Keskustelut Metsänhoito Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

Esillä 10 vastausta, 491 - 500 (kaikkiaan 1,022)
  • Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

    Osa metsänomistajista on ehdottomasti sitä mieltä, että harvennus kannattaa tehdä/teettää pikkumotolla suuremman moton sijaan? Eli perusteluna he pitävät sitä että esimerkiksi UPM:n ja MG:n suuremmat motot tekevät isot ajojäljet metsään ja ajourien välistä jää ottamatta puita (tai jää tiheitä alueita). Eli puita otetaan enemmän ja helpoiten ajourien vierestä eikä kurotella kauempaa. Pitääkö tämä paikkansa?

    Ko metsänomistajat perustelevat että pikkumotolla saa puut otettua metsästä tasaisesti ja siten metsään jää tasaisesti/tasavälein puita kasvamaan ja odottomaan päätehakkuuta.

    Haluaisin kuulla mielipiteitänne ko asiasta (puolesta tai vastaan). Kiitos jo etukäteen…

     

     

  • suorittava porras

    Alle puolet valtakunnan taimikoista on hoidettu suositusten mukaisesti . Se näkyy myöhemmin hakkuiden tuloksista. Puunkäytön kasvu on pakottanut Keski-Suomessa laajentamaan hakkuita kohteille ,jotka vielä ennen Äänekosken biotehtaan uudistamista visusti kierrettiin. Jos vielä kunnon talvet ovat taakse jäänyttä elämää , on puunkorjuukin isompien haasteiden edessä…..vai olisiko parempi turvautua tuontiin ,että omiin metsiin ei tulisi raiteita??

     

    jees h-valta

    Onkohan sitten vain suorittavien syytä alkaa tehdä työnsä eikä kitistä joka pikkuasiasta?

    Tolopainen

    Pohjanmaalla on pitänyt sitoa moto kuskeja puihin kiinni, että eivät menis liian aikaisin harventamaan.

    oksapuu

    Paha juttu jos alkavat oikein tosissaan e-puuta hakkaamaan kun turvehommat meni ”puihin”…

    Vai miten se meni???

    suorittava porras

    Taitavat pankit hillitä suurinta intoa metsäpuolelle siirtymisessä ja mahdolliset perämetsätkin käytetään tappioiden paikkaamiseen. Murheellinen juttu.

    Rane

    ”Jos vielä kunnon talvet ovat taakse jäänyttä elämää , on puunkorjuukin isompien haasteiden edessä…..”

    Hyvä että Suorittavakin on huomannut tämän kehityksen.Kun istuskelee korkealla yli 20 tonnia painavan harvesterin ,tai yli 30 tonnia painavan ajokoneen ohjaamossa,ei tyhmempi huomaisi ongelman ydintä.Koneiden painojen kehitys on mennyt juuri väärään suuntaan kun verrataan niihin olosuhteisiin joissa niillä työskennellään.

    jees h-valta

    Rane oikeass ja valitettavasti tämä ympäristöpiiperryskin vie vielä huonompaan kun koneiden alustaan aletaan dumpata helv…..moisia akkumääriä että saadaan se polttomoottori sieltä vaikenemaan. Mutta ympäristö kiittää kun vain harvat ja valitut koneketjut silloin pystyvät enää palvelujaan myymään metsäteollisuudelle. Tulee uuskorkeakauluskulttuuri jossa metsätyö annetaan näille sertin hyväksymille ja tähtitieteellisen kalliille yrityksille joita sitten ylistetään maailmalle että meiltä luomuorganisaation korjaamaa puuta.

    Visakallo

    ”Paljonko niissä Jessen haavikoissa on nyt motteja hehtaarilla?”

    Toistan tuon joulupäivänä tekemäni kysymyksen. Oletko Jesse katsonut relaskoopin kanssa pohjapinta-aloja, tai mittaillut muuten haapojen paksuuksia ja pituuksia? Metsäverkon tiedot kertovat kyllä niistä jotain, mutta ne eivät haavikoissa ole välttämättä aivan oikeita lukuja.

    Metsuri motokuski

    Uskonen että jos urakoitsijalle tarjotaan vuodessa noin 300-400 ha ensiharvennuksia joka vuosi niin mikä ettei pienempiäkin koneita kannata hankkia. Mutta taitaa tänä  päivänä jäädä  alle sadan hehtaarin. Jos kone maksaa hyvän omakotitalon verran niin eihän sitä konehallin takana kannata seisottaa. Ei muuta kuin leimikoita tekemään niin koneetkin hankitaan tarpeen mukaan.

    metsänkasvattaja

    jotta   puita   saadaan  tulevaisuudessa  korjattua  pitäisi  tyytyä  pienempiin  koneisiin  ja   kehittää  niitä  korjuun  kannattavuutta  parannettava  pienentämällä   johtajien  ja  muiden  metsäteollisuuden  sektorien   palkkoja   ja  osinkoja   muuten  loppuu   puun  saanti

Esillä 10 vastausta, 491 - 500 (kaikkiaan 1,022)