Keskustelut Puukauppa hankintahakkuu

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 122)
  • hankintahakkuu

    Ostin 15ha metsäpalstan jossa paljon ensiharvennettavaa. Minkälaista tiliä tuosta voisi tehdä hankintakaupalla verrattuna siihen jos päästän moton irti? En elä metsästä, joten en tarvitse ns. Omalle työlle palkkaa, vaan teen puhtaasti harrastuksesta ja ilosta joten ainoastaan käteenjäävä raha merkitsee. Ajotyöstä joutuisin maksamaan muutaman satasan/100 kiintoa.

  • Lenkopetäjä

    63e ja 38e.tuolla läntillä mahtus ees moto kääntymään.

    Jätkä

    Ensinnäkin: Ajourat harvennuksella pitää olla hyvät ja sijoitettu niin, että edes vaaraa kaatumiselle ei ole. Ajonopeutta hidastaa vein se, että täyden kuorman päällimmäisä pölkkyjä saattaa pudota alas, kun ulitetään liian nopeasti kiviä ja kantoja..

    Vanha sääntö kasauksessa on, että ei saisi olla liian isoja kasoja, taikka sitten kasojen pitää olla niin isoja, että tulee kaksi kourallista ja myoto sellainen. ettei kasa lakoa, kun siitä ottaa noin puolet.

    Minä olen tottunut tekemään aina silloin, kun teen jotain työtä, jonka osaan – urakkavauhdilla. Eli täysillä. On se siyyen vaikka traktorilla puiden ajoa, kyntämistä, sahaamista m-sahalla tai raivurilla, niin nappi pohjassa koko ajan.

    Myönnän, että kun ajan esim traktorilla puukuorman kanssa lanssille, kone kiertää suht iloisesti, vaikka joskus saattaa kaasujalka nousta pois kaasultakin, mutta kääntöjarrut ovat tuttu jutto, kuten myös tasauspyörästön lukko. Ilman ketjuja en metsässä ajele, ellei kyse ole täysin satunnaisesta reissusta.

    Jos joku bei ole ajanut nelivetoisella, jossa kaikissa pyörissä on piikkiketjut, ei tiedä metsässä ajamisesta yhtään mitään.

    Muistutan vielä yhdestä jutusta. Varastolla pinon tekeminen ei ole mitään kötöstelyä, vaan se täytyy osata. muuten siinä saattaa viiden motin kuorman purkamisessa kulua enemmän aikaa kuin kaksi minuuttia.

    Mottimasa ottaa kyytiin seitsemän kourakasaa. Jos aina yhtä kasaa kohti menee minuutti, kuorman teko kestää seitsemän minuuttia, Purku kaksi minuuttia. Ajomatkaan edestakaisin jää kuusi minuuttia. Lyhyt ajomatka. Onnistuu, jos on asialla. Neljä kuormaa tunnissa. Jos ajaa vain kolmekymmentä mottia päivässä, niin miten viettää loppupäivän?

    pihkatappi

    No niin, Tolopainen vertaa päätehakkuun keskihintaan ja harvennustukista reaalimaailmassa ei saa pystyyn kuin mieliharmia.

    tamperelainen

    Lenkopetäjälle:Omat vähäiset kokemukset,että tukin manuhakkuussa mittaus on suht helppoa,jos lähtöpuusto laadukas,mutta sittenkun on lenkoa  ym vikaista isohkoa puuta,niin menee aikaa kun yrittää kuitupuutasoissesta rungosta tehdä tukkia.Raakkeja en tukiksi tarjoa.Pienet määrät (ei saa motohakkuuta),jotka saa kaupaksi,kannattaa tehdä hankintatukiksi.

    Vaikeata oli,kun yritin järeästä oksaisesta hieskoivikosta tehdä koivutukkia

    Jätkä

    EH:

    Monimutkaista tuntuu joillain olevan hankintahakkuut,mulla sujuu hyvin,ite teen ja ajatan vieraalla,ja ajoura on n 4 metriä !

    Mistä ihmeestä olet löytänyt ajomiehen, joka pystyy ajamaan puut pois nelimetristä uraa pitkin?

    Täällä kun nuo konemiehinä itseään pitävät vaativat 5 – 6 metrisiä uria.

    On hienoa, että on sellainenkin konekuski löytynyt. Hänet pitäisi oikeastaan tuoda julkisuuteen!

    Ilmeisesti osansa on myös ammattitaitoisella urien suunnittelijalla ja -tekijällä?

    Lenkopetäjä

    Minä levensin alunperin allis chalmerssille tehdyt urat 3.5 metriseksi.huvin mahtuu valtralla ku urat suoria.

    eero heikki

    Onhan niitä ,hakatesssa on hyvä tehhä ajouraa n 20 m edellä rintuusta,niin välttyy mutkilta jos tulee esteitä ja tietenkin kävellä etukäteen kuvioo ,ennakoida varastopaikalle kookojaurat ymm,yleensä on urasuunnittelu menny pieleen jos jäljelle jää kolhittuja puita !

    Mottimasa

    Ei liiku 80 luvun patu edes vipu ja kaasu pohjassa niin nopeaa että minuutissa olisi läjä kyydissä, pelkkä tukijalan nosto ja lasku vie yhteensä minuutin eikä jokainen pölli kapealla voimattomalla kouralla ole kuormassa aina niin että voi seuraavan koukata kyytiin.Ei kestä kovin isoja rysäytyksiä kuormaimet eikä kärryt, sermiin ei kestä paiskata puuta siihen malliin kuin metsäkone tekee tai hitsaamassa saat kohta olla. Ei pysy kärry pystyssä jos ajaa että puut tippuvat kyydistä. Oikea ajokone on kuitenkin monta kertaa tehokkaampi eikä sekään aina tahdo pysyä moton mukana, motokaan ei kuitenkaan 500 kiintoa vuorossa kaada.

    oksapuu

    Tuo kyntäminen täysillä, aina nappi laudassa on kyllä ihan mielenkiintoista katseltavaa (tuubista löytyy juu) 🙂

    Lenkopetäjä

    Minä oon ennen teheny kuormat käsin.ehkä se on osasyynä nivelrikkoon.nyt ei enää pysty pitää lainata kunnon vehkeet

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 122)