- Tämä aihe sisältää 27 vastausta, 17 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta, 7 kuukautta sitten toimesta.
-
Hankintakuitujen vaakamittaus?
Missä viipyy kuitupuun kaukokuljetuksen vaakamittaus?
Kuitupuun hankinta- ja käteisosto loppuu kohta 40 mottia pienemmiltä eriltä ellei kaukokuljetusautoihin saada kuormainvaakoja.Kolme suurta karsivat osto-organisaatioitaan kovalla kädellä, enää ei ostomiehellä yksinkertaisesti riitä aikaa keppimittaukseen. Kohta se kai heiltä suorastaan kielletään.
Tehdasmitta ei ole hyvä vaihtoehto pienille puuerille. Se on vaikeaa autoilijoille, eikä puun myyjä tiedä meneekö kaikki kalikat ollenkaan mittaan asti.
Tehdasmitta lienee ihan kohtuu konsti isoille kuitupuuerille, yhdestä rekkakuormasta eteenpäin.Ainoaksi mahdollisuudeksi jää kuormainvaakamittaus.
Sitä kohtaan on esitetty jos jonkinlaisia ennakkoluuloja, mutta tosiasiahan on se että siitä puun määrä oikeasti mitataan. Ongelmaksi tulee vain kuivuusasteen määrittäminen.
Jos verrataan vanhaan keppimittaan, niin siinäkin arvioidaan hyvin paljon: järeys, mutkaisuus, oksaisuus, karsinta ja ladonta. Ei sekään kovin varmaa tulosta anna.
Alkuun on varmaan paljonkin epätietoisuutta käytettävistä kertoimista, mutta kyllä kourmainvaakasta vielä kunnon mittamenetelmä saadaanOnko kokemuksia?
Tanelilla hyvät kokemukset pystyynmyydyn energiapuun kuormainvaakamittauksesta. En kuitenkaan ole kuullut että ainakaan täälläpäin liikkuisi puuautoja joilla olisi kuormainvaaka.Terveisin: korpituvan Taneli
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.