Keskustelut Metsänhoito Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 1,022)
  • Harvennus pikkumotolla suuremman moton sijaan?

    Osa metsänomistajista on ehdottomasti sitä mieltä, että harvennus kannattaa tehdä/teettää pikkumotolla suuremman moton sijaan? Eli perusteluna he pitävät sitä että esimerkiksi UPM:n ja MG:n suuremmat motot tekevät isot ajojäljet metsään ja ajourien välistä jää ottamatta puita (tai jää tiheitä alueita). Eli puita otetaan enemmän ja helpoiten ajourien vierestä eikä kurotella kauempaa. Pitääkö tämä paikkansa?

    Ko metsänomistajat perustelevat että pikkumotolla saa puut otettua metsästä tasaisesti ja siten metsään jää tasaisesti/tasavälein puita kasvamaan ja odottomaan päätehakkuuta.

    Haluaisin kuulla mielipiteitänne ko asiasta (puolesta tai vastaan). Kiitos jo etukäteen…

     

     

  • Perko

    Tarina pitänee paikkansa;  Ja jos ne kutsetin miehet tulloo niin istut äitin sylissä etkä lähe ennen kun ovat hävinneet tuvalta, käski isä lastaan.  Vahtiminen jatkua vieläkin. On monen laista  rautaa ja  kankea, niitä ei ole suunniteltu metsään!.

    Kymmenien tonnien kuormat kulkevat seosalumiinin varassa eikä jätä paljon höyryjä ihmeempää vanaa taivaalle. Kestävät käyttöä vuosikymmenet, ovat oikein suunnitellut ja  oiken käytetty.   Puusta valmistetulla  viiden tonnin koneella ajoivat viidentonnin kuormia   britit  Saksaan ja Ruotsista laakereita,  koneen/ kuorma painosuhteet ovat  ihan muuta kuin metsämopoilla.   Metsämopon  suunnittelussa  on jotain jäänyt huomaamatta.

    Kyllähän se mehtäukkoja  kyrsiin kun lapset ei ole koulussa.

    Puuki

    Pienen koneketjun (8-10 tn koneet) korjuukustannus on n. 20 % alempi kuin isomman ns. yleiskoneketjun kustannus, kun puiden keskikoko on ~ alle 50 l ja kertymä 40 mottia/ha. (vanhahko tutkimustulos mutta hinnat on pysyneet suunnilleen samoina ).

    Kombikone on kannattava vielä n. 70 l keskikoon leimikossa.

    Metsuri motokuski

    Kuutiohinnat ovat varmaan pysyneetkin mutta ei kone ja palkkakustannukset.

    Puuki

    Palkat nousseet mutta myös konekulut on suuremmat isommissa edelleen.

    Mutta omahan se pitäis motokin olla jokaisella niin kun savolaisella ukolla oma juna, kun myöhästy vähän VR:n junasta.

    Tolopainen

    Eniten on noussut kirjanpito-ohjelman vuosimaksu, se on melkein kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa ja siirretty pilveen ja tehty niin monimutkaiseksi käyttää, että kohta lopetan käytön. Tietotekniikasta palveluineen on tullut rahastusmuoto, joka tuottaa mielettömiä määriä rahaa niitä pyörittäville yrityksille. Tietokoneiden pitäisi laskea kuluja, mutta ne nostaa, koska niillä rahastetaan.

    Rane

    Alumiinin hitsautuvuus on tietysti tärkeä pointti mutta en tarkoittanut ihan sitä.Kun 80-luvulla pyrittiin jopa Metsähallituksella keventämään kalustoa ja nyt koneiden painot ovat kaksinkertaistuneet niin mikä muu on muuttunut kuin että enää ei ole talvia eikä routaa?

    Toki positiivista kehitystä on tapahtunut.Kun reilu viisi vuotta sitten mainitsin Kopa-teloista niin palstan motoammattilaiset tyrmäsivät ne kivikoihin ja nuoskalumelle sopimattomina.Nyt niitä puolustetaan henkeen ja vereen.

    suorittava porras

    Varmaan ne puolustavat ,jotka ovat investoineet ”ekoteloihin” 50 tonnia. Kun ne pistetään alle , nillä ajetaan sen koneen elinkaari päästä päähän kesät talvet.  Mutta eipähän tarvitse pohtia onko kesä- vai talvileimikko. Yli mennään ,että heilahtaa kelillä kun kelillä. Tosin kuivan kesän aikaan kivikossa työskentely ja lumen aikaan rinteissä keikkuminen tuo omat jännitysmomenttinsa työskentelyyn. ”Laskettelu”motolla tai ajokoneella kuorman kera on aikamoista extremeä ja voihan siinä tohinassa joku pilkkakin puiden kylkiin syntyä ja aukko kasvaa ,kun lasketaan sivuttain.

    Perko

    Parempaan on muuttunut moottorisaha ja samana vuonna keksityt (löydetyt) bikinit. Molemmat ovat keventyneet ja pienentyneet, monella käytössä nykyisin vain vapaa-aikana.  Olisko muita vastaavia metsävarusteita?

    mehtäukko

    Perkon on aivan turha horista vertailemalla lentokoneiden alumiinia metsäkonekäyttöön. Runko ei vain kestä olla paperia. Kyrsiköön kuinka hyvänsä! ”Metsämopon suunnittelussa on jäänyt jotain huomaamatta” tarkoittaa, että amerikkalainen rautavuori ja venäläinen torakka kun ovat vastapuolilla, pohjoismaisella konetekniikalla ei ole mitään kumarrettavaa.

    vmt

    Just näin! Ei mikään alumiinirakenne, mikä on painoltaan teräsrakennetta pienempi, kestä jatkuvaa iskumaista rasitusta samalla tavalla kuin se saman painoinen teräsrakenne.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 1,022)