Keskustelut Metsänomistus Halpenevatko moottorikelkat?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 34)
  • Halpenevatko moottorikelkat?

    Näillä palstoilla on välillä keskusteltu kelkkailusta. Porukassa on ollut intohimoisia puolustajia. Itse olen korostanut sen vaarallisuutta ja muita haittatekijöitä. Tänä talvena ainakin kuusi ihmistä on kuollut onnettomuuksissa. Viimeksi kolme Utsjoella.

    Ikävää, että täytyy itsestään selviä asioita oppia surullisten onnettomuuksien kautta. Kelkka on hyödyllinen väline ammattilaisille kuten poromiehille ja kalastajille. Tottumattoman käsissä se on vaarallinen sekä kuskille että joskus muillekin. Tuntuisi viisaammalta, että luontoelämyksiä tarjottaisiin luontoon paremmin sopivilla ja turvallisilla tavoilla. Luulisin, että esimerkiksi firmojen halu ”palkita” työntekijöitään kelkkaretkillä vähenee. Puupalttoo päällä ei paljon bisnestä tehdä.

    Täysin järjetöntä tietenkin on yrittää järjestää pakolla kelkkareittejä Eteläiseen Suomeen. Luulen, että kohta pohjoisenkin kelkat päätyvät alennusmyyntiin asiakkaiden puuttuessa.

  • Pinsiön vaari

    Meilläpäin nuo moottorikelkat ei ole ongelma. Puut saatu metsästä pois traktorilla ja huvitteluajoon ei kutsumusta. Naapurilla on kelkka ja latuhöylä. Latuja kyllä mukava hiihtää. Hinnan halpenemiseen en usko. Pari kertaa vuodessa olevassa Puolustusvoimien kuljetuspuolen romuhuutokaupassa moottorikelkkojen hinnat nousee aivan kamaliksi vaikka huutokauppa onkin sellainen kauppamuoto jossa ostaja määrää hinnan!

    Minkäänlaisten ansojen tekoa ei kannata harrastaa. Kaverini joka oli aikanaan moottoripyöräpoliisi säilyi takaa-ajotilanteessa hengissä kun hänen takaa-ajettavansa ajoi kuolettavasti vaijeriansaan. Oli vielä ansan tekijöiden sukulaispoika. Loppui kyllä sillä kylällä moottoripyörärälläys mutta hinta oli liian suuri.

    Korpituvan Taneli

    Otsikon kysymykseen vastauksena, ei taatusti laske kelkkojen hinnat.

    Moottorikellkaboomi on kyllä monella tapaa tulossa tienhaaraan jossa pitää ajatella mihin päin kelkka kallistuu.

    Aikanaan kun omistin kelkan sen sai vakuuttaa samalla maksulla kuin moponkin silloin, sitten sen parin vuoden aikana, jonka kelkka minulla oli, vakuutusmaksu moninkertaistui. Vahinkojen määrä lähti kasvuun. Nyt on tultu tähän, että joka vuosi useita hengenmenetyksiä ja paljon raajarikkoja.

    Paikoin ajelu on mennyt melko holtittomaksi. Ei näytä riittävän enää maastoliikennelaki, pitää näköjään pystytellä liikennemerkkejä ja panna punaisia kuitunauhoja taimikkojen ympäri.

    Kelkkareittejä perustetaan, oikein samoin menettelyin kuin teitä. Perusteena, kuinkas muuten, yleinen etu. Ei siinä juuri maanomistajalta kysellä ja korvauksetkin ovat mitä sattuu.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    6 m3

    Jaa notta joku saanut korvauksiakin kelkka reitistä?
    Ilmanhan nuo vailla on olleet.
    Pari vuotta taapäin oikein ELY-keskuksen reittimies kävi vaimon palstan koivikon kimppuun. Piti saada näkemäaluetta tienylitystä varten kelkkailijoille, reitti ei ees mennyt vaimon maitten läpi.
    Puutkin raahasivat ystävällisesti 200 metriä pois palstalta, valtion maille. 50 metrin päässä oli palstalla halkolaani, eivät kuulemma voineet purkaa puita sinne sinne.
    Maksua tehdystä työstä eivät ihme kyllä olleet vailla, tekivät työn ihan korvauksetta.

    Timppa

    Iltasanomien mukaan se etelänmies siellä Utsjoella oli Valion juristi, jolla oli vähäinen kelkkailukokemus.

    Mikä ihme nykyfirmoja vaivaa, kun pitää raahata kokematonta porukkaa pahoihin paikkoihin. Tyttären työkaverilta meni kerran jalka lasakettelurinteessä ensimmäisessä laskussaan kautta aikojen.

    Jos olisin vakuutusyhtiössä töissä, poistaisin tuollaiset hulluttelut heti vakuutuksesta tai sitten satakertaiset vakuutusmaksut. Jotenkin tuntuu, että firmoista on järjen ääni hävinnyt tyystin.

    6 m3

    Hmm. Olisikohan se sitä RYH-MÄY-TY-MIS-TÄ, (piti oikein tavata pölkkykirjaimilla).
    Aikuiskoulutuksen puolella tuota nimitystä käytetään, jopa jotkut yritykset pitävät noita ryhmääntymis kursseja.
    (useimmiten niillä taitaa kuitenkin rähjääntyä?)

    Timppa

    Sitähän se tietysti on. Valitellaan kauheita työkiireitä. Aika kuluu ryhnäytymisseminaareissa ja- retkillä. Hyötyjiä ovat konsultit ja retkien järjestäjät. Varsinainen päätyö jää sitten tehtäväksi milloin jossain välissä näiden hömppäpuuhien ja kokousten välillä sähköpostien luvulta ja Facebookilta sattuu jäämään vapaata aikaa.

    Kuinka hyvin Suomella menisikään, jos keskityttäisiin tekemään oikeita asioita.

    Timppa

    Olen lukenut tuolta ”Suomi joukkoistaa” keskestelua näistä moottokelkkaurasuunnitelmista. Järkyttää kuinka intohimoisen kiihkeästi jotkut kelkkailijat puolustavat haarrastustaan ja kuinka ylenkatseellisesti suhtautuvat sen kritisoijiin. Tosiasiassa tuntuu, ettei kyse ole enää mistään harrastuksesta vaan uskonnosta, jonka harjoittajat suhtautuvat toisinajattelijoihin kuin kiihkomieliset vääräuskoisiin.

    Se Pulmankijärvellä kolarin ajanut nuorgamilainen (taksimies) taisi olla myös innokas kelkkailija. Oli saanut uuden entistä tehokkaamman menopelin viikkoa ennen tapahtumaa. Taisi haluta näyttää emännälle kuinka sillä pääsee. Paikallisten mukaan hän on yksiselitteisesti syyllinen kolariin. Ajoi suoraan päin 8 kelkan letkaa. Kolme ensimmäistä ennätti väistää, neljäs ei. Järvellä oli kuulemma näky kuin poronteurastuspaikalla. Verta ja ruumiinosia laajalla. Samoin kelkkojen sirpaleita.

    Tällaista harrastustako pitäisi saada harrastaa yhteiskunnan tukemana yksityisillä mailla?

    vänkäri

    Ajokorttiluokkien lisäksi tehorajoitukset käyttöön niinkuin moottoripyörissäkin. Niillä saatiin pyöräonnettomuudet vähenemään. Niin, ja tietysti käsittelykoe korttia hommatessa kuten pyöräpuolellakin. Auttoi kummasti. Onhan valvontakin tosin tien päällä yleisempää. Tosin eiköhän se valvonta tästä pitäen tiukkene urallakin jos vain valvojia jostain löytyy.

    6 m3

    Rajavartijat, paikallis- ja liikkuvapoliisi tuota valvontaa reiteillä tekee, silloin kun suden salametsästäjien jahtaamiseltaan joutavat.

    Gla

    Timppa: ”Olen lukenut tuolta ”Suomi joukkoistaa” keskestelua näistä moottokelkkaurasuunnitelmista. Järkyttää kuinka intohimoisen kiihkeästi jotkut kelkkailijat puolustavat haarrastustaan ja kuinka ylenkatseellisesti suhtautuvat sen kritisoijiin. Tosiasiassa tuntuu, ettei kyse ole enää mistään harrastuksesta vaan uskonnosta, jonka harjoittajat suhtautuvat toisinajattelijoihin kuin kiihkomieliset vääräuskoisiin.”

    Sama mielikuva minulle on jäänyt. Oikeutus toisen maalla kelkkailuun perustellaan mm. häiriön vähäisyydellä verrattuna moneen muuhun asiaan, esimerkiksi avohakkuun aiheuttamiin seurauksiin. Minusta lähtökohta tuossa on kestämätön. Tarve kelkkareitin vetämiseen yksityisen maalle vastoin omistajan tahtoa ei voi perustua tuollaiseen, vaan paljon merkittävämpään asiaan. Mutta siihen perusteita ei enää olekaan löytynyt.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 34)