset, kun polttoainetta menee henkilöautoon verrattuna kaksinkertainen määrä ja huoltokustannuksetkin ovat korkeat. Helposti 1000 euroa siis saa vuositasolla tuosta riemusta maksaa, joten vastinetta kyllä tarvitaan. Ja laittaa miettimään vaihtoehtoja. Jos vaikka laskee, millainen kuitupuupino tuon maksamiseen tarvitaan, saa kivasti mittakaavaa asialle.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 113)