Keskustelut Metsänomistus Hallitusohjelma

Esillä 10 vastausta, 791 - 800 (kaikkiaan 1,209)
  • Hallitusohjelma

    Vaalit on pidetty ja nyt on aika kirjoittaa hallitusohjelmaa.

    Hallinto

    Maa- ja metsätalousminteriö lakkautetaan. Elinkeinojen kehittäminnen siirretään TEM:n.  Metsänkäyttö, metsästys ym  ympäristöministeriöön.

    Metsäkeskuksista rahoitus ELY-keskukseen. Metsien käyttö (=hakkuuluvat) perustettavaan ympäristövirastoon.

    Metsänkäyttöilmoitukset muutetaan maksulliseksi hakkuuluvaksi. Muutoksenhaku, kuulemiset samanlaisiksi kuin rakennusluvissa. Käsittelykustannukset peritään luvan hakijoilta. Ensimmäisen lupahakemuksen yhteydessä tulee toimittaa selvitys hakkutoiminnan ulkopuolelle jäävästä metsämaästa. Alue tulee olla vähintään 15 %, muutoin määrätään metsänkäyttömaksu. Suojeluala on omistaja ja kuntakohtainen.

    Jos ulkopuolelle jäävä ala on 10 %, maksu on 5 % hakkuutulosta.

    KEMERA

    Tukea vain tien rakentamiseen ja suo muuttamiseen takaisin luonnontilaan.

    VEROTUS

    Pääomatuloverokannaksi 35 %, 40 % ja 45 %. Korkein taso yli 60 000 euron tulolle.

    Yrittätulovähennys ja perintöverohuojennukset lopetetaan.

    TUET KUNNILLE

    Verotulojen tasausjärjestelmää (= kuntien sosiaaliapu) kehitetään. Tukea vähennetään voimakkaasti pieniltä maaseutukunnilta. Säästyvät rahat voivat kaupungit käyttää omiin  kehittämishankkeisiin. Tavoitteena on edistää nuorten muuttoa kaupunkeihin ja luoda Suomesta eurooppalainen kaupunkivaltio.

    Tästä hallitusohjelman osasta tuskin maaseudulla paljon tykätään, mutta ohjelman nauttii kohtuullisen suurta suosiota etelässä. Maaseudulla voi asua jos tulee toimeen ilman palveluita. Esim. Pohjois-Karjalassa valtion viranomaiset voidaan keskittää Joensuuhun, pl. raja ja poliisi.

     

     

     

     

     

     

     

  • Kalle Kehveli

    Mihin kemiin noin paljon rahaa tarvitaan, hyvät tiet ja rautatie suoraan tehtaalle, kaikki vieressä. Laivaväylään menee väkisin rahaa, olisi voitu tehdas sijoittaa aikanaan paremmin.

    Metsuri motokuski

    Ei kai hirvieläinkanta ja hoitorästit ole toisiaan täydentävä asia. Minusta hirvieläinkantojen taso ei ole riippuvainen hoitorästeistä. Kumpikin tarvitsee hoitaa kuntoon. Kyllä noista hoitorästeistä puhutaan nykyään niin paljon että tuskin ne kenellekkään metsänomistajalle jää epäselväksi. Se on sitten eri asia että jaksaako ja kiinnostaako metsänomistajaa hoitorästien kuntoonlaitto. Onhan se tietenkin myös taloudellinen kysymyskin. Paljon on niitä jotka kyllä käyttävät hakkuutulot eivätkä mieti jatkoa miten hoitotyöt kustannetaan.  Usein näillä homma saattaa pysähtyä varattomuuteen ja hoitorästit syntyvät.

    Hirvieläinkanta ongelma on jo paljon laajempi jonka seuraukset heijastuvat myös niille jotka metsiään hoitavat. Sen vuoksi hirvieläinkantojen kannat pitää olla sellaiset että ne eivät estä metsänviljelyä kenellekkään.

    Kalle Kehveli

    Kyllä minä olen päättänyt, että taimikonhoitoa en tee, ennen kuin puut ovat kasvaneet hirviltä karkuun. Silloin voi jäädä joku karahka kasvatettavaksi.

    Tolopainen

    Aina ei jää juuri mitään, hiukan vaikea tehdä taimikonhoitoa, jos jättää koivuja ne varjostaa ja houkuttelee hirviä, jos jättää vain männyt, muutama hirvien syömä ja lumen painama töröttää siellä täällä.

    Kalle Kehveli

    Viimeksi samalla alueella piti laittaa 14 ha taimikkoa sileäksi hirvituhon seurauksena ja nyt uuden taimikon aikana en tee mitään hoitotoimenpiteitä etukäteen, pelaan varman päälle.

    nuori isäntä

    Vihreiden märkäuni ja tavoite myös Suomessa: https://yle.fi/uutiset/3-10822125

    mettämiäs

    ”Ei Metsuri motomies varmasti pahasti väärässä ole noiden liikenneväylien kunnostuskustannusten kanssa. Ei rautatien peruskunnostus ja sähköistys ole nappikauppaa, eikä kanta- ja valtateiden kantavuuden lisääminen, levittäminen jopa kahdella metrillä ja uuden päällysteen asentaminen sillä periaatteella, että se ei juurikaan enää halkeile – ole mitään halpaa lystiä.”

    Luetun ymmärtäminen on joillekin vaikeaa ja joillekin kaiken muunkin ymmärtäminen näyttää olevan tosi vaikeaa. Kyseessähän ei ollut kustannukset, vaan seuraava väite: ”Uskon ja tiedänkin että Äänekosken tehdas ei olisi tullut jos valtio ei olisi sähköistänyt rataosuutta eikä olisi panostanut alueen tieinfran parantamiseen…”. Tähän odotan motomiehen kommenttia, vaan ei näytä tulevan…

    Tolopainen

    Meillä yhteiskunta rakentaa liikenneinfran, pääsääntöisesti. Kyllä on tehokkuusajattelu on loppunut kuin seinään, kun hallitus vaihtui  ja yhteisten varojen säästö. Kaikkeen riittää rahaa, ministereille reilut palkankorotukset ja 15 uutta avustajaa, entiset ministerit saavat jatkaa polliittisina valtiosihteereinä ja eduskunnasta pudonneet kansanedustajat myös tukityöllistetään ministereiden avustajiksi. Rinteen Antti ei puhu sanaakaan menokurista. Kolmikannassa aletaan neuvotella työllistämispolitikkaa.

    Puuki

    Elvyttäminen laskusuhdanteen edellä tarkoittanee nykyään sitten lähinnä omien ja oman porukan tulojen lisäämistä. Muut jää mopen osille. Ei näytä kovin hyvältä .

    harrastelija

    Missään vaiheessa hallitusohjelmassa ei ole kuulunut byrokratian lisäämisestä? Miten se nyt putkahti esiin, kun on päästy valtaan? Hallituksessa ei mikään puolue pane vastaan, kun jaetaan sopivasti jokaiselle jotakin – paikkasuhteen mukaan tietysti! Sehän on demokratiaa. Seuraavaksi kiristetään veroja  !

Esillä 10 vastausta, 791 - 800 (kaikkiaan 1,209)