Keskustelut Metsänomistus Halpa öljy loppuu, mutta suomi ei piittaa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 21)
  • Halpa öljy loppuu, mutta suomi ei piittaa

    Tuo otsikko on kanava-lehden (1/2014) ykkösartikkelissa.

    Tavanomaisen öljyn tuotanto ei enää kasva ja odotuksia nostattaneen liuskeöljyn tuotantohuippu on edessä jo tällä vuosikymmenellä. Jatkossa öljy on yhä kalliimpaa, eikä sitä riitä kaikkeen. Suomessa viranomaiset ovat sulkeneet silmänsä tältä uhalta.

    Öljy on maailman tärkein strateginen raaka-aine. Ilman öljyä maailma kirjaimellisesti pysähtyy. Öljy on myös korvaamaton raaka-aine ruuantuotannossa ja lähes kaikessa teollisessa tuotannossa.
    Öljyn hinta on vuosikymmenessä nelinkertaistunut. Se on suurin yksittäinen syyllinen Suomen heikentyneeseen vaihtotaseeseen, ja tuleva hintakehitys uhkaa pahentaa kansantaloutemme kriisiä entisestään.
    Öljyn hinnan jyrkkää nousua selittää erityisesti tuotannon kyvyttömyys vastata kehittyvissä maissa rajusti kasvaneeseen kysyntään. Halvalla ja nopeasti käyttöön otettavia perinteisiä öljylähteitä ei yksinkertaisesti enää ole.
    Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n vuoden 2010 energiaraportin mukaan tavanomaisen öljyn tuotanto oli huipussaan vuonna 2006. Asia ei noussut Suomessa uutisotsikoihin, vaikka IEA korjasi näin tuotantohuipun ajankohtaa kaukaa tulevaisuudesta historialliseksi tosiasiaksi.

    Der Steppenwolf

  • jees h-valta

    Aika outo päätelmä. Öljy ei ole loppumassa ja käytön vähetessä hinta sen kun halpenee. Se aika meni jo kun se loppuu ja hintaa kiritettiin. Nyt sitä ei kiritä kuin Suomen persaukinen verottaja.

    Anton Chigurh

    Öljy on verrattavissa ruokaan. Ruoan osuus globaalista bruttokansantuotteesta on vähäinen, mutta ilman sitä ei jäljelle jää mitään muutakaan toimintaa.

    juujuu

    Nautitaan vielä halvasta öljystä. Nyt kasvava sukupolvi saattaa nähdä oikeasti kalliin öljyn ajan.

    Suomen kaltaisen harvaan asutun epäsuotuisen (kylmän) ilmaston maan, kannattaisi unohtaa byrokraattinen lässytys siitä mikä energia muoto on paperilla keski euroopan maiden mielestä kestävä ympäristön kannalta. Saksalaiset ja muut isot pitää kyllä puolensa niissä pöydissä.

    Tuonti öljyä pitäisi korvata kovalla kädellä kotimaisilla, ainakin suunnitelmia kannattaisi rueta miettimään hyvissä ajoin. Mahdollisesti aika ja öljyn hinnannousu tekevät työnsä tässä asiassa.

    Suomi on metsän keskellä, silti lämmitykseen käytetään tuontienergiaa joka syö vaihtotasetta. Samaan aikaan ensiharvennuksia ei tahdo ainakaan pohjois-savossa saada kaupaksi, vaikka metsät kauitukokoisia ja alatkin riittävän suuria.

    Pähkäilijä

    Minä olen valmistautunut ajatukseen jos sais nykyaikaisen häkäpönttöauton niin voisin alkaa sillä liikkumaan. Harmi kun missään korkean teknologian maassa ei ole sarjatuotannossa laitteita. Vuosia täälläkin on verotuksellisesti voinut häkäpöntöllä ajaa ilmaiseksi ”innovaatioiden toivossa” mutta osaava kehittelytyö puuttuu. Yksi ”el kamina” on taidettu tällä vuosituhannella rakentaa ihan viimeisen päälle

    Viittamatta sen enempää henkiön puoluetaustaan juttu autosta on tuossa

    http://www.juhasipila.fi/7

    Sama asia esimerkiksi pienten strilling moottorien kanssa. okt kokoluokassa voitaisiin tehdä kotitarvesähkö pannuhuoneessa mutta halpa öljy ja sähkö pitävät edelleen huolen siitä ettei systeemit ole kilpailukykyisiä.

    edit- typo korjattu

    Puun takaa

    Ajokortti on nyt ollut 38 vuotta, ja sinä aikana tavallisen henkilöauton polttoaineen kulutus on pudonnut alle puoleen tai vain kolmasosaan.
    Näkisin, ettei liikennepolttoaineet ole se pahin ongelma jatkossakaan, vaan muun energian tuottaminen.
    Lämmitys ja jäähdytys kuluttavat entistä enemmän, mutta kaikkein suurin energiakulutuskasvu tuleekin tiedonsiirrosta ja kaikkeen siihen liittyvästä tekniikasta.
    On laskettu, että yhden ainoan googletuksen kuluttamalla sähköenergialla keittäisi ison kupillisen kahvia.

    Anton Chigurh

    Tässä elämän ja kuoleman kysymyksessä varsinainen villakoiran (joka sekin polveutuu sudesta, joka on meidänkin maamme avain- ja sateenvarjolaji ja näinollen täysin korvaamaton) ydin on:
    ”Suomessa viranomaiset ovat sulkeneet silmänsä tältä uhalta”, kuten ovat sulkeneet monelta muultakin uhalta.

    Pähkäilijä

    Suomessa on valmistauduttu näihin uhkiin, turpeen ja puun käyttö on saatu jo kannattamattomaksi kun verotus on tehty kivihiiltä suosivaksi.

    Ilmiselvästi säästetään varantojamme tulevaisuutta varten 😉

    abietis

    Kyllä ne öljyvarat rajalliset ovat.
    Katselin erään ruotsalaisprofessorin esitelmää asiasta ja tilastot (emävaleet) kertovat lohdutonta kieltä.
    10% maailman populaatiosta kuluttaa puolet kaikesta energiasta.
    Loput kun pääsee samalle tasolle niin jo vot.

    Mutta puhe siitä että esmes autojen kulutus olisi kaksinkertaistut on kukkua.
    47 vuotta vanha henkilöautoni kuluttaa alle 5 l/100km.
    Moottoritekniikan kehitys on hukattu kaiken maailman ”mukavuusvarustukseen”.

    Sähköauto kuluttaa 1-2 kWh / virsta (10 km) bensa tai diesel 6 … 12 kWh/ virsta.

    Hyötysuhteen ero vastaa sitä että omakotitalon lämmitykseen tarvittaisiin 90 – 180 m3 halkoja nykyisen 15 m3 sijaan tai 7 tonnia pellettiä.

    Mutta kun kaikilla on aivot jalkojen välissä.

    Rane

    Anton”kaiki”Chigurh on periaatteessa oikealla asialle mutta tapansa mukaan myöhässä.Kannattaa tutustua St1: maailman ensimmäiseen puubioetanoli-tehdashankkeen joka tulee tietenkin Kajaaniin.On alku valtakunnan laajuiselle etanolitehdasverkostolle.
    Tästä se lähtee.

    abietis

    Onhan noita bioetanoin käyttäjiä jo monissa maissa.
    Brasilia on ollut jo kymmeniä vuosia.

    Mutta mutta,
    Dieseliä tarvitaan noin 2,4 miljoonaa tonnia vuodessa
    Bensiiniä tarvitaan noin 1,6 miljoonaa tonnia vuodessa
    Kevyttä pölttoöljyä tarvitaan noin 1,6 miljoonaa tonnia vuodessa.

    Paljonko puuta tuohon määrään tarvittaisiin?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 21)