Keskustelut Metsänhoito Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

Esillä 10 vastausta, 811 - 820 (kaikkiaan 1,022)
  • Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

    Osa metsänomistajista on ehdottomasti sitä mieltä, että harvennus kannattaa tehdä/teettää pikkumotolla suuremman moton sijaan? Eli perusteluna he pitävät sitä että esimerkiksi UPM:n ja MG:n suuremmat motot tekevät isot ajojäljet metsään ja ajourien välistä jää ottamatta puita (tai jää tiheitä alueita). Eli puita otetaan enemmän ja helpoiten ajourien vierestä eikä kurotella kauempaa. Pitääkö tämä paikkansa?

    Ko metsänomistajat perustelevat että pikkumotolla saa puut otettua metsästä tasaisesti ja siten metsään jää tasaisesti/tasavälein puita kasvamaan ja odottomaan päätehakkuuta.

    Haluaisin kuulla mielipiteitänne ko asiasta (puolesta tai vastaan). Kiitos jo etukäteen…

     

     

  • Jovain

    Tuossa mehtäukon kuittikaupassa on todenperää. Sillä puukauppassa tienvarteen kysymys on aivan muusta, jos sitä verrataan pystykauppaan ja teollisuuden toimialaan. Tienvarsikauppa antaa metsänomistajalle mahdollisuuksia valita jopa kaluston suhteen, hoitaa puut tienvarteen. Näkisin paremminkin niin päin, että yhtiöt ostavat pystykaupalla puuta halvalla ja saavat sitä riittävästi. Yhtiöiden ei välttämättä tarvitse maksaa valmiseristä tienvarressa enempää, vaikka tarjolla on kelpo tavaraa. Kokemus kuitenkin osoittaa, että ostavat ja maksavat ja onhan siellä puunhinnassa maksuvara kustannuksista ja kokonaisharkinnasta ja kuitit verotukseen.

    aegolius

    >Koskettaahan se sitten kun on raiteisiinsa jo uponnut. Ei marjanvarret kannattele.

    Ja olet edelleen sitä mieltä, että 12 tonnisen koneen 50 cm leveän renkaan konetta kannatteleva alue pituussuunnassa on 20 cm?Henkilöautossakin se on jo tuplasti jo 10 cm syvillä ”raiteilla”.

    aegolius

    >Pienet motot ovat olleet vuosikymmeniä käytössä ja jos ne olisivat avain tuloksentekoon niin muutahan ei olisi hankittu.

    Ollaan minusta oikeilla jäljillä, jos mietitään miksi Suomessa todella obän nykyisenlainen tilanne ja naapurimaassa on aivan toisenlainen pienempien koneiden kulttuuri. Suomessa on erittäin pirstoutunut metsänomistus. Voisiko olla niin, että niitä metsänomistajia, jotka haluavat vaikuttaa metsissään puuhaaviin koneisiin on niin vähän, että muutamat ostajat eivät ole kokeneet tarpeelliseksi hankkia pienempiä vaihtoehtoja? Lisäksi tilojen pienen keskikoon vuoksi pelkät enskat ovat liian pienialaisia. Mukaan myydään aina jotain muutakin ja sen mukaan saapuu koneketju. Luulen, että jos Suomessa keskimääräinen metsätilan koko olisi reilusti isompi, voisi enskoille pyöriä omia koneketjujaan ainakin joillain alueilla. Nyt tällaista ei taida olla juuri ollenkaan, vaan Sampo-yrittäjät ja vastaavat toimivat ennemmin yhdistyksen korjuupalvelussa tai suoraan aktiivisille mo:lle. Taustalla voi siis olla jotain tällaistakin eikä pelkästään sitä, että pienempi olisi huonompi romu tai täysin kannattamaton vaihtoehto yleisesti.

    Jätkä

    Meidän oppilaana ollut MTI-koulutuksen saanut kaveri esitteli meille korjuutyömaata, jossa vierailimme aikuisille suunnatun insinööriluokan kanssa. Siellä Sampo pui avohakkuuta, kasasi hakkuutähteet aumaan, josta ajokone ne sittemmin ajeli varastolle.

    Esittelijä oli perheyrityksen osakasomistaja ja yrityksellä oli silloin seitsemän koneketjua.

    Hän kertoi olevansa tyytyväinen Sampoon ja toisen samanlaisen koneen hankinta oli jo menossa. Siis yksi isompi vaihtui Sampoon.

    Opetuslapsemme oli varsin tyytyväisen oloinen valitsemaansa uraan ja konekalustoonsa.

    Jovain

    Ei yksin pinta-aloista tai korjuuyrityksen suuruudesta, vaan korjuun markkinaosuudesta, joka on 80 % teollisuuden hyväksi. Samalla osuudella metsänomistajat maksavat korjuun kustannukset. Eli teollisuus hallitsee markkinaa ja hoitaa korjuun itselleen sopivalla tavalla. Jää metsänomistajien huoleksi, minkälaisilla ehdoilla ja kalustolla haluavat puukauppaa käydä.

    Puuki

    Tuloksen teon kannalta iso moto on varmasti yleensä parempi, koska yhtiöt vaatii tietyn kokoisen koneketjun jotta yrittäjä saa sopimuksen.  Mutta eturistiriita on olemassa, kun mo:n eikä metsän etu ei läheskään aina ole se paras yrittäjän ja yhtiön tulos.

    Tolopainen

    Kun peruskoulupudokkaat häärii motonpuikoissa. Harvennusjälkeä ei nykyisin kannata edes mennä katsomaan kuin joskus parin vuoden kuluttua hakkuusta. Raivari on silloin huomattavasti pienempi, kun vaaleat puunkyljet ei enää raavi silmiä niin pahasti. Eikä ne mutkaiset jätetyt rungot ja ylimääräiset koivut. Puhumattakaan niistä 5m leveistä urista, jossa ajokone on rypenyt ja puita on kaadettu urat täyteen ja sinne ne on jääneet. Ajamattomia kasoja ei enää niin helposti löydy eikä metsään jääneitä yksinäisiä tukkeja. Ja tähän joku vielä pyrkii käyttämällä toimintaan pankista lainaamaansa rahaa.

    mehtäukko

    Tautisia ovat kokemukset osalla palstalaisista. Ammattimaisuuden puute tai saamattomuus paistaa jutuissa, kun kaupanteossa tai sen kestäessä mikään ei vahingossakaan ole sattunut kohdilleen.

    Puuki

    Se on ymmärrettävää, että jotkut ei tunnusta pienempien koneiden etuja harvennuksilla, kun ei ole niistä muuta kokemusta kuin jonkin yhden savotan tai esittelyn verran tai kokemukset on vuosikymmenten takaisia.   Suuri osa mo;stakin on enimmäkseen ”mukavuusalueensa  ulkopuolella” puunkorjuukysymyksissä.

    Visakallo

    Aivan samaa olen ajatellut kuin mehtäukkokin. En pysty oikein uskomaan, että joillekin sattuu aina se tohelo ja kokematon moto- ja ajomies, joiden jäljiltään metsät ovat kauheassa kunnossa.  Jos on hoitanut metsänsä kunnolla, selvittänyt maastossa ennen kaupantekoa, mitä- ja paljonko leimikossa on puuta, kirjauttanut kaikki tarpeelliset asiat puukauppasopimukseen, ja huolehtinut paikat siihen kuntoon, että puut saa kunnialla tienvarteen, niin kyllä asioiden pitäisi silloin sujua. Menneen vuoden aikana minulla oli kymmenen harvennustyömaata, eikä yhdessäkään ollut ongelmia.

Esillä 10 vastausta, 811 - 820 (kaikkiaan 1,022)