Keskustelut Metsänhoito Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

Esillä 10 vastausta, 321 - 330 (kaikkiaan 1,022)
  • Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

    Osa metsänomistajista on ehdottomasti sitä mieltä, että harvennus kannattaa tehdä/teettää pikkumotolla suuremman moton sijaan? Eli perusteluna he pitävät sitä että esimerkiksi UPM:n ja MG:n suuremmat motot tekevät isot ajojäljet metsään ja ajourien välistä jää ottamatta puita (tai jää tiheitä alueita). Eli puita otetaan enemmän ja helpoiten ajourien vierestä eikä kurotella kauempaa. Pitääkö tämä paikkansa?

    Ko metsänomistajat perustelevat että pikkumotolla saa puut otettua metsästä tasaisesti ja siten metsään jää tasaisesti/tasavälein puita kasvamaan ja odottomaan päätehakkuuta.

    Haluaisin kuulla mielipiteitänne ko asiasta (puolesta tai vastaan). Kiitos jo etukäteen…

     

     

  • Nuakka

    Prosilvaa voin suositella, puomia reilu 10 m, 700/34 renkailla menee nätisti eikä ruovi käänteissä. Tälle talvelle juuri ko kone varattu tekemään harvennuksia.

    Metsuri motokuski

    Mikä moto ruopii käänteissä. Yksi ruopii kyllä.  6- pyöräinen Prosilva . Tuossa em motossa on hydrauliveto ja jokaisessa navassa on oma moottori.  Siinä kääntyvyyttä on tehostettu niin että sisempi telasto jarruttaa käännöksessä.  Toimii vähän kuin kaivinkone.

    Nimetön

    Niin tietysti koneen kuljettaja ensimmäinen huomiotava tekijä.

    ProSilva kun harkinnut niin tietystikkin kaksakselinen isoilla pyörillä ja kuljettaja ois luotettava laadun tekijä. Sama mulle metsänomistajana onko ProSilva hyvä vai huono kun työnjälki on vaan hyvä.

    Meidän metsänomistajien idoli Janne Seppänen kyllä yhdellä videolla kerran piti ehdottomasti parhaana motona kolmeakselista. Neliakselinen teloilla kun on niin onneton kääntyyn kun pitää ajaa pitäkä matka ennen kuin alkaa jotain kääntymistä tapahtuun.

    suorittava porras

    Mistähän johtuu ,että kaikki valmistajat ovat päätyneet neliakselisiin?Valmetissakin oli ennen vain neljä pyörää ja nyt kahdeksan. Sama tilanne Deeren kanssa . Ponsse taisi aloittaa hakkuukoneiden varustamisen kahdeksanpyöräisiksi.

    Pikkuisen yli kymmenen vuotta sitten tuskailtiin kuusipyöräisten motojen konepään uppoamisen kanssa .  Tämä tapahtui usein juuri käännettäessä konetta linkkuun. Otin asian puheeksi erään koneenvalmistajan kanssa tiivistä yhteistyötä tekevän yrittäjän kanssa. Ilmeisesti muutkin tunnistivat ongelman. Esitin teliä ratkaisuksi myös toiseen päähän.Ensin syntyi 8-pyöräinen Fox ja myöhemmin muihinkin malleihin ilmestyivät telit koneen ja kopin alle. Muut valmistajat seurasivat perässä.

    Kuusipyöräinen on kiistatta ketterämpi kahdeksanpyöräiseen verrattuna , mutta jyrkissä käännöksissä esim. tehtäessä pistoja harvennusten urien väliin moottoripää sukeltaa helposti ja uraan muodostuu kuoppa ,johon ajokone lopulta lankeaa kuorman kanssa. Näitä reikiä ei tule ,kun on täysleveät telat joka kulmassa ja poimitaan puut ulottuvalla kuormaimella uralta käsin koukkimatta puiden väleihin.

    Itsekin reilut kolme vuotta nelipyöräisellä harventaneena on todettava ,että yhtään ei ole ikävä ko konetyyppiä. On epävakaa ja uppoaa aivan liian herkästi. Tekee ajokoneille valmiit urat,joihin sukeltaa.

    mehtäukko

    On samoin kokemus 4, 6 ja 8 pyöräisistä motoista. 6 ja 8 p ajokoneista. Suorittavan linjoilla.

    Puuki

    Jossain oli myynnissä 24 pyöräinen kombimoto.  3  telillä  ja yhdellä akselilla aina 4 rengasta. Valmistusvuosi oli -89 .   Ei upota .   Isommat koneet tulleet sitten kehitykseen mukaan myöhemmin.    Uppoaahan se painavan koneen raskain  pää , kun ei ole aina kuivilla kangasmailla tai kivikoilla ne leimikot joissa pitäisi pystyä operoimaan.  Eikä ole kantavuutta lisääviä lumi-/pakkaskelejäkään joka vuosi enää kuten ennen.

    Rane

    Jaaha?Vai esitteli Suorittava teliä  ja sitten syntyi Foxi?Suorittavan pitäisi kyllä tietää että Ponssella oli kahdeksanpyöräinen harvesteri mallistossaan jo 1996 lähtien.Kyllä idea oli Ponssella jo tuttu.

    Ponsse Cobra HS10 – YouTube

    suorittava porras

    Toki tiedossa ,mutta asia tuli uudelleen ajankohtaiseksi ,kun pehmeiden kohteiden korjuuseen kehitettiin kymppipyörät  ajokoneiksi,mutta ei oikein löytynyt hakkuukoneita ,jotka olisivat pysyneet pinnalla pehmeillä mailla. Sanoiksi ongelma puettiin ,kun eräällä keväisellä työmaalla kymppipyörä kävi kiskomassa vuoronperään Ergoa ja 1070:ä ylös suosta. Samoihin aikoihin alettiin kehittää Foxia ja ottivat tuolloin kokemuksista  kehitysidean. Samalla nosturityyppi vaihtui ja sijoitettiin lähemmäs ohjaamoa.

    Visakallo

    Kyllähän se nyt on ainakin täällä eteläisemmässä Suomessa nähty, että kahdeksanpyöräisiä ne on motojen ja ajovehkeiden oltava, jos aikoo puita metsästä kunnolla ja ajallaan tienvarteen saada. Jos tällaiset talvet alkavat olla uusi normaali, niin vähissähän siinä vaihtoehdot silloin oikeasti ovat.

    jees h-valta

    Kyllä se painava rauta aina varmemmin sukeltaa kuin kevyt rauta. Vaikka laittaisi kellukkeet alle on paino se tekijä joka saa maan vetovoiman varmaan liikeeseen. Kevyt rauta on aina helpompi onkia mudan joukosta kuin liian painava tankkialusta. Tulee kalliiksi nosto-operaatio. Kyllä Sampo on näillä leveysasteilla aivan hyvä ympärivuotisen metsän käsittelyn kone ja sitäkin saa jo hyvin varusteltuna. Kunhan haluja ja rahaa löytyy.

Esillä 10 vastausta, 321 - 330 (kaikkiaan 1,022)