Keskustelut Metsänhoito Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

Esillä 10 vastausta, 791 - 800 (kaikkiaan 1,022)
  • Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

    Osa metsänomistajista on ehdottomasti sitä mieltä, että harvennus kannattaa tehdä/teettää pikkumotolla suuremman moton sijaan? Eli perusteluna he pitävät sitä että esimerkiksi UPM:n ja MG:n suuremmat motot tekevät isot ajojäljet metsään ja ajourien välistä jää ottamatta puita (tai jää tiheitä alueita). Eli puita otetaan enemmän ja helpoiten ajourien vierestä eikä kurotella kauempaa. Pitääkö tämä paikkansa?

    Ko metsänomistajat perustelevat että pikkumotolla saa puut otettua metsästä tasaisesti ja siten metsään jää tasaisesti/tasavälein puita kasvamaan ja odottomaan päätehakkuuta.

    Haluaisin kuulla mielipiteitänne ko asiasta (puolesta tai vastaan). Kiitos jo etukäteen…

     

     

  • aegolius

    Onhan noissa mu:n laskuissa virheitä. Isoimmat virheet tulevat kuitenkin alun oletuksista. Nämä on näitä, kun tarkoitushakuisesti koetetaan pyrkiä yhteen päämäärään eikä ole ajatuskaan olla objektiivinen ja löytää parasta vaihtoehtoa.

    Oliko idea yrittää selittää miksi 20 tn moto olisi enskalle paras vaihtoehto? Heh, sopii jatkaa yrittämistä.

    mehtäukko

    ”..Oliko idea yrittää selittää miksi 20 tn moto olisi enskalle paras vaihtoehto?..”

    Tuo on perätön väite. Keskustelussa kun on väännetty väitteitä jotka todellisuudessa johtuvat ammattitaidottomuudesta,väärään aikaan väärässä paikassa jne. ongelmista. Viimeisenä Puukin ” koivurykennelmät ” isomman moton puutteiksi!! 🙂

    suorittava porras suorittava porras

    Se 20 tonnin moto saattaa olla joidenkin kokemattomien mielestä sopimaton vaihtoehto ,mutta suurimmassa osassa tapauksista ainoa ,jos aiotaan yleensä harventaa . Tarjonta pienemmällä puolella supistuu talouden realiteettien mukana koko ajan. Harrastelijaluokan vehkeiden käyttämiseen ei löydy maksumiehiä sen jälkeen ,kun mahdolliset yrittäjän perämetsät on hakattu toiminnan pönkittämiseen.

    Mitä tulee vielä noihin isomman koneen mahdollisuuksiin , niin huonompilaatuiset puut on mahdollista poistaa vaivatta maksimiulottuvuudelta pun takaakin. Ajourien havutus ajokonetta varten onnistuu yhtä vaivattomasti. Pikkukoneen jäljiltä iso osa havuista jää käyttökelvottomana palstalle ja vähänkin isommat ja hankalammat rungot jäävät lisäämään monimuotoisuutta ja syömään laadukkaampien kasvuvoimaa.. Jos l enskan seassa töröttää nykykäytännön mukaan unohtuneita ylispuukoivuja ,menee pienemmällä kalustolla toimivilta sormi suuhun ja haittaavat ylispuut jäävät pystyyn odottamaan seuraavaa korjuukierrosta tai jopa sitä seuraavaa eli avohakkuuta.

    Nuo harverihommat on vedetty jo monesti vessanpöntöstä alas ,joten kannattaa suunnata ajatukset järkevämpään toimintaan. Lelut on leluja.

    suorittava porras suorittava porras

    …tämä nyt on vaan sillä keskiraskaalla motolla harvennettua..

    Metsuri motokuski

    Noinhan se on. Mutta onhan se mukava fiilistellä….olishan se hyvä…. Tahtoo vain olla että niitä hyvien ideoiden toteuttajia on todella vähän. Sen vuoksi halusinkin tuolla aiemmin todellisia kokemuksia enkä kuvitelmia.

    aegolius

    Mu:lle: Siksi siellä oli perässä kysymysmerkki. Se ei ollut väite. Pintapaine sinänsä on ihan järkevä asia laskettavaksi, mutta oikein tehtynä se ei ihan minuutissa onnistu ja vaatii renkaan koon lisäksi myös oletuksen ”kohtuullisesta” painumasta. Renkaan ”pinta-ala” kun kasvaa pienen painuman seurauksena. Telojen kohdalla taas usein oletetaan, että paino on jakautunut tasaisesti koko telan alueelle ja näinhän ei ole. Objektiivinen näissä kannattaa kuitenkin olla, jos hommaan ryhtyy.

    Hienosti täällä näkyy eri nimimerkkien asenne asiaan jo ensimmäisessä viestissä. Asenne on se vaikein (käytännössä mahdoton) muutettava. Siinä mielessä keskustelu ei tule johtamaan yhtään mihinkään.

    Ymmärrän toki suorittavan havutuspointin, mutta ei ne suinkaan käyttökelvottomaksi jää nekään ellei niitä ajouralle saa. Tasaisemman lannoitusvaikutuksen ne antavat. Onhan se todettu, että ison osan tunnetusta ”ajouravaikutuksesta” tekee havutuksen lannoittava vaikutus. Toki lisätila latvukselle ja juuristolle vaikuttaa myös.

    aegolius

    Suorittavan kuvassa on kourakasat melkein kuin msahan jäljiltä. Hienoa! Jos tuosta tekee siistimpää, se menee jo turhaksi viilaamiseksi. Olen kyllä erilaisiakin nähnyt.

    mehtäukko

    Täällä kun esitetään aivan tuulella käyviä olettamuksia ja leimaamista vailla minkäänlaista käytännön tuntemusta. Siihen nähden esitetyn 4 rattaisen painojakauma verrattuna 8-pyöräisen telikoneen ”koko telan alueelle”- saivartelu on jo humpuukin asteella.

    Puuki

    No niitä moton jäljiltä olevia rytökasoja on nähty mm. luikijoiden kuvissakin.  Tietysti riippuu enempi kuskistakin millaisia kasoja tulee kuin koneen nimestä ja mallista.

    Sampo yrittäjä tulee tekemään seur. eh-leimikon ja kuutiolle jää n. 3 ekua enemmän kuin jos korjuun olis tehnyt isompi koneketju . Olisiko tuo hommissa jos ei kannattaisi ollenkaan ?   Toisen leimikon 2-harvennusosuus jää tekemättä koska ajokone on niin kookas, että ei kestä ajoa maisemat vaikka maa on jäätynytkin suht. hyvin.   Suht. pienikin käännös täydessä kuormassa rikkoo pintamaan , kun telan reuna osuu maahan ”epäsopivassa” kohdassa. Pinta-paine ei ole ainut tekijä siinä miten koneen kulku vaikuttaa maaperään. Kesäkeleillä maaperään kohdistuva paine vaikuttaa  enemmän painavan kuin kevyen koneen alla maan rakenteeseen ja puiden juuristoon vaikka pintapaineissa ei olisi eroja.  Esim. myös  koneen renkaat saattaa kulkea   vähän syvemmällä kuin telan keskikohdat.

    Lisään tähän vielä semmosen tilanteen, kun kymmenien tonnien painoisen ajokoneen täyden puukuorman alla oleva tela kulkee esim. ison kannon yli ja rengas sukeltaa sen ylitettyään maata vasten, niin helposti pettää maan kantokyky.  Laskennallinen pinta-paine moninkertaistuu hetkeksi siinä kohtaa ja helposti tulee urapainuma.

    aegolius

    Korjaapa nyt ensin laskelmasi ja alkuoletukset. Kannattaa myös miettiä miksi 50 cm leveästä renkaasta metsämaassa koskettaa maata ”pituussuunnassa” vain 20 cm? Minä en kirjoituksiisi enää puutu.

Esillä 10 vastausta, 791 - 800 (kaikkiaan 1,022)