Keskustelut Metsänhoito hankintahakkuut

Esillä 10 vastausta, 201 - 210 (kaikkiaan 372)
  • hankintahakkuut

    Merkitty: 

    Kuinkas moni vielä tekee hankintahakkuita moottorisahalla ja minkälaisia savotoita. Itse tulee aina noin 100 mottia talven aikana harvennuksia sahattua.

  • Jätkä

    Mutta Taneli. Eikös ainakin Jonseredin rautahevosessa ole peräväunu mallia ”rekka”? Elikkäs perävaunu on nupilla kytketty Hepon lavan päälle, jolloin se kääntyy todella nöyrästi ja jopa jyrkästi. Muistelen näin, voin muistaa väärin. Renkaat taisivat olla aika keppoiset alkuperäisessä muodossaan, joten niihin voisi jopa hieman satsata, värkkäisin jopa keinutelin ja ainakin Volkkarin renkaiden kokoiset pyörät.

    Rautahepo mahtuu metrin välistä, eli ei se vaadi normaalimetsässä minkäänkaista ajouraa.

    Kokemukseni mukaan isossakaan puussa eivät kaikki pölkyt ole yhtä suuria, joten pohjalle kun nykäisee isommat vinssillä, pärjää pienempien kanssa jopa käsipelissä.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jonsun nimellähän nämä kaikki vanhemmat hevot ovat, se on pelkkä makkinointinimi. Nykyisin hevot tuo maahan Ekströmin koneliike, suoraan valmistajalta.

    Taitaa olla pitkä aika siitä kun Rautahepoa testasit? Minä ostin omani 2001, eikä silloin ollut enää mitää fiksattavaa kärryssä, vanhemmankin mallin olen nähnyt. On keinutelit ja kunnon leveät renkaat. Sisäkumit niihin laitatin kun joskus jäätynyttä ojapenkkaa vasten jousti niin paljon että tubeleksesta tuli ilmat pihalle. Rautahevon leveys 108 cm ja kärryn n. 120 cm. Kärryn pankkaväli säädettävissä 1,8…4 m. Hevon ja kärryn kulma menee tarvittaessa yli 90 asteen, mutta kärryhän oikaisee sitten. Ensiharvennusmetsässä pääsee kyllä pujottelemaa miten vaan, kun käyttää välillä pakkiakin.

    Pelkällä piikkipankalla ajo on ihan mielekästä lyhyessä matkassa, jos puu on vähintään pinotavarakokoista. On kätevä pyöritellä metsässä. Jos matka vähänkin pitenee tai puu pienenee, niin sitten kärryllä. Valmistaja lupaa 1,1 kiinnon kuorman, pitää paikkansa. Jossain tasaisella piennartiellä voi panna enemmänkin, jos on sopivaa järeähköä puuta. Minä ajan paljon ihan keppitavaraa, niillä rajoitteeksi tulee kapean kuorman korkeus ja kiikkeryys, ei kuorman paino sinänsä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo Visakallo

    Normaalimetsässä ja taimikossa ei ole metrin puuväliä. Ei ainakaan pitäisi olla.

    Jätkä

    ”Normaalimetsässä ja taimikossa ei ole metrin puuväliä. Ei ainakaan pitäisi olla.”

    Niin! Ja mitä sitten?

    Taneli. MINUN mielestäni vielä 2010 mallissa kärry oli korkeammille kuormille hutera johtuen tarpeettoman kapeasta raidevälistä ja kapeista renkaista.

    Rautahepo on pistämätön vehje yksittäisten runkojen korjuussa, nimenomaa siksi, että se ei paljoa maanpintaa riko.

    Meille oli maahantuoja järjestänyt täydellisen esittelytilaisuuden, jossa koneen edut tulivat hienosti esiin. Myös esittelijä oli todella ammattimies. Kone toimi koko ajan hakkuualustana, jonka päälle puu  kaadettiin ja työstettiin suoraan kuormatilaan.

    Konetta esiteltiin myös maatalouden töissä, jossa se mm kulki aitatolppakuorma päällään vetäen samalla paimenlankaa tolpalta tolpalle.

    Hondan kone puhisi koko päivän yhdellä bensalitralla.

    Tolopainen Tolopainen

    Rautahevossa ei ole kuin yksi vika, se on kallis. Minulla on mönkijä metsäkärry yhdistelmä askarteluihin , maksaa kolmanneksen rautahevosta, eikä silläkään yhdistelmällä mitään metsässä tee. Joskus hankikeleillä ajanut vähän rankoja.                                                                                                              Puita ei kannata käsipelillä vääntää, kun voi istua lämpimässä hytissä ja siirtää muutaman tonnin puita minuuteissa. Miksi mennä työläämpiin ja tehottomampiin tapoihin, traktori meneealle 3m puuvälistä ei mitään ongelmia tule ens harvennuksilla.

     

    Visakallo Visakallo

    Sitä vain Jätkä, että missä kohtaa metsänhoitoa tarvitaan niin kapeaa laitetta?

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jätkälle: Myös sitä kapeapyöräistä kärryä on myyty myöhemminkin. Jos näkisit kärryni, niin tuskin suunnittelisit siihen muutoksia juurikaan. Minulla on myös tuo kaato apuväline, saa selkä suorana karsia. Minulla 9 hv Honda, polttoaineen kulutus ei ole ongelma.

    Tolopaiselle: 2001 maksoin hevosta vinsseineen kärryineen yms lisukkeineen 12000 €, siinä on ALVi mukana. Silloin ei sillä hinnalla mönkkäripuolella saanut kuin mönkkärin, kärry olisi ollut lisuke. Traktoriin ihan turha verratakkaan ei kaikilla ole lopetun maatalouden perukkeina ilmaista traktoria, jonka perään kärryn ostaa. Minun metsässäni traktori ainakin pitäisi olla sitten neliveto.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Visakallo, jos ajetaan metsässä täysin ilman ajouria, niin kapeudestakin on hyötyä, vai onko sinulla puut suorissa riveissä?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo Visakallo

    Heh, osa onkin täysin suorissa riveissä ja -kulmissakin, eli prisman, paalujen ja istutuskohdalla merkittyjen narujen avulla istutettuja koealoja, mutta leikki sikseen. Miksi siellä metsässä pitäisi ajaa ilman ajouria?  Meillä sitä ei ole tehty koskaan, ei edes hevosaikana.

    jees h-valta

    Kylläpä on suolainen hinta ”puutarhajyrsimestä”. Tuollahan oikeasti saa nelivettraktorin, jopa intialaisena uudenkin. Mutta jos ei lämmin hytti ja hyrdauliikka innosta niin kaitpa tuokin kottikärrykuormia kuskaa. Ite maksoin nelikkomökkitraktrorista (Zetor 5945) etukuormaajalla ja kauhalla neljätuhatta euroa käytettynä ja sillähän askartelee jo vaikka mitä. Lämpöä hyttiin puskee kesät, talvet ja suomalaisvalmisteisesta maisemakonttuurista on hyvä vekslailla.

Esillä 10 vastausta, 201 - 210 (kaikkiaan 372)