Keskustelut Puukauppa Hankintakuitujen vaakamittaus?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 27)
  • Hankintakuitujen vaakamittaus?

    Missä viipyy kuitupuun kaukokuljetuksen vaakamittaus?
    Kuitupuun hankinta- ja käteisosto loppuu kohta 40 mottia pienemmiltä eriltä ellei kaukokuljetusautoihin saada kuormainvaakoja.

    Kolme suurta karsivat osto-organisaatioitaan kovalla kädellä, enää ei ostomiehellä yksinkertaisesti riitä aikaa keppimittaukseen. Kohta se kai heiltä suorastaan kielletään.
    Tehdasmitta ei ole hyvä vaihtoehto pienille puuerille. Se on vaikeaa autoilijoille, eikä puun myyjä tiedä meneekö kaikki kalikat ollenkaan mittaan asti.
    Tehdasmitta lienee ihan kohtuu konsti isoille kuitupuuerille, yhdestä rekkakuormasta eteenpäin.

    Ainoaksi mahdollisuudeksi jää kuormainvaakamittaus.
    Sitä kohtaan on esitetty jos jonkinlaisia ennakkoluuloja, mutta tosiasiahan on se että siitä puun määrä oikeasti mitataan. Ongelmaksi tulee vain kuivuusasteen määrittäminen.
    Jos verrataan vanhaan keppimittaan, niin siinäkin arvioidaan hyvin paljon: järeys, mutkaisuus, oksaisuus, karsinta ja ladonta. Ei sekään kovin varmaa tulosta anna.
    Alkuun on varmaan paljonkin epätietoisuutta käytettävistä kertoimista, mutta kyllä kourmainvaakasta vielä kunnon mittamenetelmä saadaan

    Onko kokemuksia?
    Tanelilla hyvät kokemukset pystyynmyydyn energiapuun kuormainvaakamittauksesta. En kuitenkaan ole kuullut että ainakaan täälläpäin liikkuisi puuautoja joilla olisi kuormainvaaka.

    Terveisin: korpituvan Taneli

  • rekkamies

    Tosiaan ensimmäiset vaakat autoihin tuli ylikuorma sakkojen välttämiseksi.Näppi tuntumalla tehty kuorma ei aina tahdo osua haarukkaan. Vajaitakaan kuormia ei kannata kuljettaa.
    Toinen syy on nykyään monessa yhtiössä voimassa olevat leikkurit, eli tietyn rajan yli menevästä ylikuormasta ei makseta.
    Meillä energia rangan ajossa kuormainvaakan punnituksen mukaan saadaan maksu, silloin kun ajetaan sellaiseen terminaaliin jossa ei ole kiinteää vaakaa.
    Kuormainvaakaa verrataan säännöllisesti voimalaitoksen vaakaan ja tulokset merkataan pöytäkirjaan. Jos heittoa on plus/miinus 2 prosenttia pitää alkaa kalibroimaan.
    Varsin tarkka on nykyinen kaksi vuotta käytetty vaaka ollut.Viimeksi punnitsemassani 45 tonnin kuormassa heittoa n.200kg verrattuna voimalaitoksen vaakaan.Ei ole tarvinnut säätää vielä kertaakaan.

    Täällä päin MG on mitannut hankintapuita auton kuormainvaakalla jo useamman vuoden. Hankaluus tuossa varmaan on se kuivuusasteen arviointi, meilläkin kun joskus kerätään puita samaan pinoon puita useamman kuukauden aikana tuulenkaatoja ym.

    pihkatappi

    Ei mahdu virhe 5% marginaaliin, kun puut kaadetaan marraskuussa ja kaukokuljetuksen yhteydessä tehtävä punnitus mittaus suoritetaan huhtikuussa käyttäen huhtikuun keskipainoja.

    Ammatti Raivooja

    Musta luin jostakin, että kuivumista korjataan jollain lailla arvioimalla. Monta muuttujaa matkassa. Oisko ollu jonkun firman lehti.

    Nimetön

    Minä ainakin olen ollut tyytyväinen kuormainvaaka mittaukseen. Tiliä voi vaan joutua MG:ltä odotteleen jos vaikka pieni koivunökkönen joka ei viimeseen kuormaan mahtunut sattuu jäämään tienvarteen odotteleen sopivaa ohikulkua.
    Taulukossa kaksi luokkaa, tuore ja puolikuiva. Jos puut on hakattu talvella ja ajo tehtaalle ötökkälain puitteissa niin varmaankin aina käytetään tuota tuoreen puun taulukkoa? Mikä on sitte se tilanne että käytetään tuota puolikuivaa taulukkoa???

    pihkatappi

    Minulta kysyttiin nyt hankintakaupan teon yhtydessä, koska kuitupuut kaadetaan, vaikka kaukokuljetus on talvella, ehkä kertoimet otetaan sitten tuon kaatokuukuden mukaan.

    Nimetön

    Kyllä mulla on ainakin käytetty sen kuukauden kerrointa millon puut on auton kuormaan mätetty. Hankintapuut monestikkin kaadetaan pitkin talvea, syys ja toukokuun välisenä aikana. Lumi ja jää miten sitä on pinossa minäkin kuukautena keskimäärin niin varmaankin merkittävin tekijä mikä yritetään tuolla erikuukauden kertoimilla huomijoida.

    Korpituvan Taneli

    Olen tuon avaukseni jälkeen myynyt hankintana energiapuuta, niin että Auton kuormainvaakalla punnittiin, oli useampi rekkakuorma. Ostaja halusi tietää hakkuuajankohdan ja kasalle ajo ajankohdan, puulajijakaumakin arvioitiin. Kaippa näiden mukaan kerrointa viilattiin. Mittasin kasan etukäteen keppimitalla ja lopullinen mittaustulos oli minulle hyvin positiinen yllätys.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    pihkatappi

    Viime vuonna meni vielä kuormausajankohdan kertoimilla mittaus. Tänä vuonna ainakin siis kysyttiin hakkuu ajankohta ja saa nähdä vaikuttaako kertoimiin. Mäntykuidulla tulee yli 5 % takkiin, jos tavara tehdään loka-marraskuussa ja ajetan helmi-huhtikuussa.

    Jätkä pätkät

    Olimme saksassa erään suomalaisen urakoitsijan luona ja tutustuimme käytäntöön hänen osaltaan.
    Hän osti puut pystyyn metsähallitukselta kiinteään hintaan / motti. Hakkasi puut ja kuljetti ne tehtaalle asti. Vastaanotto punnitsi joka kuorman ja otti kosteuden kuormasta piikkimittareilla.
    Äijät olivat tehneet hommaa vuosikausia ja todenneet, että kosteus mitattiin aina ohjaamon takaa ensimmäisestä nipusta ja siinä laitimmaisista pölkyistä.
    Kuormat siis tehtiin niin, että siihen laitaan aseteltiin aina pystyynkuolleita kuusia koko laidan korkeudelta.
    Kaikki kuivat kuuset kerättiin jemmaan ja niitä käytettiin jokaiseen kuormaan. Kaikki tuore puu oli lehmusta, vaahteraa ja tammea.
    Tilitys tapahtui aina mittausten mukaan – myös Metsähallitukselle.

    Nimetön

    Google löytää hakusanalla ”puutavaran kuormainvaakamittaus” paljon tietoa asiasta. Esim. puolikuvaa taulukkoa käytetään kesällä jos puutavaraa on varastoitu sovitusti vähintään kuusviikkoa pinossa, kesä alkaa 1.5.
    Onko tuohon pihkanaaman mainitsemaan epäkohtaan mitään ratkasua niin sitä en osaa sanoa.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 27)