Keskustelut Tekniikka Helsingin hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 63)
  • Helsingin hiilinielu

    Merkitty: 

    Suomen 3 suurinta yksittäistä päästölähdettä taitaa olla  ssab raahe, helen helsinki ja neste porvoo. Mitä näille tulisi tehdä? Taitaa ainoastaan raahella olla selvät suunitelmat. Porvoo taitaa olla aika hissukseen. Ja helsinki jatkaa samaan malliin.  Taitaa sekä Soinivaara että Vapaavuori olla sitä mieltä että hiilikattilat ovat niin hyvät että jatketaan pössyttelyä hamaan tulevaisuuteen. Metropoli  on aina metropoli ja muut sammutelkoot tulet autoistaan ja valot taloistaan. Ei sovi metropoliin tuuli eikä ydinvoima.

  • Tolopainen

    Jos sitoudutaan päästöjen vähentämisen, se tarkoittaa lentoliikenteen rajoittamista. Rajoittamatonta kasvua ei voida hyväksyä. Päästöt ei vähene jatkuvalla kasvulla. Jos valtiot sitoutuvat vähentämään päästöjä, se edellyttää ikäviä päätöksiä, johon niillä ei taida   olla edes valtuuksia.

    Visakallo

    Tolopaisen aamukireys on täällä näköjään jatkunut iltapäivän puolelle asti. Puuhastelu metsässä voisi olla ihan hyväksi mielentilalle.

    MaalaisSeppo

    Ikäviä päätöksiä kyllä tarvitaan. Marssijärjestys pitää kuitenkin olla, että  ensin suljetaan niitä laitoksia, joiden ominaspäästöt ovat suuret.

    Esim järkevämpää on Tolopaisen lentää Thaimaaseen Helsingistä kuin Tallinnasta. Järkevintä on tietysti luopua koko reissusta.

     

    Rane

    Videoiden katselun vähentäminen olisi helppo tapa vähentää energiankulutusta.

    https://yle.fi/uutiset/3-10832413

    Virkamies

    Iltalehdessä on kansliapäällikkö Pursiaisen haastattelu. Päätörajoitukset kohdistetaan henkilöautoihin. Kuvitteleeko joku, että rajoitukset kohdistetaan  kehä I sisäpuolelle.  Raitioliikenne, metro ym hoitavat liikkumista.  Me virkamiehet osaamme kirjoittaa pykälät siten, että maaseudulla päästörajoitukset huomataan.

    Scientist

    Eipäs keljuilla ja uhkailla  virkamies  !  Eipä mennyt hallitusennustelusikaan oikeaaan.

    Suomen liikenne pääatöt ovat 13% kaikista päästöistä. Niistä vain vähän yli puolet 7% tulee henkilöautoista, loput kuljetuksista ja julkisesta liikenteestä. Pursiainen oli epätarkka puheissaan. Lentopolttoainetta ei veroteta ollenkaan, mutta EU:ssa on ehdotus sen verolle saattamisesta.

    Kyllä en usko, että tulee suuria polttoaineen hinnan korotuksia, koska se olisi epäoikeudenmukaista. Jo nyt bensan hinnassa on veroa 60%. Todennäköisesti tulee jotakin veronalennuksia sähköautoille, kaasuautoille ja biodieselille jne. Suuret polttoaineen hinnan korotukset ovat ovat epäoikeudenmukaisia niille jotka eivät voi käyttää julkista liikennettä. Jos polttoaineveroja nostetaan olennaisesti, perussuomalaisten kannatus nousee 30% tasolle (Suomen keltaliivien liike).

    Scientist

    Kyllä Helenin on luovuttava kivihiilestä 2029 mennessä, laki on jo voimassa. Ja muutenkin uskon Helsingin pyrkivän eroon fossiilisista vaikka se mksaakin.

    Tolopainen

    Minua ei liikuta yhtään nuo Suomen liikenteen päästöt. Ne on vuodessa samalla tasolla kuin maailmalla tulee päästöjä kolmessa tunnissa. Dieselillä ajetaan hyvällä omallatunnolla.

    Visakallo

    Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2019 lopussa Suomen rekisterissä oli 3 494 836 henkilöautoa, joista liikennekäytössä oli 2 720 663. Tällä hetkellä Suomessa on runsaat 4 000 täyssähköautoa. Ilmastopaneelin mukaan niitä pitäisi olla vuonna 2030 745 000 kappaletta. Jokainen laskutaitoinen ymmärtää, että kysymyksessä on jo matemaattinenkin mahdottomuus. Joka vuosi pitäisi myydä reilusti yli 70 000 täyssähköautoa, eli 2/3 myytävistä autoista olisi sellaisia.

    Kurki

    Tolopainen: Suomalainen öljynjalostus on täysin turhaa ja tarpeetonta.

    Taitaa Neste olla ainoa öljynjalostaja, jonka hiilitase on kunnossa. Kaikki muut maailman jalostamot pitäisi sulkea, jos kriteerinä käytetään hiilitasetta.

    Nesteen päästöt 2,9 milj.tn/v ja Nesteen uusiutuvat vähentävät fossiilisten polttonesteiden käyttöä 7,9 milj.tn/v.

    Yhtiö muistuttaa tiheästi myös siitä, että yhtiön uusiutuvilla tuotteilla vähennettiin viime vuonna maailman CO2-päästöjä 7,9 miljoonalla tonnilla.

    Marginaaliahan tuossa jää korvata myös SSABn 4 milj.tn/v päästöt. Kun Neste nostaa vielä uusiutuvien tuotantoa 2-kertaiseksi, niin oikeastaan mitään päästöleikkauksia Suomessa ei tarvitsisikaan tehdä.

    Neste tekee hurjan investoinnin Singaporeen, peräti 1,4 miljardia euroa uusiutuviin polttoaineisiin

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/neste-tekee-hurjan-investoinnin-singaporeen-perati-1-4-miljardia-euroa-uusiutuviin-polttoaineisiin/4a1dbd18-65d7-37f7-bc07-9c44b25c94cc

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 63)