Keskustelut Puukauppa Hetkinen. Huikea nousu sahatavaran hinnassa

Esillä 10 vastausta, 241 - 250 (kaikkiaan 343)
  • Hetkinen. Huikea nousu sahatavaran hinnassa

    Tätä ei ole ennen nähty.melkonen nousu kuukaudessa. N 200 oli vuoden alussa. 25% noussut. Eiköhän tukin hinnassa ole vielä paljon nousuvaraa.

    4th Tuesday of the month<27.04.2021</th>
    Sawn Timber Pine FAS Finland<EUR 245.67<+38.27<
    Sawn Timber Spruce FAS Finland>EUR 255.79<+43.64<

  • Aimo Jortikka

    Amerikan lumber sahatavara sen kun jatkaa nousuaan, tuplannut reilussa kuukaudessa

    https://tradingeconomics.com/commodity/lumber

     

     

    Puuki

    Noilla sahatavaran hinnoilla (lautajalka 1160 $) laskettuna keskimäär.  tukin arvo olisi n. 255 € / k-motti.   Kantohinta ~ 77 €. (30% sahatavaran hinnasta).  –> A1 -laadun kantohinta arvonlisän mukaan n. 300 €/motti.

    aegolius

    Siinähän se tulopuoli. Onko jollain intoa selvittää mitä maksaa kontin vuokraus ja vieminen jenkkeihin? Noin esimerkiksi.

    A.Jalkanen

    30 vuotta sitten kontti Halifaxista Suomeen (jossa autoni tuli) maksoi luokkaa 1000 euroa. Veikkaisin että ei ole kallistunut siitä joskin konteista on nyt pulaa.

    Puuki

    Kohta ne  jenkkien sahatavaran hinnat on Euroopassakin. Niihän ne oli elokuussakin.

    Jos kontti on esim. 75 kuutiota, niin sahatavaraa täyteen sullottuna se 1000 :n rahti nostaisi hintaa 3 % . Lähtöpäässä siis laskisi 3 %.

    aegolius

    Kiitos AJ! Auto on mahtunut varmaankin 20 jalan pikkukonttiin. Tuossa ajassa hinnat ovat nousseet noin 60-70 % (elinkustannusindeksi). Vielä puuttuu kontin vuokra ja kaikki tavaran liikuttelu.

    Tuo 75 m3 on kyllä ylioptimistinen. Melkoinen optimoija saa olla, että 40 jalan konttiin saa edes 50 kiintoa sahatavaraa. Jos jäädään esimerkiksi 45 kiintoon, jenkkiostaja maksaisi tästä kontista 19000 euroa. Ensi kesänä hintataso vielä todnäk sama ja vapaus yrittää. Kuka lähtee, vai tyydytäänkö höpisemään täällä? 🙂

    Edit. Ei noita lukuja kauaa tarvi pyöritellä, niin huomaa sahatavaran normaalin hintatason (puolet nykyisestä?) olevan jenkkivientiin melko vaikea. Bisnes tulee siitä, että hintatason noustessa ja kulujen pysyessä maltillisena, kate räjähtää.

    A.Jalkanen

    Mutta miksi sahatavara pitäisi sulloa konttiin? Iltasanomissako oli se Pasi Jaakkosen juttu sahatavaran matkasta Koreaan. Ne laudat oli jotenkin paketoitu.

    aegolius

    Ei tietenkään tarvitse, mutta minun alkuperäinen ajatus oli kontin kuljettamisen (tavallisempi kulu) avulla hahmottaa rahdin suuruutta. En usko, että kontin kokoinen, mutta muulla tavalla paketoitu, kovin paljoa halvempaa olisi rahdata jenkkeihin.

    Puuki

    Suurimmat merikontit on n. 90 kuution vetoisia.  Tiedä sitten mikä niiden rahtihinta on nykyään . Edestakasin niillä tuotanee tavaraa.  Mutta ostajia on muuallakin kuin valtamerten takana.  Kun elokuussa oli sahatavaran sahahinta täälläkin yli 360 € , niin miksipä se ei voisi olla samaa tasoa myöhemminkin.   Kysy agolius kontin rahtia joltain rahdin välittäjältä,niin ei tarvitse arpoa, jos niin paljon kiinnostaa.

    aegolius

    Ei oikeastaan kiinnosta, mutta ei kiinnosta yksipuolinen pelkän tulopuolen laskentakaan. Sellainen vaan lähinnä ruokkii aiheetonta kateutta. Tulojen ja menojen erotuksen olen huomannut ratkaisevaksi.

Esillä 10 vastausta, 241 - 250 (kaikkiaan 343)