Keskustelut Metsänhoito Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

Esillä 10 vastausta, 501 - 510 (kaikkiaan 1,022)
  • Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

    Osa metsänomistajista on ehdottomasti sitä mieltä, että harvennus kannattaa tehdä/teettää pikkumotolla suuremman moton sijaan? Eli perusteluna he pitävät sitä että esimerkiksi UPM:n ja MG:n suuremmat motot tekevät isot ajojäljet metsään ja ajourien välistä jää ottamatta puita (tai jää tiheitä alueita). Eli puita otetaan enemmän ja helpoiten ajourien vierestä eikä kurotella kauempaa. Pitääkö tämä paikkansa?

    Ko metsänomistajat perustelevat että pikkumotolla saa puut otettua metsästä tasaisesti ja siten metsään jää tasaisesti/tasavälein puita kasvamaan ja odottomaan päätehakkuuta.

    Haluaisin kuulla mielipiteitänne ko asiasta (puolesta tai vastaan). Kiitos jo etukäteen…

     

     

  • Tolopainen

    Koneet ei pienene, eikä johtajien palkat laske. Ne on pieniä Suomessa ja ankara verotus vie isotuloisilta 60% palkasta yhteiseen kassaan. Miksi käytössä ei ole tasavero. Palkka on työntekijän ja työnantajan välinen asia, miksi siihen valtion pitää laittaa progressiivinen leikkuri väliin. Ei siinä ole mitään oikeudenmukaista. Miksi yli 30k€ pääomatulis kuuluu isompi osuus valtiolle kuin tulosta, joka on tuon alle. Ay-liikkeen pääomatulosta ei kuulu yhteiskunnalle euroakaan. Onko tämä sitä oikeudenmukaista verotusta.

    mehtäukko

    Puurekat ovat 9-10 akselisia metsäteillä.Yleiskoneketju on korjuussa parhaimmillaan. Kuviokoot eivät toimi puuntuotannossa muutamien aarien tilkuissa.. Eikä korjuuta ratkaista pienillä tehottomilla koneillakaan. Lisänä ne ovat, mutta ei mikään ratkaiseva tekijä.

    Kokonaisuutena suomalainen metsäteollisuus on kaiken kilpailun puristuksessa selviytynyt hyvin ja lisää panostetaan.

    Rane

    Päinvastoin.Koneet voi hyvinkin pienetä.Esim maansiirtokoneissa ei kohta tarvita ohjaamoa.

    Kiinnostaako etätyö? Nyt se on mahdollista myös maarakennuskoneen­kuljettajille – Cat Command – Uutiset – Koneviesti

    mehtäukko

    Ei louhoksista noukita kiven murikoita yksitellen. Vakioitunut olosuhde ja toistuva työvaihde kuten lentokenttää auraavat roborattorit.

    Rane

    Puutavara-autojen kuormat voi jo tehdä ja purkaa kameranäön avulla,ei siihen tarvita suoraa näköyhteyttä.Yksittäinen kivenmurikka on helppo.

    Ehkä jo lähitulevaisuudessa metsäkoneenkuljettajat (ja toivottavasti metsänomistajatkin)saavat reaaliaikaista palautetta harvennusjäljestä.

    Konenäkö avuksi runkovaurioiden havaitsemiseen | ammattilehti.fi

     

    Tolopainen

    Oliko se Visakallon viimeinen puukauppa pysty-vai hankintakauppa, kun jäi vähän epäselväksi.

    mehtäukko

    Sinällään harvennusjäljestä saisi varmaan jo nyt reaali-aikaisen tuloksen, jossa ohjelma laskisi puustotiedot. Kunnollisen työjäljen tekijöille se olisi vakuus ja tosite.

    Myös työmaan kuvapäivitys ennen-tilanteesta olisi yhtälailla painavaa dokumenttia…

    Puuki

    Korjuuolosuhteet heikkenee ja koneet on entistä isompia, niin ei siihen yhtälöön sovi mo:n eikä metsänhoidon kannalta katsottuna yhden harvennuksen taktiikka nykyisillä taimikoiden kasvatustiheyksillä.  Se ei sovi kuin korkeintaan johonkin pienialaiseen erityiskohteeseen.    Muuten tulee sama ongelma kuin usein jk-hakkuissa ; puut kaatuu kovissa tuulissa , kun maa ei ole jäässä.  Vajaatuottoinen metsä vähentää tuloja.  Eikä muutenkaan yksi ja sama tiheys eh:n jälkeen sovi kaikkiin leimikoihin.  Puulaji , puiden tiheys, -koko ja kasvupaikka ratkasee jäävän puuston sopivan tiheyden , ei motokuskin mielipide.

    Ylileveät ajourat vähentää metsän tuottoa eh:n jälkeen vaikka ajouraväli olisikin oikeassa haarukassa.   Eh:lle sopivan pienen koneen kapeammat urat ei sitä tee vaikka uraväli olisi 2 x tiheämpi .

    Visakallo

    Tolopaiselle: Nyt viimeksi hakattu oli pystykauppa, ja sitä edellinen, marraskuussa hakattu oli hankintakauppa.

    Junni

    Mielenkiintoista vääntöä. Kävin itse metsäkoulun aikuisiällä ja opiskelin motokuskiksi. Monenlaista konetta tuli ajettua. Harvennukselle parhaiten minun mielestä soveltuivat Sampo ja Valmetin 901. Jos harkitsisin urakoinnin aloittamista, uskoisin että valintani olisi pikkusampo. Tiedän, että täällä länsirannikolla konetta halutaan harvennuksille ja työmaita tutulla urakoitsijalla riittää pitkälle tulevaan. Taksataso on hyvä ja raivaamattomia ei tarvitse tehdä. Ajokone voisi olla kokoluokkaa 830 tai jontikan 801. Pikkusampolla osaava kuski tekee loistavan jäljen enskaan ja jättää metsän kasvuasentoon, jossa urasto on valmis kakkosharvennukseen.

Esillä 10 vastausta, 501 - 510 (kaikkiaan 1,022)