Keskustelut Metsänhoito Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 1,022)
  • Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

    Osa metsänomistajista on ehdottomasti sitä mieltä, että harvennus kannattaa tehdä/teettää pikkumotolla suuremman moton sijaan? Eli perusteluna he pitävät sitä että esimerkiksi UPM:n ja MG:n suuremmat motot tekevät isot ajojäljet metsään ja ajourien välistä jää ottamatta puita (tai jää tiheitä alueita). Eli puita otetaan enemmän ja helpoiten ajourien vierestä eikä kurotella kauempaa. Pitääkö tämä paikkansa?

    Ko metsänomistajat perustelevat että pikkumotolla saa puut otettua metsästä tasaisesti ja siten metsään jää tasaisesti/tasavälein puita kasvamaan ja odottomaan päätehakkuuta.

    Haluaisin kuulla mielipiteitänne ko asiasta (puolesta tai vastaan). Kiitos jo etukäteen…

     

     

  • Rane

    Joka tapauksessa 80-luvulta lähtien talvet ja routa ovat hävinneet ja koneiden painot nousseet radikaalisti.Koneiden kehittäminen on erkaantunut niistä olosuhteista missä niitä käytetään.

    Tolopainen

    Metsässä tarvita rautaisia koneita. Alumiinista voi kyllä tehdä kattiloita, mutta ei metsäkoneita. Pintapaine ratkaisee eikä koneen paino. Teloja voidaan  pitentää ja leventää. Mutta hintoja ei voi laskea.

    Visakallo

    Taitaisi olla tekemätön yhdistelmä  hyvin kevyt alumiininen moto- tai ajokone nykyisten kuormainten ulottuvuuksien kanssa.

    Puuki

    Ei  kone tule välttämättä liian  kevyeksi vaikka se tehtäisiin pääosin kevyemmästä  materiaalista kuin raudasta ja teräksestä.

    jees h-valta

    Kyllähän alumiini materiaalina kävisi mutta pystyykö koneketju ostamaan tuplasti kalliimpaa konetta? Materiaali ja työstö aivan erilaista ja maksaa.

    Jätkä

    Kun mäytetään suurlujuusterästä, voidaan koneen painoa vähentää aika paljon. Esim K-autojen rungot ovat joissakin tapauksissa tehty keveämmästä, mutta kestävämmästä teräksestä ja maansiirtokuorma-autoissa vaatimukset ovat aika kovat, kun niiden täytyisi pysytellä painorajojen sisällä myös kuorman kanssa maanteillä.

    Joustamaton rakenne ei kestä, joustava kestää. Tosin insinöörioppiin ei kuulu lujuuslaskenta, vaan ainoastaan yhteenlasku = jos jokin paikka särkyy, niin terästä lisää. Tuloksena on oravanpyörä, jossa ei loppua näy. Kun kone alkaa kestämään, sen kuormatilaa isonnetaan ja pannaan siihen isompi moottori. Taas ollaan lähtötilanteessa = akselit eivät kestä, renkaat eivät kestä, voimansiirto ei kestä. Kun ne alkaa toimia, tarvitaan taas isompi moottori.

    mehtäukko

    Muut järkisyythän tulevat vastaan. Esim kestävyys ja hinta ovat painavimpi seikkoja. Jos himmeli kuljettaisikin pelkkää ukkoa maastossa, mutta kuormaa 10-20 kiintoa yli kivikoiden tai rinteiden.Kuormaa lastataan ja puretaan.Tai tonnin murikka 10-11 metrin puntarissa, joka kaadon jälkeen kannattelee ja käsittelee tonnien painoisia runkoja…

    On tosiaan ”metallurgian” älynväläykset uskottavia?! Antaa vaan alan ammattilaisten kehittää lumilapioiden ja kattiloiden kehitystä.

    Rane

    Tällä työmaalla koneiden paino on pidetty kurissa.

    Pienet metsäkoneet esittelyssä Lempäälässä – YouTube

    mehtäukko

    On tottakai hyvä, että pikkukoneita on ja kehitetään. Mutta jos koneyrittäjä ei saa siitä ”hyvästä” exktraa, näläkä tulloo tapellessa.

    Jätkä

    Joku tolkku pitää olla myös pienten koneiden pienuudessa. Ainakin siinä ollaan menty harhateille, kun noihin minikoneisiin on annettu aivan onnettomat nosturit. Silakoita noilla punnitaan. Pienemmällä metsäkoneella tarkoita Sampo-luokkaa olevia siis nimenomaa leveydeltään sellaisia. Nelipyöräisyys tekee koneesta sellaisen, että kääntyminen ei murra maanpintaa. Olen kaipaillut sellaistakin vaihtoehtoa metsäkoneisiin, että siinä olisikin kääntyvät pyörät, eikä runko-ohjausta lainkaan. Taikka siinä voisi olla kääntyvät akselit alla!

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 1,022)