Keskustelut Metsänhoito Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

Esillä 10 vastausta, 931 - 940 (kaikkiaan 1,022)
  • Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

    Osa metsänomistajista on ehdottomasti sitä mieltä, että harvennus kannattaa tehdä/teettää pikkumotolla suuremman moton sijaan? Eli perusteluna he pitävät sitä että esimerkiksi UPM:n ja MG:n suuremmat motot tekevät isot ajojäljet metsään ja ajourien välistä jää ottamatta puita (tai jää tiheitä alueita). Eli puita otetaan enemmän ja helpoiten ajourien vierestä eikä kurotella kauempaa. Pitääkö tämä paikkansa?

    Ko metsänomistajat perustelevat että pikkumotolla saa puut otettua metsästä tasaisesti ja siten metsään jää tasaisesti/tasavälein puita kasvamaan ja odottomaan päätehakkuuta.

    Haluaisin kuulla mielipiteitänne ko asiasta (puolesta tai vastaan). Kiitos jo etukäteen…

     

     

  • mehtäukko

    Käytännössä kyllä ajok.miehen on osattava lukea työmaakarttaa, ja kerätä puut ”oikein päin”. Kuskien kommunikaationkin on pelattava.

    Jätkä

    Perustelut siihen, miksi pikkumotolla ei VOI hakata normaalia leimikkoa:  – Samaan kauppaan on liitetty pikkuruinen kuvio ylispuuhakkuuta tai jopa aukkoa, joiden puut ovat niin tyvekkäitä, että harvennusmotolla niitä ei pysty tekemään. – Kasvatushakkuun seassa on ylisuuria puita (vanhoja säästöpuita), viisi runkoa, joita kaatamaan pitäisi paikalle kutsua Metsuri ja hänellä on NIIN Kallis palkka, että ei kannata ( 12 € /h) . –  Mopokuskilla on Reinot jalassa, eikä viiltosuojahousuja, vaikka heijastimia on niin perkeleesti, mutta todelliseedessa hänellä ei taito eikä työhalut riitä kaatamaan niitä viittä puuta. ( Niitä ei olisi oikein lupaakaan kaataa)

    Muuten: Pikkumotolla pystyy tekemään sellaisen tempun, että issolla ei milloinkaan! Se mahtuu menemään niin kapeasta raosta, että iso ei milloinkaan!

    suorittava porras

    Pikkumotoja on nykyään niin harvassa ,että  90% enskoista ehtii mennä pilalle hakkuuvuoroa odotettaessa. Enskaakaan ei osteta ,jos ei ole tarjota jäykempää puuta kaveriksi . Se jäykempi tavara puolestaan määrää ,millä leimikot hakataan syistä ,jotka jätkä tuossa edellä totesi.

    Puuki

    Hyvin kelpaa e-puu nykyään . Pitihän sitä pikkukoneketjua odottaa yli puoli vuotta, kun oli niin hyvin työllistetty.  Ei ehtinyt ihan pilalle mennä leimikko kuitenkaan.   Mistä tutkimuksesta tuo 90% on saatu ?     Ja ne jäykempää puuta sis.leimikot myydään erikseen eri ostajalle.

    suorittava porras

    Taitaa olla yhden käden sormin laskettavissa puhtaat enskat viimeisen kahden vuoden ajalta. Pilalle menneitä ja muuhun kauppaan liitettyjä on ollut pääosa leimikoista. Ne enskatkin parhaimmillaan yhtiön mailla  poistuman osalta 130-litraista tavaraa.

    30 aaria- pari hehtaaria aukkoa ja viisi harvennusta ,jossa enskaakin mukana. Tällä mallilla yksityisellä puolella.

    mehtäukko

    Jos niitä rakoja ruetaan mittailemaan… mitäpä niitä vekottimia sinne viemään, jos rako ahdistaa..? Pienessä tarpeessa pärjää pienillä vehkeillä ja jos alkaa puristaa, pakenee paikalta.. 🙂

    Puuki

    Motokuskeille tulis nykyäänkin opettaa ensin moottorisahan käyttöä, niin voisi ne muutamat ylispuut kaataa välillä manumenetelmällä.   Metsät pysyisi paremmassa kunnossa harvennusten jälkeen ja kuski saisi välillä liikuntaa kopissa istumisen vastapainoksi.   Pikkumoton kiinteät kustannukset / käyttökulut on sen verran pienemmät, että säästöä yrittäjälle tulee sieltä. Esim. Sampo kuluttaa n. 4 l/h löpöä.  Isompi kone yli 2 x sen .   Mo:lle etua kapeammista ajourista tulee e-harvennusleimikosta riippuen n. 8 % lisääntyvästä puun kasvusta 2.harvennukseen mennessä.   Kuitenkin yl. useita satasia/ha /15-20 vuodessa, joskus enemmänkin.

    purutpois

    Myöskin metsänomistaja voisi olla tämä henkilö joka kaataa ja karsii sen ylispuun ja sitten vaan motolla mitalle. se runko toki on hyvä katsoa kuskin kanssa että saadaan paras kaatosuunta mistä sen saa noukittua motolla vähimmillä vaurioilla. Ja ehdottomasti soittoa konekuskille palstalla olosta samaan aikaan hakkuutyön aikana ettei käy vahinkoa.

    suorittava porras

    Toki voidaan tehdä ,vaikka saunavastoja ,kunhan joku maksaa koneen seisonta-ajalta korvauksen ja pienen lisän manuhakkuun aiheuttamista muista järjestelyistä. Sekin aika on korvauksen piirissä ,mitä ajokone joutuu odottelemaan ,kun hakkuu ei etene samaan tahtiin ajon kanssa.

    On myös huomioitava ,että sahaa ei saa säilytää motossa eivätkä sahausvarusteet sovi sisähommiin. Kaikki on siis säilytettävä ajoneuvossa ja käytävä erikseen hakemassa manuhakkuuta varten. Osaamisesta manuhakkuu ei monellakaan ole kiinni. Maksumiehiä sille työmuodolle ei vain tahdo löytyä. Itsekin olen aikoinaan tehnyt vuosia manuhakkuuta ja moton edellä erilliskaatoa. Näille taidoille ei kuitenkaan ole ollut käyttöä yli 30 vuoteen.

    Yritys ,jossa työskentelen , piti muutaman vuoden metsuria palkkalistoillaan ,mutta se tuotannonhaara ei kannattanut ,joten metsuri sai lähteä.

    Pikkumotot ja metsurit ovat katoavaa kansanperinnettä ja sen faktan puitteissa on opittava elämään. Realistisin vaihtoehto sahan kahvoihin on isäntä itse ,mikäli katsoo tarvetta olevan.

     

    Rane

    ”Enskaakaan ei osteta ,jos ei ole tarjota jäykempää puuta kaveriks”

    Mikä firma?

Esillä 10 vastausta, 931 - 940 (kaikkiaan 1,022)