Keskustelut Puukauppa Hankintakaupan verovapaa osuus

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 70)
  • Hankintakaupan verovapaa osuus

    Merkitty: 

    Myyn puuta tosi harvoin, vuonna 2019 tein hankintakaupan. Puumäärä nousi 300 kiintokuutiometriin. Parhaillaan täyttelen metsäveroilmoitusta ja siinä mietityttää verovapaa osuus 125 kiintokuutiometriin saakka.

    Mitä tuo verottajan 125 kiintokuutiometriä sisältää?. Täytyykö siinä olla kaikkia puutavaralajeja vai voiko edellämainittu määrä olla ainoastaan tukkipuuta?.

    Vähennänkö myös minulle tulleista metsärahoista tuon 125 kiintokuutio osuuden ja loput ilmoitan verottajalle.

  • MaalaisSeppo

    Parin aikaisemman sokolootani todelliset kuluni ovat olleet 22 – 23 c/km. Nykyinen vasta ollu puoli vuotta, asettunee noin tasolle 25 c/km.

    Metsänomistajan metsämatkojen verovähennys % riippuu vain pääomatuloista. Jos ne ovat melko pienet, niin 30%. Yrittäjävähennys hieman laskee ko %, mutta tappiovuosina (mulla yleensä) 30%.

    Työtulojen vero % ei vaikuta mo:n vähennyksiin. Jos mo:n kulujen verohyötyä ei voi käyttää (pienituloisena ei maksa veroja), voi syntyneen tappion hyödyntää seuraavina vuosina. Kotitalousvähennyksen tappiota ei.

    Tolopainen

    Kotitalousvähennys perustuu todellisiin kuluihin, mutta matakavähennys perustuu siihen, mitä laittaa ajopäiväkirjaan.

    A.Jalkanen

    Yksityisajot vähennetään pois jos auto kuuluu metsätalouden kalustoon. Eli ei tarvitse hakea maitopurkkia taksilla. Lähde: Metsäverokirja 2020.

    Puuki

    Ennen oli toisin. Muistan siitä kun erään tilitoimiston omistaja varoitteli asiasta. Firman autolla ei olisi saanut ajella yksitysajoja periaatteessa metriäkään, jos ei ollut kaksikäyttöautona ilmoitettu verotuksessa.

    Metsänmies

    Visakallo:”Pienituloisen kannattaa edelleen teettää remontit pimeänä, koska ei hyödy kotitalousvähennykksestä mitään.” Jos on niin pienituloinen, että ei maksa veroja ollenkaan, ei myöskään hyödy kotitalousvähennyksestä. Tuossa tapauksessa voi olettaa, että ei ole varaa myöskään remontteihin. Ei laillisiin, eikä pimeisiin.

     

     

     

    Metsänmies

    Itselleni ei ole avautunut tuo keskustelu kotitalousvähennyksestä metsätaloudessa. Käsitykseni mukaan se ei ole mahdollista. Mutta jos puuta myydään tontilta(alle 2ha) kotitalousvähennyksen voi saada, koska myyntiä  ei katsota metsätalouden-, vaan muuksi tuloksi.

    Jätkä

    Kotitalousvähennystä ei toki saa metsätalouteen, (ellei ole KEPUn jäsenkirja kunnossa.) Se tulikin tänne vain vertailun vuoksi, koska se on aivan eri juttu, eli vähennysoikeuskin on erilainen.

    Nuo todelliset kustannukset toki Metsänmies on laskenut rehellisesti, koska ei kaikki  sentään itseään petä? Kuitenkin, jos ostetaan kolmenkympin auto, jonka hinta puolittuu viidessä vuodessa  ja sitten siinä kiinteitä kustannuksia on vakuutusmaksut ja vuosihuollot ?  -Niin aika paljon täytyy kelkkoa, että pääsee tienaamaan verovähennyksinä 25 sentillä /km. Jos autolla ajetaan viidessä vuodessa 100000 km, niin hinnan alentuminen maksaa 15 senttiä / km. Pentsiiniä kuluu n. 7000 litraa, eli kymppitonnin verran, merkkihuoltoon – vaikka vain vuosihuollot 5x 800 = 4000 €. Renkaat 2 x 400 = 800 € Vakuutusmaksu + kasko  (nollabonuksilla 1500 vuosi,)  Metsänmiehellä 400 € / v = 2000 €

    Nuo muut kulut ovat luokkaa 17 000 / 5 vuotta, eli yhteislaulun jälkeen 32 snt / km. Ellei sitten ole tullut VAG-konsertin kalustolle tyypillisiä helvetin kalliita moottori – ja vaihdelaatikkoremontteja.

     

    MaalaisSeppo

    Diesel sokolootilla olen ajellut nyt n. 430000 km (10 v). Mitään kalliita remontteja ei ole ollut. Normi huollot.Keskikulutus alle 5l/100. Kyllä kulut ovat olleet alle 24 c/km. 30000 € en autosta suostu vielä maksamaan. Ehkä seuraavasta, kun teen sukopolvenvaihdoskaupat.

    Hinnan alentuminen kannattaa ottaa huomioon vasta autoa vaihdettaessa. Itse vaihdan, kun vaihtoarvo on muutaman tonnin.

    A.Jalkanen

    Minun sokolootani pääomakulu oli 18 snt/km, mutta ei isompia remontteja 9 v omistusaikana.

    Puuki

    Miksi auton hinnan alentuminen kannattaa ottaa huomioon vasta auton vaihdossa, jos sen ajaa melkein  loppuun muutaman satasen tai tonnin arvoiseksi ?  Pääomakulu on syntynyt jo autoa ostettaessa eikä se kuittaannu , kun sen myy tai vaihtaa vanhana uudempaan.  Jos laskee isoimman kulun pois km-kuluista, niin saahan sen laskelman näyttämään mukavalta . Muuta hyötyä siitä ei olekaan.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 70)